الهام علی اف: ارمنستان با حل مرحله ای مناقشه قره باغ موافقت کرده است .................................................................
باکو ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 14/02/86 خارجی.سیاسی.جمهوری آذربایجان.ارمنستان.
"الهام علی اف" رییس جمهوری آذربایجان گفت: ارمنستان با حل مناقشه قره ـ باغ در چند مرحله و خارج کردن نیروهای خود از هفت شهرستان اشغالی در اطراف منطقه قره باغ کوهستانی موافقت کرده است.
به گزارش ایرنا، علی اف روز جمعه در دیدار با جمعی از آوارگان آذری به تشریح جزییات مذاکرات این کشور با ارمنستان درباره حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ با میانجیگری گروه مینسک پرداخت و افزود: جزییات مذاکرات محرمانه میان دو کشور را به علت تلاش ارمنستان برای تحریف ماهیت مذاکرات و توافقات حاصل شده فاش می کند.
وی گفت: سخنان اخیر مقام های ارمنستان درخصوص توافق بر سر تخلیه فقط پنج شهرستان اشغال شده جمهوری آذربایجان دور از واقعیت است.
علی اف اضافه کرد: به ما طرح آزادی پنج شهرستان را ارایه کردند اما آن را رد کردیم و توافقات فعلی شامل خروج نیروهای ارمنی از هفت شهرستان جمهوری آذربایجان است.
وی مقام های ارمنستان را به فریب دادن افکار عمومی در آستانه انتخابات پارلمانی این کشور متهم کرد و گفت: به همین علت ناگزیر به افشای جزییات این مذاکرات است.
رییس جمهوری آذربایجان افزود: ارمنستان موافقت کرده است که نیروهای ارمنی را از شهرستان های مذکور خارج کند و آوارگان آذری به خانه و کاشانه خود باز گردند و پس از این مرحله بازگشت ساکنان آذری منطقه قره باغ کوهستانی نیز آغاز شود.
وی گفت: در جریان این مذاکرات استقرار نیروی حافظ صلح بین المللی در منطقه مورد مناقشه نیز بررسی شده است و هر چند ابتدا مخالف بودیم اما با توجه به هراس طرف ارمنی با آن موافقت کردیم و این نیروها به مدت محدود در منطقه حضور خواهند داشت.
علی اف درباره موقعیت سیاسی آینده منطقه قره باغ کوهستانی نیز گفت:موقعیت آینده این منطقه پس از بازگشت آوارگان آذری به خانه و کاشانه خود در چارـ چوب تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان معین خواهد شد.
وی افزود:البته به منطقه قره باغ کوهستانی در مقایسه با زمان شوروی خودـ مختاری بیشتری اعطا خواهد شد.
علی اف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در صورت لزوم جمهوری آذربایجان قادر به آزاد کردن سرزمین های اشغال شده خود از طریق نظامی است.
وی با بیان اینکه مذاکرات درباره حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ بیش از 10 سال است که ادامه دارد، افزود: جمهوری آذربایجان حاضر به ادامه این مذاکرات به مدت طولانی نیست.
رییس جمهوری آذربایجان گفت: ارامنه چنانچه حاضر به خروج از سرزمین های اشغالی نشوند جمهوری آذربایجان متوسل به آزادی این سرزمین های خود از طریق نظامی خواهد شد.
علی اف اضافه کرد: کشورش با خرید تسلیحات قابل توجه، قدرت نظامی خود را بیش از پیش افزایش می دهد و در حال حاضر بودجه نظامی جمهوری آذربایجان بیشتر از مجموع بودجه ارمنستان است.
وی تایید و اثبات اشغال منطقه قره باغ کوهستانی و هفت شهرستان همجوار آن توسط ارمنستان را دستاورد مهم دیپلماتیک باکو خواند وگفت:مجامع بین المللی این سرزمین ها را جزو جدایی ناپذیر جمهوری آذربایجان می دانند.
اختلاف میان جمهوری آدربایجان و ارمنستان در پی اقدامات جدایی طلبانه ساکنان ارمنی قره باغ کوهستانی که موجب درگیری نظامی دو کشور در سالهای 1992 الی 1994 میلادی شد بروز کرد و همچنان ادامه دارد.
جمهوری آذربایجان در جریان این درگیری نظارت بر قره باغ کوهستانی را از دست داد و علاوه بر آن هفت شهرستان دیگر این کشور واقع در اطراف این منطقه اشغال و قریب یک میلیون آذری از جمله ساکنان آذری قره باغ کوهستانی آواره شدند.
تاکنون تلاش های بین المللی برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ به علت وجود اختلاف نظرهای جدی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان به نتیجه ای نرسیده است.
خاورم/2400/245/1071/1415 شماره 129 ساعت 26:17 تمام انتهای پیام I14.17-26-03