به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا، بررسی لایه های مختلف از نقش شكار گراز در تاق بستان بیانگر اینست كه این اثر تاریخی نمادی از باورهاو اعتقادات ساسانیان بوده و در جست و جوی یافتن حیاتی جدید فارغ از بی نظمی ها است.
' ندا اخوان اقدم 'عضو هیات علمی پژوهشكده هنر در نشست تخصصی پژوهشكده زبان شناسی ، كتیبه ها و متون با بیان این مطلب گفت : هر تصویری نیاز به خواندن و تفسیر دارد و مخاطب هر اثر در پی یافتن معنای آن است .
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری وی با اشاره به اینكه اغلب برای هر اثر هنری چندین لایه معنایی می توان در نظر گرفت، افزود:یافتن معنی برای نقش برجسته ها كه یكی از گونه های هنری به جا مانده از اعصار و قرون گذشته اند دارای پیچیدگی های خاص خودش است.
وی با اشاره به پژوهش انجام شده با عنوان نقش شكارگراز در تاق بستان و لایه های تفسیری آن خاطر نشان كرد: این اثر نقش خسروی دوم را در حال شكار گراز نشان می دهد كه مربوط به اواخر پادشاهی ساسانیان است.
عضو هیات علمی پژوهشكده هنر گفت :در تحقیق پیش رو با نگرشی نو و متفاوت نسبت به این موضوع پرداخته شده تا به معنای جدیدی از آن دست یابیم .
وی تصریح كرد : این نقش برجسته در سه لایه معنایی تفسیر خواهد شد و لایه اول آن چیزی است كه مشهود بوده و در وهله نخست به چشم بیننده می رسد كه دراین اثر همان مجلس شكار است .
به گفته اخوان اقدم، لایه دوم این پژوهش بر اساس متون مكتوب، اعم از متون ادبی همچون كتاب های پهلوی و نیز شاهنامه و منابع تاریخی سده های نخستین اسلامی بررسی می شود.
وی تصریح كرد : لایه سوم كه در این اثر ،باورها و اعتقادات ساسانیان را نشان می دهد ، همان رویكرد نمادشناسانه است.
اخوان اقدم تصریح كرد : نمادها همراه با دانسته های ما از تاریخ ، فرهنگ ، اساطیر و نیز دین زرتشت ما را یاری می كنند تا معنای ژرف تری از این اثر هنری دریابیم و رمزهای فرهنگی آن را بگشاییم .
وی افزود: معنایی كه در لایه های ژرف تر این اثر یافت می شود به ما نشان می دهد كه این نقش برجسته نمایش تصویری از دربار پادشاه ، عقاید دینی و باورهای اسطوره های آن دوران است.
عضو هیات علمی پژوهشكده هنر خاطر نشان كرد: دراین رویكرد كه به لایه های درونی اثر نفوذ می كند شاه به عنوان نماد مركزی و نماینده اهورا مزداست كه توسط نیروهای ماورایی تمامی بی نظمی ها را از بین می برد و جهان را بسوی حیات جدید و فارغ از این بی نظمی ها رهنمون می كند .
فراهنگ **9022 ** 1569
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۳
تهران - ایرنا- عضو هیات علمی پژوهشكده هنر به مطالعه نقش شكار برای شناسایی باورهای گذشتگان اشاره كرد و گفت: منابع شناخت ما از دوران گذشته اندك و محدود است و ناگزیریم به آنچه كه در دست داریم بسنده كرده و با رویكردهای گوناگون به معناها و تفسیرهای جدیدی دست یابیم.