تهران - ایرنا- عضو هیات علمی پژوهشكده هنر به مطالعه نقش شكار برای شناسایی باورهای گذشتگان اشاره كرد و گفت: منابع شناخت ما از دوران گذشته اندك و محدود است و ناگزیریم به آنچه كه در دست داریم بسنده كرده و با رویكردهای گوناگون به معناها و تفسیرهای جدیدی دست یابیم.

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا، بررسی لایه های مختلف از نقش شكار گراز در تاق بستان بیانگر اینست كه این اثر تاریخی نمادی از باورهاو اعتقادات ساسانیان بوده و در جست و جوی یافتن حیاتی جدید فارغ از بی نظمی ها است.

' ندا اخوان اقدم 'عضو هیات علمی پژوهشكده هنر در نشست تخصصی پژوهشكده زبان شناسی ، كتیبه ها و متون با بیان این مطلب گفت : هر تصویری نیاز به خواندن و تفسیر دارد و مخاطب هر اثر در پی یافتن معنای آن است .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری وی با اشاره به اینكه اغلب برای هر اثر هنری چندین لایه معنایی می توان در نظر گرفت، افزود:یافتن معنی برای نقش برجسته ها كه یكی از گونه های هنری به جا مانده از اعصار و قرون گذشته اند دارای پیچیدگی های خاص خودش است.

وی با اشاره به پژوهش انجام شده با عنوان نقش شكارگراز در تاق بستان و لایه های تفسیری آن خاطر نشان كرد: این اثر نقش خسروی دوم را در حال شكار گراز نشان می دهد كه مربوط به اواخر پادشاهی ساسانیان است.

عضو هیات علمی پژوهشكده هنر گفت :در تحقیق پیش رو با نگرشی نو و متفاوت نسبت به این موضوع پرداخته شده تا به معنای جدیدی از آن دست یابیم .

وی تصریح كرد : این نقش برجسته در سه لایه معنایی تفسیر خواهد شد و لایه اول آن چیزی است كه مشهود بوده و در وهله نخست به چشم بیننده می رسد كه دراین اثر همان مجلس شكار است .

به گفته اخوان اقدم، لایه دوم این پژوهش بر اساس متون مكتوب، اعم از متون ادبی همچون كتاب های پهلوی و نیز شاهنامه و منابع تاریخی سده های نخستین اسلامی بررسی می شود.

وی تصریح كرد : لایه سوم كه در این اثر ،باورها و اعتقادات ساسانیان را نشان می دهد ، همان رویكرد نمادشناسانه است.

اخوان اقدم تصریح كرد : نمادها همراه با دانسته های ما از تاریخ ، فرهنگ ، اساطیر و نیز دین زرتشت ما را یاری می كنند تا معنای ژرف تری از این اثر هنری دریابیم و رمزهای فرهنگی آن را بگشاییم .

وی افزود: معنایی كه در لایه های ژرف تر این اثر یافت می شود به ما نشان می دهد كه این نقش برجسته نمایش تصویری از دربار پادشاه ، عقاید دینی و باورهای اسطوره های آن دوران است.

عضو هیات علمی پژوهشكده هنر خاطر نشان كرد: دراین رویكرد كه به لایه های درونی اثر نفوذ می كند شاه به عنوان نماد مركزی و نماینده اهورا مزداست كه توسط نیروهای ماورایی تمامی بی نظمی ها را از بین می برد و جهان را بسوی حیات جدید و فارغ از این بی نظمی ها رهنمون می كند .

فراهنگ **9022 ** 1569