شيراز- ايرنا- رييس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس كشور گفت: رويكرد فعاليت ها در بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس بر مشاركت و مشاوره با ساير دستگاه هاست زيرا معتقديم موفقيت اين بنياد در گرو حركت فراجناحي است.

به گزارش ايرنا، سرتيپ بهمن كارگر عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران در شيراز افزود: مساله دفاع مقدس بايد به صورت فراملي مورد توجه همگان باشد زيرا جاري بودن روحيه دفاع مقدس و تفكر بسيجي در هر بخشي موفقيت به دنبال دارد و عزت امروز كشور مرهون از خود گذشتگي هاي دوران دفاع مقدس است.

وي با بيان اينكه همه مسوولان در مقابل دفاع مقدس مسوول هستند افزود: بر اين باوريم كه مديريت دفاع مقدس بايد مردمي باشد لذا تلاش مي كنيم موضوع دفاع مقدس از حالت دولتي خارج شود و رويكرد فعاليت هاي ما در بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس حمايتي و پشتيباني باشد.

كارگر در بخش ديگري از سخنان خود اظهارداشت: جلوگيري از تحريف و فراموشي دفاع مقدس از وظايف اصلي بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس است كه اين مهم با جديت در بنياد دنبال مي شود.

وي اضافه كرد: متاسفانه بيشتر آثار فيزيكي دوران دفاع مقدس به دليل عدم نگهداري و حفاظت از بين رفته كه تلاش مي كنيم آثار باقي مانده از اين دوران تاريخي و طلايي ملت ايران براي نسل هاي آينده ماندگار شود.

او ادامه داد: در اين زمينه 43 يادمان دفاع مقدس در استان هاي خوزستان، ايلام، كرمانشاه، كردستان و آذربايجان غربي احداث و نصب شده است كه اين يادمان ها با عمليات هاي مختلف دوران دفاع مقدس سازگاري دارد.

كارگر عنوان كرد: همچنين بر اساس امكان سنجي و تدابير انجام شده، شرايط بازديد از مناطق جنگي كشور براي تمام فصول سال براي مردم ايجاد شده است كه سال گذشته بيش از چهار ميليون نفر از مردم از مناطق دفاع مقدس كشور بازديد كردند.

وي با بيان اينكه اين آمار افتخار ارزشمندي در كشور است افزود: بيش از 67 درصد اين افراد زير 30 سال و بيش از 47 درصد از مردم بازديد كننده از اين مناطق با ماشين شخصي به اين مناطق سفر كردند و از نزديك با مناطق هشت سال دفاع مقدس آشنا شدند.

كارگر گفت: هم اكنون شبكه مبلغان، خادمان و روايان در مناطق راهيان نور با 30 هزار نفر عضو داوطلب براي ارائه خدمات در مناطق عملياتي دوران دفاع مقدس راه اندازي شده است كه بيش از 80 درصد اين افراد جوان و داراي تحصيلات عالي دانشگاهي هستند.

او بيان كرد: در بخش تاريخ دفاع مقدس اقدامات مناسبي در حال انجام است كه بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده قرار است در برنامه پنج ساله ششم بيش از 70 درصد تاريخ جنگ و دفاع مقدس نگارش و مستندنگاري شده باشد.

رييس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس كشور اظهارداشت: تاكنون دو جلد كتاب تاريخ دفاع مقدس به چاپ رسيده و جلد سوم اين كتاب در مرحله تهيه و نگارش است و پيش بيني مي شود دايره المعارف و تاريخ دفاع مقدس هر كدام در 50 جلد كتاب تهيه شود.

كارگراضافه كرد: راه اندازي كتابخانه هاي دفاع مقدس، جمع آوري تاريخ شفاهي دفاع مقدس و شهدا در كشور يكي از برنامه هاي در دست كار اين بنياد است كه با جديت دنبال مي شود.

او گفت:بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس در سال 69 به دستوررهبر معظم انقلاب تشكيل شده است و با يك هيات امناي 21 نفره درحال فعاليت است كه بناست درخواستي مبني بر عضويت وزير كشور نيز در اين هيات امنا ارائه شود.

كارگر عنوان كرد: اين درخواست از سوي بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس كشور اسفندماه جاري به وزارت كشور ارائه خواهد شد.

*** موزه دفاع مقدس فارس سال 95 راه اندازي مي شود

رييس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس افزود: براساس پيش بيني هاي انجام شده موزه دفاع مقدس استان فارس در سال 95 راه اندازي مي شود.

وي گفت: هم اكنون عمليات فيزيكي اين موزه 50 درصد پيشرفت فيزيكي دارد مشكل موزه دفاع مقدس استان فارس در بخش بودجه و اعتبار نيست بلكه تحقق كامل اين پروژه نيازمند اراده بسيجي همه مسوولان است.

وي اظهارداشت: استان فارس با 15 هزار شهيد، 15 هزار جانباز، سه هزار آزاده و 250 هزار رزمنده از يگان هاي نظامي يكي از استان هاي نمونه و پيشقدم در دوران دفاع مقدس در كشور است.

او اضافه كرد: انتظار است استان فارس به عنوان يكي از قطب هاي فرهنگي كشور، در حوزه نشر ارزش هاي دفاع مقدس به ويژه در توليد مسايل كيفي و محتوايي نقش اساسي خود را ايفا كند.



*** يادمان شهداي گمنام يزد با حساسيت احداث مي شود

كارگر با اشاره به تدفين شهداي گمنام در استان يزد ادامه داد: هشت شهيد گمنام در استان يزد به خاك سپرده شدند لذا تلاش مي شود يادمان اين شهدا طوري احداث شود كه لطمه اي به آثار باستاني موجود در منطقه وارد نشود.

وي عنوان كرد: هم اكنون حدود هزار شهيد گمنام به جز شهداي گمنام در گلزارهاي شهدا، در مناطق مختلف سراسر كشور به خاك سپرده شده و مقبره آنها مامن جوانان و دلدادگان اهل بيت(ع) است.

او با بيان اينكه 162 شهيد گمنام در 58 منطقه استان فارس مدفون شده است افزود: مسووليت اداره يادمان هاي شهداي گمنام از زمان تدفين اين شهدا بر عهده بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس است.ك/2

7382 /675 /1551