رشت - ايرنا - همايش ملي بازشناسي نهضت جنگل، روز چهارشنبه با حضور حجت الاسلام ' علي يونسي' دستيار ويژه رييس جمهوري در امور اقوام و مذاهب در دانشگاه گيلان آغاز به كار كرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، همايش يادشده با حضور مسوولان كشوري و استاني و جمعي از پژوهشگران با تاكيد بر نقش نهضت جنگل در تحولات فكري و اجتماعي تاريخ معاصر ايران برگزار مي شود.

در همايش يادشده مقالاتي با عناوين تاثير تحولات برون مرزي بر جنبش جنگل، گيلان و ايران در روزگار پيش از برپايي خيزش جنگل، نقش فرانسه در رابطه بين نهضت جنگل و انگلستان ارايه مي شود.

همچنين ارايه ديگر مقالاتي چون جنبش جنگل و عثماني ها ، بررسي تطبيقي جنبش جنگل با قيام خياباني در آذربايجان، جايگاه نهضت جنگل در تاريخ محلي گيلان، ارزيابي تاثير تحولات جهاني بر فراز و فرود نهضت جنگل، تجزيه و تحليل تاريخ نگاري جنبش جنگل، شيخ عرب جنگلي، ميرزا كوچك خان جنگلي اسطوره اي براي آينده، نگاهي انتقادي به مهمترين منابع و مآخذ جنبش جنگل، روزنامه جنگل و بازخواني نهضت ميرزاكوچك خان بر پايه آن تا پايان برنامه امروز تعريف شده است.

به گزارش ايرنا، ميرزا يونس معروف به 'ميرزا كوچك' در 1298 در رشت متولد شد. با توجه به آنكه پدرش به ميرزابزرگ‌ معروف بود، به وي ميرزا كوچك لقب دادند.

در نوجواني براي تحصيل علوم ديني قدم به مدارس مذهبي گذاشت و مدارج علمي را طي كرد و در سال 1326 در گيلان به صفوف آزاديخواهان پيوست و براي مقابله با محمدعلي شاه روانه تهران شد.

در تاريخچه مبارزات آزاديخواهانه مردم ايران‌، قيام ميرزا كوچك خان جنگلي از جمله نهضت‌هايي است كه با انديشه اسلامي و ضداستعماري شكل گرفت، و روز 11 آذر 1300 هجري شمسي ميرزا كوچك‌خان جنگلي پس از سال‌ها مبارزه عليه خيانت هاي قاجار و استبداد رضاخاني، به شهادت رسيد.

آرامگاه ميرزا كوچك خان جنگلي معروف به سردار جنگل در جنوب شهر رشت در محله سليمان داراب واقع شده‌ است.

همايش ملي بازشناسي نهضت جنگل از سوي استانداري، مجمع توسعه گيلان ،دانشگاه گيلان ، جهاد دانشگاهي و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان برگزار شده است.ك/2

1881 / 695