رشت - ايرنا - دستيار ويژه رييس جمهوري در امور اقوام و اقليت هاي ديني و مذهبي گفت: گوناگوني و تنوع اقوام در ايران اسلامي، يك فرصت است كه بايد از آن استفاده كنيم.

به گزارش خبرنگار ايرنا، حجت الاسلام 'علي يونسي' روز چهارشنبه در همايش ملي بازشناسي نهضت جنگل كه در تالار حكمت دانشگاه گيلان برگزار شد، افزود: ايران داراي گوناگوني و تنوع اقوام است و اين گوناگوني اقوام، براي ملت ايران فرصت آفريده است.

وي ادامه داد: با اين حال، دشمنان تلاش مي كنند اين فرصت الهي را به نقطه منفي تبديل كنند و به اختلاف بين مذاهب، شيعه و سني دامن بزنند و اين اختلافات را به تضاد، و سپس به خصومت و جنگ تبديل كنند.

دستيار ويژه رييس جمهوري در امور اقوام خاطرنشان كرد: اين بذر پاشيده شده و در حال رشد است و افرادي دانسته يا ندانسته، به اهداف ضدايراني و ضداسلامي، خدمت و مزدوري مي كنند.

وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به وجود بزرگاني همچون سردارجنگل در تاريخ ايران گفت: تاريخ اين سرزمين، پر است از بزرگاني چون ميرزاكوچك خان كه تاريخ را پيش بردند، نگاشتند و مشعل فروزان ملت ايران بودند.

يونسي به برخي بي حرمتي ها به بزرگان ايران نيز اشاره و اضافه كرد: سر سرداران ما آيت الله هاشمي رفسنجاني است؛ فردي كه سردار بزرگ انقلاب، جهاد و جنگ است.

وي ادامه داد: چرا اين شخصيت را قدر نمي دانيم و به تحقير ايشان راضي شديم.

وي با بيان اينكه داشتن اختلافات فكري و نظري نه تنها بد نيست بلكه لازم است، گفت: بايد ياد بگيريم با هم تعامل كنيم و همديگر را تحمل كنيم.

يونسي خاطرنشان كرد: بشر، تحمل مخالف عقيده را به عنوان يك راه پذيرفته و قرآن كريم بر آن تاكيد دارد و حتي در اين كتاب آسماني نيز آمده كه با دشمن هم مذاكره كن و حرف بزن.

وي گفت: با اين وجود، عده اي خود را متولي انقلاب اسلامي و همه چيز مي دانند و هركس در دايره فكر آنها نباشد، رد مي كنند.

دستيار ويژه رييس جمهوري در امور اقوام و اقليت هاي ديني و مذهبي در ادامه سخنانش افزود: داراي حس جواني هستيم و ملت ايران، يك ملت كهنسال و داراي تاريخ ژرف و ديرينه است.

وي همه تاريخ ايران را افتخارآميز دانست و گفت: هميشه ايران در منطقه و دنيا منشأ اثر بوده است.

يونسي ادامه داد: فكر ايراني، فرهنگ، نبوغ و هوش ايراني هميشه در منطقه و جهان تاثيرگذار بوده اما كساني هستند كه مايلند از ايرانيان چهره ديگري بسازند.

وي تصريح كرد: اين افراد، هم كليت فرهنگ ايران را زير سوال مي برند و هم اجزاي آن را و مي خواهند ثابت كنند فرهنگ ايران، منفي است و به ديدن جلوه هاي منفي مي پردازند مانند مگسي كه در پيكر سالم انسان به دنبال نقطه منفي است.

وي اضافه كرد: هر انسان و ملتي، ممكن است نقطه منفي داشته باشد اما آنها مي خواهند اشكالات را بزرگ جلوه دهند.

دستيار ويژه رييس جمهوري در امور اقوام و اقليت هاي ديني و مذهبي ادامه داد: منطق طنز و شوخي در رابطه با اقوام و ملت ايران، برخاسته از دوران استعمار است كه همه ملت ايران را به نوعي تحقير مي كنند.

وي هدف ملت ايران را در طول تاريخ، عدالت و اخلاق خواند و با اشاره به قيام ميرزاكوچك خان و نهضت جنگل گفت: بزرگاني همچون ميرزاكوچك خان، ستارخان، باقرخان، رييسعلي دلواري و بزرگان ديگر، مربوط به يك منطقه نيستند و به همه ايران زمين تعلق داشته و ثروت معنوي ايرانيان هستند.

يونسي بزرگترين ويژگي ميرزا كوچك خان را رويكرد ضد استعماري، ضد استبدادي و ضد جهالت عنوان كرد.

وي ادامه داد: منطقه گيلان در تاريخ، بزرگترين افتخارات را براي ملت ايران آفريده؛ اولين نهضت رهايي بخش براي ايران از شمال كشور آغاز شد و آل بويه، بزرگترين خدمت را به ايرانيان حتي بيشتر از صفويه انجام داد و داراي يك تسامح ديني بود.

وي با بيان اينكه آل بويه شيعه بودند اما از همه بزرگان ديني استفاده كردند، يادآور شد: براي آل بويه تفاوت هاي مذهبي، ديني و قومي مهم نبود؛ به همه جهان اسلام و ايران فكر مي كرد.

وي افزود: اين هوش يك ايراني و گيلاني است؛ آنگاه كه به حكومت مي رسد به گونه اي عمل مي كند كه اصول، قرباني فرع و هدف نشود.

يونسي در همين رابطه گفت: در ايران اسلامي، هيچ كس نبايد به دليل گرايش مذهبي، ديني و سياسي از خدمت محروم شود.

وي همه مذاهب را از يك حقوق مسلم برخوردار دانست و افزود: برخورداري از حقوق برابر، قانون اساسي و حكم انسانيت ماست، چرا برخي حتي از به كار بردن اين لفظ مي ترسند.

دستيار رييس جمهوري با اشاره به دستآوردهاي بي نظير انقلاب و جمهوري اسلامي در حوزه هاي مختلف علمي، اجتماعي، فرهنگي و ... تصريح كرد: مشكلي كه امروز داريم، عدم استفاده از استعدادهاي كشور است.

وي عنوان داشت: استانداران بايد از همه نيروها، از چپ و راست در صورت داشتن بهترين قابليت ها استفاده كنند و فقط شايستگي هاي اخلاقي، علمي، حرفه اي و سالم بودن افراد را در گزينش ها مدنظر قرار دهند.

دستيار رييس جمهوري با يادآوري تلاش هاي ميرزاكوچك خان و نيز نحوه شهادت سردارجنگل گفت: بايد از تاريخ عبرت بگيريم، تا مانند دشمنان ميرزا ، عمل نكنيم.

وي در خاتمه سخنانش؛ با اشاره به استعدادهاي گيلان براي توسعه افزود: با توجه به سرمايه نيروي انساني، تاريخ درخشان و سرمايه هاي مادي و معنوي اين استان؛ شايسته مردم گيلان نيست كه حتي يك نفر بيكار يا يك نفر طرد شود

يونسي تاكيد كرد كه همه به مسوولان گيلان كمك كنند تا در مسير توسعه گام بردارند.

به گزارش ايرنا، همايش ملي بازشناسي نهضت جنگل روز چهارشنبه در دانشگاه گيلان آغاز به كار كرد.

آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز به اين همايش ملي پيامي ارسال كرد.

اين همايش از سوي استانداري، مجمع توسعه گيلان، دانشگاه گيلان، جهاد دانشگاهي و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان برگزار شده است.

ميرزاكوچك خان پايه گذار نهضت جنگل، روز 11 آذرماه سال 1300 هجري شمسي پس از سال‌ها مبارزه عليه خيانت هاي قاجار و استبداد رضاخاني، به شهادت رسيد.

آرامگاه ميرزا كوچك خان جنگلي معروف به سردار جنگل در جنوب شهر رشت در محله سليمان داراب واقع است. ك/2

1881/695