كوالالامپور – ایرنا – افزایش انتقاد از عملكرد وزیر مهاجرت استرالیا در قبال مسائل گوناگون از جمله مساله پناهجویان كه با جریان گروگانگیری 'هارون مونس' در سیدنی طی هفته گذشته افزایش یافت، باعث تغییر وی در كابینه 'تونی ابوت' شد.

به گزارش ایرنا، تونی ابوت نخست وزیر استرالیا در ترمیم بی سابقه كابینه خود، 'اسكات موریسون' وزیر اداره مهاجرت را به وزارت خدمات اجتماعی منتقل كرد.

در كابینه جدید دولت استرالیا، 'پیتر دوتون' وزیر سابق بهداشت بر كرسی پرمخاطره وزرات مهاجرت نشست.

به نوشته روز دوشنبه تارنمای 'گاردین' استرالیا، تونی ابوت نخست وزیر این كشور هدف از ترمیم كابینه را احیای تمركز و انرژی دولت در سال های پیش رو دانست.

نخست وزیر استرالیا همچنین در اقدام شوك كننده دیگری 'كوین اندروز' وزیر سابق خدمات اجتماعی را به جای 'دیوید جانستون' وزیر دفاع این كشور منصوب كرد.

'سوزان لی' نیز با تصاحب وزارت بهداشت این كشور، دومین زن در كابینه ترمیم شده دولت استرالیا است.

'جوش فریدنبرگ' نیز جایگزین 'آرتور سینودینوس' دستیار خزانه دولت تونی ابوت شد.

نخست وزیر علاوه بر این تغییرات دست به جابه جایی های دیگری نیز زد و مجموع هشت تغییر در كابینه این كشور انجام داد.

كابینه استرالیا 18 عضو دارد.

این نخستین تغییر در كابینه تونی ابوت از سپتامبر سال 2013 است كه وی سكان هدایت استرالیا را به عنوان بیست و هشتمین نخست وزیر در دست گرفت.

پیروزی تونی ابوت به شش سال حاكمیت حزب چپ گرای كار بر استرالیا پایان داد.

حال نخست وزیر استرالیا از بین تغییرات انجام شده در كابینه تغییر 'اسكات موریسون' وزیر مهاجرت این كشور با 'پیتر دوتون' را بسیار مهم توصیف كرد.

وزارت مهاجرت استرالیا از ابتدای دولت تونی ابوت و به دلیل اعمال سیاست های سختگیرانه دولت در قبال مساله پناهجویان، همواره با چالش های عمده ای مواجه بود.

منتقدان داخلی و خارجی رفتار دولت استرالیا و شخص 'اسكات موریسون' با پناهجویان را به طور آشكاری مورد انتقاد قرار داده اند.

در آخرین این چالش ها و انتقادات، هفته گذشته 'مجید كرمی'، مهاجر ایرانی از دولت استرالیا به دلیل توقف عمدی درمان بیماری اش كه با هدف اجبار به بازگشت به ایران انجام شده بود به دادگاه عالی استرالیا شكایت كرد.

از سوی دیگر پدر 'رضا براتی' مهاجر ایرانی كه در استرالیا جان خود را از دست داد نیز 'اسكات موریسون' وزیر مهاجرات این كشور را مقصر این حادثه معرفی كرد.

رضا براتی جوان 23 ساله ایرانی 29 بهمن ماه سال گذشته به دلیل برخی تنش ها در یك اردوگاه پناهجویان در جزیره مانوس جان خود را از دست داد.

پدر این جوان با این عنوان كه وزیر مهاجرت استرالیا مسئولیت انتقال مهاجران به جزیره مانوس را بر عهده دارد، گفت كه انتقال مهاجران به این بازداشتگاه طبق نظارت آنها انجام شده و اكنون باید در قبال عمل خود پاسخگو باشند.

از سوی دیگر ارایه پناهندگی به 'هارون مونس' به رغم داشتن پرونده سیاه و هشدارهای ایران به كانبرا در خصوص این فرد بر انتقاد از وزارت مهاجرت استرالیا افزود.

این فرد هفته گذشته در سیدنی 17 نفر را گروگان گرفت كه این گروگانگیری پس از 16 ساعت با كشته شدن هارون مونس و دو گروگان پایان یافت.

آساق**241**1611