پكن - ايرنا - چين و مصر در ديدار اخير روساي جمهور دو كشور، فصل جديدي از همكاريها را با امضاي بيش از هفت توافقنامه مشترك آغاز كردند.

سفر ژنرال «عبدالفتاح السيسي» كه از دو روز پيش به چين آغاز شده، از نگاه كارشناسان سرآغاز همكاريهاي جديدي ميان دو كشور را رقم مي زند كه براي پكن همراه با رضايت مندي كامل است.

اهميت اين سفر نه تنها براي چين بلكه براي مصر با توجه به شرايط داخلي كه درگير آن است، هم اهميت فراواني دارد و دو كشور اين فرصت را خواهند يافت تا سطح روابط خود را پس از 58 سال همكاري دوستانه و بي عيب و نقص، گسترش بيشتري دهند.

تلاش دو كشور براي رساندن حجم مبادلات تجاري خود از 10 ميليارد و 300 ميليون دلار به 20 ميليارد دلار گوياي اين واقعيت است كه هر دو كشور علاقمند به گسترش روابط خود در سطح وسيع تري هستند.

مصر با توجه به شرايط خاص داخلي خود تمايل بيشتري به اين روابط دارد و از سوي ديگر چين هم به دليل شرايط اقتصادي مناسبي كه طي سالهاي اخير به آن دست يافته، فرصت پيش آمده را از هر حيث براي خود مناسب مي بيند.

«شي جين پينگ» و «عبدالفتاح السيسي» روساي جمهور چين و مصر در ديداري كه شب گذشته در پكن داشتند، از تمايل خود بر گسترش همكاريها سخن گفتند و خواستار ارتقاي اين همكاري ها در سطح استراتژيك و گسترش آن در همه زمينه ها شدند.

رئيس جمهور چين در اين ديدار كه در مجموعه دولتي خلق واقع در ميدان «تيان آن من» پكن انجام شد، گفت: مصر يكي از مهمترين كشورهاي عربي، آفريقايي، اسلامي و از جمله دولت هاي در حال توسعه محسوب مي شود كه در تعامل با چين همواره روندي متكي بر اعتماد و حمايت متقابل را در پيش گرفته است.

«شي» با تاكيد بر اهميتي كه كشورش براي گسترش و تعميق مناسبات با مصر قائل است، افزود: گسترش روابط مصر با چين اهميت زيادي دارد و من اميدوارم تصميم مشترك به منظور ارتقاي روابط دوجانبه تا سطح يك همكاري استراتژيك و جامع كه نقطه عطفي در روند مناسبات دو كشور محسوب مي شود، هر چه زودتر عملياتي گردد.

رئيس جمهور چين در بخش ديگري از سخنانش با ژنرال السيسي، نسبت به تحولات اخير كشور مصر نيز واكنش نشان داد و تاكيد كرد كه پكن از روند تثبيت ثبات و امنيت در اين كشور قويا حمايت مي كند.

«عبدالفتاح السيسي» رئيس جمهور مصر نيز ضمن تقدير از حمايت و درك طرف چيني از شرايط كنوني كشورش افزود: در حال حاضر ما با جديت و تلاش در حال بازسازي چارچوب هاي ثبات و توسعه كشور هستيم كه يكي از برنامه هاي اساسي ما در همين چارچوب ساماندهي روابط استراتژيك با چين است.

وي همچنين تاكيد كرد كه مصر خواستار همكاري با طرف چيني در همه حوزه هاي سياسي، اقتصادي، علمي، نظامي و امنيتي است.

السيسي با بيان اينكه دوستي مصر و چين ريشه تاريخي دارد، گفت: مصر نخستين كشور عربي و آفريقايي است كه با چين روابط سياسي برقرار كرده است. مصر از پشتيباني و كمك هميشگي چين، به ويژه درك اين كشور نسبت به تحولات اخير مردم مصر سپاسگزار است.

رييس جمهوري مصر همچنين پيشنهاد «شي جين پينگ» درباره همكاري مشترك در رابطه با جاده ابريشم زميني و دريايي را فرصتي مهم براي شكوفايي دوباره كشور خود دانست و گفت كه قاهره مايل است به طور فعال در اين طرح مشاركت داشته باشد.

وي همچنين ضمن دعوت از چين براي مشاركت فعال در پروژه هاي اقتصادي كشورش خواستار سرمايه گذاري اين كشور در پروژه توسعه كانال سوئز شد.

طرفين همچنين در پايان گفت وگوهاي خود سند ايجاد همكاري استراتژي را با تمركز سرمايه گذاري هاي چين در مصر امضا كردند.

همكاري در حوزه هاي اقتصادي، تجارت، بازرگاني، صنعت، هوا فضا، انرژي و ... از ديگر تفاهم نامه هاي امضا شده از سوي روساي جمهور دو كشور اعلام شده است.

آساق**231**1597** 3404