به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، 'هابیل درویش' در برنامه شبگردی خبرنگاران حوزه شهری تهران با اشاره به اینكه تاكنون هیچ حادثه منجر به مرگی در مترو تهران روی نداده، افزود: شبكه مترو تهران بر اساس موازین و معیارهای فنی و استاندارد روز جهانی طراحی و احداث می شود به نحوی كه تونل های مترو تهران دربرابر زلزله با قدرت 8.5 ریشتر هم مقاوم هستند.
وی بابیان اینكه نحوه طراحی شبكه متروی تهران به منظور حفظ ایمنی دربرابر حملات هوایی، اظهار كرد: تونل های مترو در برابر بسیاری از حوادث و بلایای طبیعی مقاوم بوده و از ایمنی لازم برخوردار هستند.
درویش گفت: فرآیند طراحی و احداث شبكه مترو تهران به منظور ارتقای سطح ایمنی و حفظ استانداردهای مقاومتی و ساخت و ساز با همكاری و هماهنگی سازمان مدیریت بحران اجرا می شود.
*** هفت تا 10 دقیقه پیاده روی شهروندان برای دسترسی به ایستگاههای مترو
مدیرعامل شركت مترو تهران با اشاره به اینكه توسعه شبكه مترو تهران ازبرنامه های محوری و اساسی شهرداری تهران است، گفت: براساس طرح جامع شهر تهران، شبكه مترو تهران به گونه ای طراحی و احداث شده كه هر شهروند با هفت تا 10 دقیقه پیاده روی به نزدیكترین ایستگاه محل سكونت و یا كار خود دسترسی داشته باشد.
درویش، كار حفر تونل مترو را بسیار سخت و پیچیده دانست و افزود: در مسیر اجرای تونل مترو محدوده عباس آباد به 500 متر سنگ برخورد كردیم و با توجه به اینكه امكان انفجار برای تخزیب سنگ وجود نداشت، با استفاده از تجهیزات مدرن روزانه 30 سانتی متر از این مانع سنگی تخریب و كار احداث تونل پیگیری شد.
وی اظهار كرد: متروی تهران درحال حاضر توان افزایش دو برابری ظرفیت ناوگان حمل و نقل و جابجایی مسافر را دارد.
به گفته درویش، اگر دو هزار دستگاه واگن به واگن های موجود مترو تهران اضافه شود، ظرفیت جابجایی روزانه شركت مترو تهران به 9 میلیون مسافر افزایش خواهد یافت.
وی با بیان اینكه تحقق این مهم نیازمند حمایت جدی دولت برای تامین هزینه های مورد نیاز است، گفت: توسعه شبكه مترو، پروژه ای سنگین و پرهزینه است كه شهرداری به تنهایی قادر به تامین اعتبارات مورد نیاز اجرای این پروژه مهم و زیربنایی در حوزه حمل و نقل درون شهری نیست.
وی با اشاره به اینكه برای تامین هزینه های مترو از فاینانس استفاده كرده و برای انعقاد قرارداد فاینانس به طرف مقابل پیش پرداخت داده نمی شود، افزود: دراین زمینه شركت مترو بجای پیش پرداخت، عملیات احداث تونل ها را به طرف مقابل واگذار می كند كه این امر فرصت مناسبی را برای استفاده از امكانات و ظرفیت ها در مسیر توسعه شبكه مترو تهران فراهم كرده است.
مدیر عامل شركت متروی تهران و حومه با تاكید بر اینكه 100 درصد كار طراحی و ساخت مترو تهران با استفاده از توان و دانش متخصصان و مهندسان داخلی انجام می شود، افزود: بخش قابل توجهی ازتجهیزات وامكانات فنی و سخت افزاری مترو تهران نیز بومی سازی شده است.
*** مناسب سازی و تامین امكانات رفاهی پس از راه اندازی ایستگاه
مدیرعامل شركت مترو تهران همچنین به نظرسنجی انجام شده در خصوص نحوه راه اندازی ایستگاههای مترو در سطح شهر اشاره و اظهار كرد: براساس نتایج حاصله از این نظرسنجی، 96 درصد شهروندان تهرانی معتقدند ابتدا خطوط و ایستگاه مترو راه اندازی شده و سپس نسبت به مناسب سازی و تامین امكانات و خدمات رفاهی آن اقدام شود.
وی افزود: نحوه كار شركت مترو براین اساس است كه ایستگاههای مترو پس از تامین تمامی امكانات و خدمات رفاهی و مناسب سازی كامل فضای ایستگاه، راه اندازی شود.
برنامه شب گردی خبرنگاران حوزه شهرداری تهران این هفته به بازدید از شركت مترو تهران اختصاص داشت.
تهرام/1393/1352/ 1625
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱
تهران - ایرنا - مدیرعامل شركت راه آهن شهری تهران و حومه(مترو) گفت: ایستگاهها و شبكه تونل مترو تهران با توان مقاومت در برابر زلزله 8.5 ریشتری، امن ترین نقاط شهر در هنگام وقوع زلزله هستند.