اروميه - ايرنا - مديركل آموزش و پرورش آذربايجان غربي گفت: 87.5 درصد جمعيت 10 تا 49 سال استان باسواد هستند.

فريدون سيد مصطفوي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: آذربايجان غربي از نظر شاخص سواد جزو استانهايي است كه در رديفهاي آخر كشوري قرار دارد و فرهنگ سازي از طريق رسانه ها و دستگاهها مي تواند در جلوگيري از تشديد بيسوادي موثر باشد.

وي اظهار كرد: تعداد بيسوادان آذربايجان غربي در در گروه سني 10 تا 49 سال، سه سال پيش 249 هزار نفر بوده كه اين رقم امسال 183 هزار نفر برآورد شده است.

سيد مصطفوي با بيان اينكه از سال 90 تا 92 در استان 66 هزار نفر موفق به دريافت كارنامه قبولي شده اند ادامه داد: آموزش و پرورش در برنامه امسال خود باسوادي 25 هزار نفر را جزو برنامه ها و اهداف خود قرار داده بود كه استاندار آذربايجان غربي خواهان افزايش اين تعداد به 50 هزار نفر در هدفگذاري امسال شد.

مديركل آموزش و پرورش آذربايجان غربي گفت: از جمعيت هدفگذاري شده براي امسال تاكنون 29 هزار نفر تحت پوشش فعاليتهاي سوادآموزي قرار گرفته اند.

وي با اشاره به سرعت پايين رشد نرخ باسوادي در آذربايجان غربي اظهار كرد: مرزي بودن استان، تنوع فرهنگها و قوميتها، عدم رغبت مردم و بيسوادان به تحصيل، پراكندگي بالاي روستاهاي استان و صعب العبور بودن برخي از اين روستاها و تعامل پايين دستگاهها به غير از كميته امداد امام خميني (ره) و اداره امور زندانها از علل مهم اين امر در زمينه سواد آموزي در استان است.

آذربايجان غربي داراي سه ميليون نفر جمعيت با قوميتها و اديان و مذاهب مختلف است، براساس اعلام مسوولان ريشه كني بيسوادي در آذربايجان غربي با توجه به برنامه تدوين شده به چهار تا پنج سال زمان نياز دارد.

7125/581