تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۰

شهرری - ایرنا - هنر سوخت نگاری یا سوخت روی چوب از هنرهای اصیل ایران زمین است كه می توان آن را میراث گرانبهای دوران صفویان دانست.

این هنرمند اهل ری روز شنبه در گفت وگو با ایرنا در خصوص پیشینه این هنر اظهارداشت: هنرسوخت نگار یا 'پیرو گرافی' ابتدا درسه هزار سال قبل در یونان قدیم شكل گرفت و سپس به شیوه سنتی در كشورهای اروپایی، آسیایی، استرالیا و آمریكا برای تزیینات مصنوعاتی نظیر موسیقی و وسایل آشپزخانه استفاده می شد.

'اعظم السادات رفیعی پور' هنرمند با ذوقی كه با برپایی نمایشگاهی از تابلوهای هنر سوخت نگاری سعی دارد با فعالیت در این زمینه و آموزش آن به علاقه مندان نسبت به احیای این هنر اصیل ایرانی كه سالیان زیادی است به فراموشی سپرده شده اقدام كند.

وی تصریح كرد: درایران هنر سوخت روی چوب، هنری است كه از عهد صفویان به جای مانده، بدین ترتیب كه در اوایل این هنر به صورت سوخت روی چرم انجام می شد، بدین صورت كه ابتدا طرح مورد نظر را روی چرم منتقل می كردند و سپس با استفاده از میله‌های داغ طرح مورد نظر را می سوزانند و از این كار بیشتر برروی جلد كتاب قرآن بكار می رفت.

وی ادامه داد: در اواخر عهد صفویان این هنر كم كم از روی چرم بر روی انواع ظروف چوبی به خصوص پایه پیكره‌های چوبی انتقال یافت كه متاسفانه به علت دشوار بودن اجرای این تكتیك روی چوب كم كم از تعداد آثار سوخت روی چوب كاسته و در نتیجه این امر باعث از بین رفتن این هنر شد.

این هنرمند كه متولد 1354 و دارای مدرك كارشناس رشته حقوق و عضو انجمن هنرمندان است، افزود: تمام سعی من براین است كه دوباره این هنر ظریف فراموش شده را احیا كنم تا به دیگران نیز معرفی شود.

رفیعی پور در مورد این هنر با ارزش گفت: هنر سوخت نگار یا سوخت روی چوب به معنای سوزاندن چوب با استفاده از مفتول فلزی داغ و خلق اشكال ، بافت و خطوط جدید است.

وی با بیان اینكه در این هنر دقت از جایگاه بالایی برخورداراست، افزود: كوچكترین بی دقتی باعث از بین رفتن اثر به طور كامل خواهد شد و افرادی كه از تمركز كمی برخوردار هستند می توانند با فعالیت در این عرصه، هم تمركز خود را تقویت كرده و هم از روحیه شاد و خلاقی بهره مند شوند.

این هنرمند تصریح كرد: سوخت نگار جزو هنرهای ساده از لحاظ یادگیری و همچنین با هزینه پایین نسبت به سایر هنرها می باشد در نتیجه علاقه مندان زیادی را به خود جذب می كند و علاوه بر سرگرمی و تفننی كه دارد یكی از هنرهای اصیل كشور است كه كاربرد زیادی در تزیینات منازل دارد و مردم ایران از چنان ایده و ذوقی برخوردارند كه می توانند با بكارگیری این هنر در زیبا تر كردن منازل از آن استفاده كنند.

او كه در زمینه نقاشی نیز آثار زیادی خلق كرده در خصوص نحوه آشنایی اش با هنر سوخت نگاری، افزود: در ابتدا ازطریق یكی از دوستانم با این هنر آشنا شدم و چون كارهنری ام نقاشی است به راحتی وارد این رشته شدم و با تمرین زیادی كه انجام دادم توانستم پس از مدتی تسلط كاملی بر روی این رشته پیدا كرده و مدرك صنایع دستی این رشته را كسب كنم.

وی در خصوص ارزان و در دسترس بودن لوازم كار این رشته هنری اظهارداشت: در این هنر تنها با یك تكه چوب و یك طرح دلخواه و سمباده و یك دستگاه هویه می توان یك اثر هنری فوق العاده خلق كرد و در تزیین وسایل آشپزخانه و ساخت تابلوهای كوچك و بزرگ از آن استفاده كرد.

این هنرمند نقاش كه 12 سال است در این رشته هنری فعالیت دارد، در ادامه به بحث كار آفرینی در هنر سوخت نگاری اشاره كرد و افزود: هنر سوخت نگار از هنرهای است كه درآمد زایی خوبی نیز در بر داشته و می تواند برای علاقه مندان به این هنر ایجاد شغل كند و افرادی كه در این رشته هنری فعالیت می كنند و آموزش می بینند می توانند از مزایای بیمه مدرك فنی و حرفه ای و وام خود اشتغالی بهره مند شوند.

وی با بیان اینكه از سوخت نگار به شیوه سنتی در نقاط مختلف جهان برای تزیینات مصنوعات چوبی استفاده می شود افزود: پیرو گرافی را می توان با تلفیق كارسوخت و تزیین با رنگ نیز انجام داد كه به نوبه خود به كار هنری خلق شده زیبایی خاصی می بخشد.

رفیعی پور با اشاره به اینكه برپایی نمایشگاهها را برای شناساندن این هنر موثر دانست و افزود: تاكنون چهار نمایشگاه به مناسبت های مختلف با حمایت اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان برپا كردم كه همگی مورد استقبال اهالی منطقه قرار گرفته به طوری كه خیلی از بانوان تمایل نشان دادند كه این هنر را یاد بگیرند كه خوشبختانه این هنر بسیار كم هزینه و كاربردی است و می توان از این هنر به اقوام ودوستان به صورت هدیه تقدیم كرد.

وی وجود افراد كارآفرین در شهرستان را روزنه امیدی برای جوانان محله دانست و گفت: با توسعه این هنر می توان تعداد زیادی از جوانان محله و زنان سرپرست خانوار را مشغول به كاركرد و این امر با حمایت مسوولان محقق خواهد شد.

رفیعی پور كه هم اكنون تعداد 45 هنرآموز در این رشته هنری را آموزش می دهد ادامه داد: كارگاه خاصی برای امر آموزش ندارم و كلاس ها در خانه پیگیری می شود لذا اگر مسوولان به صورت جدی تری به این هنرتوجه كنند و برای توسعه آن كارگاهی در اختیارم قراردهند می توان كارآفرینی را بطور موثرتر مد نظر قرار داد و زنان سرپرست خانوار بیشتری را مشغول به كار كرد.

وی همچنین ارایه تسهیلات ویژه بانكی با بهره كم و برپایی بازارچه دایمی صنایع دستی را گامی موثر در حمایت از هنرمندان صنایع دستی ذكركرد و افزود: در خصوص دریافت وام های بانكی شرایط را بایستی آسانتر كنند تا همه هنرمندان بتوانند از آن بهره مند شوند و در مورد برپایی بازارچه دایمی صنایع دستی نیز بارها پیگیریهایی از سوی مسوولان میراث فرهنگی و انجمن هنرمندان شهرستان بعمل آمده لیكن هنوز این امر محقق نشده و امیدوارم با تلاش و حمایت مسوولان ذیربط این امر تحقق یابد.

نمایشگاه تخصصی آثار هنری سوخت نگاری خانم رفیعی پور ، متشكل از 70 اثر از 17 تا 24 دی ماه جاری به مدت یك هفته در سرای محله استخر شهر ری برای بازدید علاقمندان برپا است.

1194 / 1417/1724