تهران- ایرنا- نیروهای جنبش انصار الله (حوثی ها) كنترل شهر الجبین مركز استان ریمه در غرب یمن را به دست گرفتند.

به گزارش شبكه خبری' اسكای نیوز'، منابع محلی اعلام كردند كه حوثی ها روز گذشته وارد شهر الجبین شده و ساختمان مجمع دولتی و دیگر دفاتر دولتی این شهر را تحت كنترل خود درآوردند و با كمك طرفداران حزب كنگره ملی یمن كه 'علی عبدالله صالح' رهبر سابق آن بود، در آنجا مستقر شدند.

به گفته منابع اسكای نیوز، پس از استقرار حوثی ها در استان های صعده و زمار، درگیری میان طرفداران حوثی های استان ریمه و افراد منطقه ذمار بر سر تسلط بر این منطقه منجر به كشته شدن یك نفر و زخمی شدن یك نفر دیگر شد.

ریمه هشتمین استان تحت كنترل حوثی ها در یمن است و حوثی ها در سپتامبر ( شهریور) گذشته صنعا را به كنترل خود درآورده سپس در استان های دیگر مستقر شدند.

مقامات یمنی با چندین چالش از جمله استقرار القاعده در جنوب این كشور و تمایل جنوبی ها به جدایی طلبی مواجه هستند.

از سه ماه قبل كه حوثی ها كنترل صنعا را به دست گرفتند، آنها تنها نیروی اصلی كشور كه موفق به اجرای شروط خود در برابر مقامات یمنی و امضای قرار داد صلح و مشاركت ملی با آنها شده به حساب می آیند.

جنبش انصارالله به طور روزانه با تروریست های القاعده و جنگجویان قبایل درگیر هستند.

'جنبش انصار الله' در 21 سپتامبر( شهریور) گذشته كنترل 'صنعا' پایتخت یمن را به دست گرفته و دایره نفوذ خود را در دیگر شهرهای این كشور گسترش داد، به طوری كه رییس جمهوری یمن مجبور به اجرای تغییراتی در برخی وزارتخانه ها شد.

جنبش حوثی ها كه قدرتمندترین جریان سیاسی یمن است، در تابستان گذشته با برپایی تظاهرات گسترده و مسالمت آمیز، خواستار اجرای اصلاحات سیاسی، مدنی و اقتصادی در این كشور شد. حامیان این جنبش موفق شدند، دولت این كشور را وادار به استعفا كنند.

به دنبال برگزاری مذاكرات میان مخالفان و حكومت یمن و امضای توافقنامه تقسیم قدرت در مهرماه، كابینه جدید این كشور در اواسط آبان ماه با 36 عضو از سوی 'خالد بحاح' نخست وزیر جدید، معرفی شد.

فعالیت القاعده در یمن به جدی ترین چالش امنیتی برای این كشور تبدیل شده، به طوری كه در سال های اخیر تمركز امور امنیتی در یمن بر مقابله جدی با القاعده در این كشور بوده كه خطر جدی برای ثبات یمن محسوب می شود.

خاورم** 1453/1275