تهران - ايرنا - سايت خبري تابناك در مطلبي نوشت :«اگر نمي تواني خدمت كني برو تا خيانت نكني». اين عبارت در اينستاگرام علي كريمي تنها توضيحي است كه تا كنون براي كناره‌گيري علي كريمي از تيم ملي اعلام شده است. به اين ترتيب كريمي همانطور كه مثل يك باران بهاري، خيلي ناگهاني به نيمكت تيم ملي اضافه شد، خيلي ناگهاني هم از نيمكت تيم ملي خداحافظي كرد.

علي‌ كريمي در آستانه سفر تيم ملي به استراليا به طرز عجيبي تيم ملي را همراهي نكرد تا همگان عبارت كمي تا قسمتي مبهم صفحه اينستاگرام جادوگر را برهاني بر خداحافظي او از تيم ملي بدانند. «اگر نمي تواني خدمت كني برو تا خيانت نكني». به اين ترتيب كريمي همانطور كه مثل يك باران بهاري، خيلي ناگهاني به نيمكت تيم ملي اضافه شد، خيلي ناگهاني هم از نيمكت تيم ملي خداحافظي كرد.

به گزارش تابناك، هنوز هيچ دليل مشخصي براي خداحافظي علي كريمي از تيم ملي اعلام نشده است و خود كريمي هم به همان عبارت صفحه اينستاگرامش بسنده كرده‌ است. علي كفاشيان در توضيح اين مسئله امروز اعلام كرد: «علي كريمي فكر كرده است از وجودش در تيم ملي به خوبي استفاده نمي‌شود» اما او هم در اين خصوص در بي‌خبري به سر مي‌برد و مي‌گويد وقتي روز گذشته كارلوس كي‌روش سراغ كريمي را از او گرفته او هم نتوانسته جادوگر را پيدا كند و كريمي تماس‌هاي او را بي‌پاسخ گذاشته است.

چرا علي كريمي يك‌بار ديگر خيلي ناگهاني از تيم ملي رفت؟

خبرنگاراني كه روز گذشته در تمرين تيم ملي حاضر بودند از عصبانيت بيش از حد كارلوس كي‌روش نوشته‌اند. در حالي كه روز گذشته در يك اتفاق بي‌سابقه پولادي و رفيعي به تيم ملي بازگردانده شدند اما در صورت كي‌روش هيچ نشاني از خوشحالي ديده نمي‌شد. او حتي در مراسم بدرقه محقرانه‌اي كه فدراسيون فوتبال در كنار زمين با حضور كفاشيان و حجت‌الاسلام مالك برگزار كرد هم حاضر نشد و به رختكن رفت.

اوج اين ماجرا جلسه عجيب كي‌روش و دستيارانش در اتوبوس بود. در حالي كه بازيكنان تيم ملي بعد از رسيدن به فرودگاه امام (ره) سريعا از اتوبوس خارج شدند، كي‌روش و دستيارانش در اتوبوس باقي ماندند. ابتدا گفت‌و‌گوهاي او با دستيارانش عادي جلوه مي داد، اما در نهايت طولاني شدن اين جلسه كنجكاوي اهالي رسانه را به دنبال داشت. ماركار آقاجانيان، كي روش، گاسپار، نيكو و كروز به همراه آرين قاسمي به عنوان مترجم كادرفني در اتوبوس دقايقي را به بحث پرداختند و در مورد موضوعي كه كسي در بيرون اين اتوبوس متوجه آن نشد به گفت و گو پرداختند. كي روش در نهايت از مترجم خود درخواست كرد از نكونام بخواهد به اتوبوس بيايد و كاپيتان دقايقي بعد روبه‌روي سرمربي تيمش حاضر شد. در لحظاتي كه نكونام با سرمربي تيم ملي با زبان اسپانيايي حرف مي‌زد ماركار آقاجانيان نيز اتوبوس را ترك كرد. از جزئيات اين جلسه البته هيچ چيزي به بيرون درز نكرده اما احتمال اين مي‌رود كه عدم حضور عجيب و غريب علي كريمي در آخرين تمرين تيم ملي پيش از پرواز موضوع جلسه بوده است. علي كفاشيان امروز علت عصبانيت روز گذشته كي‌روش را غيبت كريمي اعلام كرد.

اما در خصوص غيبت كريمي و خداحافظي او از نيمكت تيم ملي سناريوهاي فراواني وجود دارد كه در ادامه به آن مي‌پردازيم:

گمانه‌زني اول: خط خوردن پرسپوليسي‌ها

خيلي‌ها از خط خوردن محمد نوري بعد از اردوي آفريقاي جنوبي تعجب كردند. به نظر پرسپوليسي‌ها كاپيتانشان اين روزها آماده ترين بازيكن ليگ برتر فوتبال ايران است و بايد جايي در كاروان تيم كشورمان به استراليا داشته باشد. پرسپولسي‌ها كه همچنان متعصبانه علي كريمي را دوست دارند، علاقه دارند اين شورش جادوگر را هم در سايه علاقه او به پرسپوليس بدانند. اما به نظر نمي‌رسد اين گمانه‌زني چندان صحيح باشد و تنها خط خوردن محمد نوري عامل اين موضوع باشد.

گمانه‌زني دوم: اختلاف نظر و درگيري با نكونام

«باند نكونام» عنواني است كه در يك سال اخير در حاشيه اخبار تيم ملي زياد به گوش مي‌رسد. بعد از حضور كارلوس كي‌روش در تيم ملي، جواد نكونام كم‌كم به بازيكن محبوب او در ميانه ميدان بدل شد و كي‌روش در اين چند سال او را با هر سطح آمادگي به زمين فرستاده است. بازوبند هم كه بعد از مهدوي‌كيا به نكو رسيده تا او به‌عنوان كاپيتان تيم ملي دومين جام‌جهاني عمرش را هم تجربه كند. دوستي زياد ميان مربي و كاپيتان و تسلط هر دو به زبان اسپانيولي خيلي وقت‌‌ها مكالمات اين دو را در جمع هم به يك گفت‌وگوي خصوصي بدل كرده است و همين مسئله كم‌كم شائبه قدرت گرفتن «باند نكونام» را در افكار عمومي و رسانه‌ها زياد كرد. حالا بي‌هيچ سابقه‌اي عده‌اي رفتن كريمي را به اختلاف نظر او با كاپيتان نسبت مي‌دهند. بالاخره كريمي در سال‌هاي حضورش در تيم ملي با باندبازي خيلي از كاپيتان ها مخالفت كرده بود و برايش هم هزينه داده بود.

اگرچه اين گمانه روي كاغذ جذاب و خواندني به نظر مي‌رسد اما بازهم چندان نمي‌توان به آن اعتماد كرد و بايد آن را زاييده اذهان داستان پرداز دانست. چون اساسا وجود چيزي به نام «باند نكونام» در تيم ملي در هاله‌اي از ابهام قرار دارد و مهم‌تر از آن اينكه نكونام از چنان قدرتي برخوردار باشد كه علي كريمي را مجبور به رفتن كند هم چندان باور پذير نيست. براي رد اين ادعا يك نقل قول هم وجود دارد. وب‌سايت ورزش سه از قول يكي از مقامات وزارت ورزش و جوانان مي‌نويسد: در روزي كه وزير ورزش به اردوي تيم‌ملي رفت، علي كريمي در جمع ملي‌پوشان حضور فعالي داشت و به درخواست وزير ورزش درباره شرايط تيم‌ملي صحبت كرد و از وزير خواست به تيم‌ملي توجه بيشتري بشود. او به موضوع لباس‌ها، پرداخت نشدن پاداش‌ها و البته مساله سربازي بازيكناني مثل پولادي و رفيعي اشاره كرد و از وزير خواست در اين زمينه به فدراسيون فوتبال كمك كند.

اما نكته جالب آنجا بوده كه وقتي وزير در ابتداي جلسه از علي كريمي مي‌ خواهد در اين زمينه حرف بزند، او با انگشت جواد نكونام را نشان مي دهد و مي‌ گويد؛ اول كاپيتان تيم‌ملي. اين مساله نشان مي‌ دهد كريمي احترام خاصي براي نكونام قائل است. او زماني حاضر به صحبت شده كه وزير دوباره به عنوان افتخار ورزش ايران و اسطوره فوتبال از او نظر مي‌ پرسد.

چرا علي كريمي يك‌بار ديگر خيلي ناگهاني از تيم ملي رفت؟

گمانه‌زني سوم: نشستن يا ننشستن روي نيمكت تيم ملي فوتبال

يك گزينه سوم هم براي خداحافظي علي كريمي وجود دارد و آن اينكه او به همان دليلي تيم ملي را ترك كرده كه مجيد صالح را چندي پيش از اين نيمكت فراري داده بود. شنيده‌ها از اين حكايت دارند كه كارلوس كي‌روش به علي كريمي گفته بود در جام ملت هاي آسيا او روي نيمكت تيم ملي نخواهد نشست و همين مسئله باعث دلخوري شديد كريمي شده است. عدم اعتماد كي‌روش به مربيان ايراني در يك سال اخير محل بحث فراواني بوده و گنجانده شدن بند انتخاب دستيار ايراني در قرارداد او يكي از چالش‌هاي مهم تمديد قرارداد با كي‌روش بوده است. گويا با همين منطق كه كريمي روي نيمكت تيم ملي جايي ندارد در تهيه بليت پرواز هم براي جادوگر تفاوتي قائل شده بودند و كلاس بليت او با ساير مربيان تيم ملي متفاوت بوده است. با در نظر گرفتن ساير گمانه‌زني‌ها تا كنون «ننشستن روي نيمكت تيم ملي» مي‌تواند گزينه قابل قبول‌تري براي خداحافظي كريمي باشد.

گمانه‌زني چهارم: ترس از نتيجه نگرفتن تيم ملي

تيم ملي براي جام ملت‌ها هيچ تداركات مناسبي نداشت. برنامه‌ها براي جام ملت‌ها چنان به هم ريخته بود كه حتي يك مراسم رسمي براي بدرقه اين تيم در نظر گرفته نشد و در كنار زمين بازيكنان را از زير قرآن رد كردند و راهي فرودگاه كردند. وضعيت مالي تيم ملي بد بوده و پاداش بازيكنان پرداخت نشده بود. اين در كنار لغو اردوها و نداشتن بازي تداركاتي مناسب و جمع نبودن تيم در كنار هم شايد علي كريمي را به اين نتيجه رسانده كه تيم ملي ممكن است نتايج مطلوبي در جام ملت‌ها كسب نكند و چه چيزي براي يك مربي تازه‌كار براي آغاز كارش بدتر از يك شكست بزرگ. شايد علي كريمي خواسته خودش را در شكست احتمالي كه در انتظار كي‌روش و تيمش است شريك نكند و براي همين در آخرين لحظات عطاي اين تيم ملي را به لقايش بخشيده است.

بالاخره هنوز هيچ دليل مشخصي براي خداحافظي علي كريمي از تيم ملي اعلام نشده و هيچ جايگزيني هم براي براي جانشيني او در نظر گرفته نشده است. بي‌شك خداحافظي كريمي به اين شكل ضربه روحي بزرگي به تيم ملي وارد كرده چه اينكه حضور شخصيت محبوبي چون كريمي كه ميان بازيكنان تيم ملي هم از مقبوليت بالايي برخوردار است مي‌توانست در روزهاي سخت به تيم ملي كمك كند.

منبع/ تابناك

اول **