بجنورد - ایرنا - مدیركل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی تداوم انباشت زباله در كوه های 'باباموسی' را تهدیدی برای سلامت شهروندان بجنورد دانست.

'سیداصغر مطهری' روز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار كرد: كوه باباموسی واقع در شرق شهر بجنورد به دلیل سخت بودن، امكان ایجاد ترانشه برای دفن زباله ندارد و زباله ها در این محل فقط انباشت می شود،

به گفته وی در صورت تداوم انباشت زباله در كوه های بابا موسی، با هر بارندگی آب با شیرابه های زباله ها تركیب و به سمت شهر سرازیر می شود كه سلامت شهروندان را به مخاطره خواهد انداخت.

وی با اشاره به این كه محیط زیست برای دفن زباله در دامنه باباموسی مجوزی به شهرداری بجنورد نداده، گفت: انتقال زباله تولیدی این شهر از سوی شهرداری به دامنه باباموسی از روی اجبار و به علت تعطیلی كارخانه پسماند صورت می گیرد.

مطهری افزود: به جز زباله های عفونی، به طور متوسط روزانه 680 گرم زباله از سوی هر شهروند بجنوردی، تولید و در دامنه باباموسی در شرق بجنورد انباشت می شود.

وی در خصوص راه اندازی كارخانه پسماند در استان نیز گفت: این كارخانه در بدو فعالیت بد كار خود را آغاز كرد و باعث ایجاد نارضایی بین ساكنان حاشیه كارخانه و پلمپ آن شد.

وی افزود: در عین حال اداره كل حفاظت محیط زیست استان فرصتی داد تا نواقص كارخانه پسماند رفع و فعالیت خود را از سر بگیرد ولی با گذشت فرصت داده شده، اقدامی در این خصوص صورت نگرفت.

وی گفت: با توجه به این كه جانمایی این كارخانه از اول به صورت موردی بوده و مخالفت ساكنان حاشیه كارخانه را همچنان دارد، باید كارخانه به محل دیگری كه مشكل اجتماعی ندارد، منتقل شود.

مطهری افزود: برای برون رفت از مشكل زیست محیطی پیش آمده برای شهر بجنورد، نیاز است كمیته ای با حضور دستگاه های مرتبط از جمله دانشگاه علوم پزشكی، منابع طبیعی، راه و شهرسازی، محیط زیست و آب منطقه ای استان برای رفع مشكل انباشت زباله در كوه 'باباموسی' تشكیل تا به شهرداری برای دفن اصولی زباله كمك شود.

وی همچنین از تشكیل نشست كارگروه مدیریت پسماند استان برای رفع اصولی دفن زباله تولیدی شهر بجنورد در آینده نزدیك خبر داد.

وی در ادامه با اشاره به این كه اكنون خراسان شمالی طرح جامع مدیریت پسماند ندارد، گفت: در نشست كارگروه مدیریت پسماند استان تهیه طرح جامع مدیریت پسماند برای استان مصوب شده تا نحوه دفن زباله های تولیدی استان به طور دقیق مشخص شود.

مطهری افزود: برای مطالعات طرح جامع مدیریت پسماند استان بازه زمانی شش تا هشت ماهه نیاز است و اجرای آن در سال 94 خواهد بود.

كارخانه كمپوست در 25 كیلومتری شرق بجنورد در زمینی به مساحت 15 هكتار ساخته شده كه 10 هكتار برای پردازش و تخمیر و پنج هكتار آن نیز برای دفنگاه زباله در نظر گرفته شده است.

این كارخانه در 17 تیرماه سال 91 با ظرفیت پذیرش روزانه 500 تن زباله با حضور وزیر وقت كشور آغاز به كار كرد كه بعد از اندك مدتی، به دلیل اعتراض روستاییان مجاور كارخانه، فعالیت آن متوقف شد. ك/3

623/626