تهران - ایرنا - پایگاه خبری بلومبرگ به نقل از بانك مورگان استنلی آمریكا پیش‌بینی كرد كه با افزایش عرضه نفت در جهان، بازار نفت در سال ٢٠١٥ میلادی با مشكلات بیشتری رو‌برو ‌شود.

به گزارش ایرنا از این شبكه خبری، بانك مورگان استنلی با اشاره به عرضه بیش از حد نفت در سال ٢٠١٤ و در پی آن كاهش حدود ٥٠ درصدی قیمتهای این محصول در بازارهای جهانی، اعلام كرد كه افزایش عرضه نفت از سوی كشورهایی مانند روسیه و عراق امسال مشكلات زیادی را برای بازار نفت به وجود می‌آورد.

تحلیلگران از جمله آدام لانگسون امروز (دوشنبه) اعلام كردند كه افزایش احتمالی تولید در میدانهای غرب آفریقا، آمریكای لاتین، ایالات متحده و كانادا وهمچنین افزایش صادرات روسیه و عراق سبب كاهش نگرانی ها از افت تولید نفت لیبی می‌شود.

به گفته تحلیلگران، با لغو تحریم ها علیه ایران نیز صادرات نفت این كشور حدود ٥٠٠ هزار بشكه در روز افزایش می‌یابد.

موسسه مورگان استنلی پیش‌بینی می‌كند كه در پی افزایش تولید نفت آمریكا با بیشترین شتاب در سه دهه اخیر و همچنین تولید نفت سازمان كشورهای صادركننده نفت (اوپك) در سطح پیشین، عرضه نفت به بازار بیشتر خواهد بود.

به گفته این موسسه، تولید نفت اوپك در ماه دسامبر، هفتمین ماه متوالی فراتر از میزان هدفگذاری بود و این امر سبب كاهش بیشتر شاخص قیمتهای نفت در بازار شده است.

عاصیم جهاد سخنگوی وزارت نفت عراق، روز گذشته(یكشنبه) اعلام كرد كه صادرات نفت عراق در ماه دسامبر به ٢,٩٤ میلیون بشكه در روز رسید كه بالاترین سطح از دهه ١٩٨٠ تاكنون بوده است.

وی افزود كه دومین تولیدكننده بزرگ نفت اوپك در نظر دارد در ماه جاری روزانه ٣,٣ میلیون بشكه نفت صادر كند.

عراق و اقلیم نیمه‌خودمختار كردستان پس از سالها اختلاف نظر درباره حق توسعه مستقل منابع انرژی، ماه گذشته درباره صادرات نفت از طریق تركیه توافق كردند. براساس این قرارداد، منطقه شمالی عراق می‌تواند روزانه ٥٥٠ هزار بشكه نفت را از طریق خط لوله‌ای كه به مرز تركیه كشیده شده و دولت منطقه‌ای كردستان مجری آن است، به پایانه جیهان در دریای مدیترانه منتقل كند.

بنابر آمارهای موسسه سی‌دی‌یو‌تك وزارت انرژی روسیه، تولید نفت این كشور در ماه دسامبر نسبت به حد نصاب ١٠,٦٦٧ میلیون بشكه‌ای ٠.٣ درصد افزایش یافت. روسیه بزرگترین تولیدكننده نفت خام در جهان به شمار می‌رود.

آژانس بین المللی انرژی نیز اعلام كرد كه عراق و روسیه ١٥ درصد از نفت جهان را در ماه نوامبر تأمین كردند.

مورگان استنلی در ادامه گفت كه عرضه نفت روسیه و عراق افت تولید لیبی را جبران می‌كند.

به گفته شركت انرژی اسپكتز، پس از حملات شبه نظامیان به تأسیسات انرژی از جمله بزرگترین پایانه صادرات نفت لیبی، تولید نفت این كشور به زیر ٣٠٠ هزار بشكه در روز كاهش یافته كه پایینترین سطح از ماه مه تاكنون است.

این رقم ٦٥ درصد كمتر از تولید ٨٥٠ هزار بشكه‌ای نفت لیبی در ماه اكتبر است.

این گزارش می‌افزاید كه توافق احتمالی میان ایران و آمریكا نیز می‌تواند زمینه لغو تحریم های نفتی را فراهم كند و صادرات این كشور عضو اوپك را افزایش دهد.

مورگان استنلی افزود كه گزارشهای جدیدی مبنی بر فروش نرفتن محموله‌های نفتی غرب و شمال آفریقا به گوش می‌رسد كه در اثر افزایش نفت ذخیره‌شده صورت گرفته است.

اقتصام(2)2022**1558