تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۷

یاسوج - ایرنا- تولید گازهای سمی و دوده های سیاه ناشی از سوخت خودروهای پرشمار دو تونل بزرگ مسیر جاده یاسوج به بابامیدان را به سیاه چالی نفس گیر تبدیل كرده است.

اگر چه بهره‌برداری از محور بابامیدان به یاسوج و رها شدن مردم از مسیر خطرناك و پرپیچ و خم قبلی بعد از 17 سال حركت در این مسیر را ایمن كرد، اما این‌ روزها نبود سیستم تهویه در تونل‌های طولانی این محور این شیرینی را به كام مردم تلخ كرده است.

تونل شماره چهار به طول دو كیلومتر و تونل بعد از آن به طول بیش از یك كیلومتر به لحاظ وجود توده هایی از گازهای آزار دهنده اگزوز خودرو های سنگین و فرسوده سلامتی مسافران بویژه تردد افراد دارای مشكلات تنفسی،كودكان و سالخوردگان تهدید می كنند.

یكی از رانندگان تاكسی برون شهری یاسوج دراین باره به خبرنگار ایرناگفت: بیش از سه سال است در این مسیر كار می كنم و بر اثر گاز های سمی تونل های جاده یاسوج به بابامیدان دچار آلرژی تنفسی شده ام .

'اسلام شكوهیان' به مشكلات آلودگی تونل شماره 4 و 5 این مسیر اشاره كرد افزود: گاهی ورود همزمان چند خودروی سنگین دودزا كامیون و اتوبوس این تونل را به جهنمی از دوده غلیظ تبدیل می كند.

رانندگان محور یاسوج ، بابامیدان با اشاره به اهمیت ترانزیتی این راه كه ثقل ارتباطی جنوب به مركز كشور و چند استان بزرگ است،بر لزوم نصب سیتم تهویه هوا بویژه در تونل بزرگ این راه پر تردد تاكید دارند.

آنان معتقدند: جاده قدیمی اگر چه پیچ های فراوان و طول محور بیشتر از جاده كنونی بود، ولی از آب و هوای سالمی برخوردار بود.

مدیركل راه و شهرسازی كهگیلویه و بویراحمد، كمبود اعتبار را علت وجود چنین نقایصی در راه ترانزیتی یاسوج، بابامیدان اعلام كرد و گفت: برای نصب سیستم تهویه این تونل ها بیش از 250 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

'ممتاز جهانگیری 'افزود: ضعف مدیریت در زمان اجرای این تونل ها موجب شده تا كاری را كه می شد با كمتر از 100 میلیون تومان انجام داد، امروز بیش از 25 میلیارد تومان هزینه برای دولت به بار آورد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست كهگیلویه و بویراحمدنیز گفت: با محاسبات صورت گرفته و با اندازه‌گیری میزان آلاینده‌های هوا در این تونل ها از سوی دانشگاه علوم پزشكی و سازمان محیط زیست استان میزان مونوكسید كربن، دی اكسید كربن و گوگرد بیش از میزان استاندارد گزارش شده است.

'عطا پور شیرزاد ' افزود: تاكنون اقدام مؤثری برای رفع مشكل تهویه و تاثیرات منفی آن بر سلامت افراد از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط صورت نگرفته است.

معاون راهداری راه و شهرسازی كهگیلویه و بویراحمد هم گفت: هیچ گونه اعتباری برای اجرای پروژه تهویه تونل‌های محور یاسوج ، بابا میدان اختصاص نیافته ولی برای اعتبارات سال آینده پیشنهاداتی داده‌ایم كه امیدواریم به نتیجه برسد.

'محمد نصیری راد ' افزود: بیش از هشت هزار و 836 متر تونل در دو محور 'یاسوج، اصفهان' و'یاسوج،بابامیدان' وجود دارد كه هیچ كدام تهویه مناسب ندارند.

وی گفت: ایجاد تهویه بزرگترین تونل جنوب كشور به طول بیش از دو هزار متر در جاده یاسوج، بابامیدان 60 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد كه حتی یك ریال هم اعتبار ندارد.

نصیری راد تصریح كرد: با پیگیری‌های انجام شده روشنایی تونل‌های دو محور یاسوج،اصفهان و یاسوج ،بابامیدان به صورت مطلوب انجام شده است.

رییس پلیس راه كهگیلویه و بویراحمد نیز دراین باره گفت: از ابتدای سال گذشته تاكنون بیش از 90 مورد تصادف در محور یاسوج به بابامیدان صورت گرفته و این تصادفات بیش از 50 نفر را به كام مرگ فرستاده است.

سرهنگ 'منوچهر سیاهپور' افزود: بیش از 80 درصد از این تصادفات یا در خود تونل ها و یا در ورودی و خروجی آنها صورت گرفته است.

وی گفت: هر چند پارسال با اقدامات صورت گرفته سیستم روشنایی این تونل ها تا حدودی رفع شده اما نبود تهویه مناسب و انباشت گازهای سمی در این تونل ها مخاطره ای برای مسافران این مسیر ارتباطی است.

سرهنگ سیاهپور تصریح كرد: بیش از 90 نقطه حادثه خیز در این محور ملی شناسایی شده است كه تاكنون بیش از 75 نقطه از سوی اداره راه و شهر سازی برطرف شده است.

به هرحال رفع فاجعه زیست محیطی تونل های راه ارتباطی یاسوج كه سالهاست تهدیدی برای سلامت مردم كهگیلویه و بویراحمد و تمامی رانندگانی كه از دیگر نقاط كشور از مسیر می گذرند، نیازمند عزمی جدی و تدبیری مسوولانه است.

امیداست دولت كه تاكنون اقدامات موثری در حوزه محیط زیست و كاهش آلودگی هوا برداشته است، این معضل را نیز به شكل مطلوبی برطرف كند.

مسیر یاسوج به بابامیدان 70 كیلومتر فاصله دارد كه در حدود 30كیلومتر از این مسیر 9 حلقه تونل حفر شده است.

538/7529/671