قشم – ایرنا - مدیر آموزش و پرورش شهرستان قشم گفت: اعتماد مردم این شهرستان به متولیان تعلیم و تربیت و مشاركت و همیاری آنها با آموزش و پرورش قشم افزایش یافته است.

بهرام پوراشرف روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: ساخت سه باب مدرسه در شهر درگهان و روستاهای گیاهدان و توریان و خرید افزون بر یك میلیارد ریال تجهیزات برای مدارس قشم توسط خیرین این شهرستان نشانه ای روشن از این اعتماد و همكاری فی مابین است.

وی با اشاره به اعلام آمادگی روحانیون اهل سنت قشم برای هرگونه همكاری با آموزش و پرورش این شهرستان گفت: با توجه به اینكه آموزش و پرورش یك نهاد كاملا مردمی است و اكثریت مردم یك جامعه به نحوی با آن سروكار دارند، در قشم نیز مردم در قالب انجمن های خیرین، اولیا و مربیان و مانند آنها با آموزش و پرورش همكاری تنگاتنگ دارند.

به گفته وی رابطه شوراهای اسلامی روستاهای قشم نیز با آموزش و پرورش بسیار حسنه شده و بسیاری از امور مربوط به آموزش و پرورش در روستاها از طریق شوراها انجام می شود و دهیار و اعضای شورای اسلامی هر روستا طرف مشورت مدیریت مدارس قرار می گیرند.

'ارتقاء كیفیت آموزش'

مدیر آموزش و پرورش شهرستان قشم در بخش دیگری از این گفت و گو ارتقاء كیفیت آموزش و مدیریت آموزشگاهی و توانمندسازی نیروی انسانی را از اهداف اساسی این مدیریت دانست و یادآور شد: طرح تعالی مدیران نیز با هدف ایجاد انگیزه و استاندارد كردن شاخص های آموزشی و حركت جمعی در شش مدرسه این شهرستان تحت نظر وزارت آموزش و پرورش در دست اجراست و با توجه به نتایج مثبت آن به تمام مدارس شهر درگهان نیز تعمیم یافته است.

پوراشرف با اشاره به طرح جایگزینی خلاقیت پروری به جای حافظه پروری در آموزش و پرورش بر ضرورت بكارگیری آموخته های دانش آموزان در اجتماع تاكید كرد و گفت: دانش آموزی كه نمره درس دینی او بالاست باید سطح رفتار دینی او نیز در جامعه بالا باشد، همانطور كه سطح رفتار اجتماعی یك دانش آموز به موازات پیشرفت او در درس علوم اجتماعی باید ارتقاء پیدا كند.

به گفته وی یكی دیگر از برنامه های آموزش و پرورش برای تحول در آموزش، هوشمندسازی كلاس هاست كه در این راستا همه كلاس های ششم شهرستان قشم صد در صد هوشمند سازی شده و برخی از كلاس های دوم، سوم، چهارم و پنجم نیز در این شهرستان توسط خیرین هوشمندسازی شده است.

وی با تشكر از سازمان منطقه آزاد قشم نیز كه در سال گذشته اعتباراتی برای هوشمندسازی مدارس قشم اختصاص داد، تصریح كرد: در حال حاضر در مدارس ابتدایی شهر قشم و خیلی از مدارس روستایی شهرستان، كلاس ها هوشمندسازی شده و تجهیزات مورد نیاز از قبیل 'ویدئو پروژكتور'، لوح فشرده آموزشی و مانند اینها در آنها تعبیه شده است.

'وضعیت نیروی انسانی'

پوراشرف درباره وضعیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش شهرستان قشم بخصوص معلمان هم گفت: با توجه به اینكه قشم یك منطقه مهاجرپذیر است افراد غیربومی پس از جذب شدن در آموزش و پرورش به شهرهای خود منتقل می شوند و در نتیجه كمبود معلم در این شهرستان محسوس است كه برای مقابله با این موضوع طرح 'بوم برای بوم' از طرف وزارت آموزش و پرورش در دست اجراست .

وی شناسایی نیروهای بومی، معرفی آنها به دانشگاه فرهنگیان و تربیت نیروی انسانی موردنیاز آموزش و پرورش شهرستان قشم را فرایند اجرای این طرح اعلام كرد و گفت: البته معلمان شاغل در مدارس روستایی قشم به جز سه روستای پی پشت، لافت و زینبی همگی از نیروهای بومی این شهرستان هستند.

'مشكلات و كمبودها'

مدیر آموزش و پرورش شهرستان قشم در بخش دیگری از این گفت و گو از وجود افزون بر 16مدرسه تخریبی در این شهرستان خبر داد و از كندی روند بازسازی آنها اظهار نگرانی كرد و گفت: غیر از این مشكل، نبود كارگاه، آزمایشگاه و نمازخانه در بسیاری از مدارس شهرستان مشكلاتی را ایجاد كرده، مضاف بر اینكه كمبود فضای سبز و فضای ورزشی نیز در این مدارس كاملا مشهود است.

به گفته وی احیا و فعال كردن شورای آموزش و پرورش شهرستان قشم از مهم ترین وظایف اداره آموزش و پرورش این شهرستان است كه با توجه به دیدگاه كاملا حمایتی سرپرست منطقه آزاد قشم و رایزنی های وی با وزارت آموزش و پرورش، امید ها برای برگزاری نشست های منظم این شورا و ایجاد تحول در مدارس قشم به شدت افزایش یافته است.

'شاخص های سوادآموزی'

مدیر آموزش و پرورش شهرستان قشم درباره شاخص های پیشرفت سوادآموزی هم در این شهرستان به رشد 41درصدی آن در میان گروه سنی شش سال به بالا اشاره كرد و گفت: در سال65 افزون بر 45درصد این گروه سنی سواددار بودند كه این رقم در سال 90با 41درصد رشد به 86درصد رسید.

پوراشرف میزان رشد باسوادی زنان، مردان، شهرنشینان و روستاییان قشم را در گروه سنی مذكور به ترتیب 50.2درصد، 57 درصد، 30درصد و 43.3درصد اعلام كرد و یادآور شد: فاصله تعداد مردان باسواد شهرستان قشم از تعداد زنان باسود این شهرستان در سال 65 افزون بر 25درصد بوده كه این رقم در سال 90به 5.3درصد كاهش یافته است.

به گفته وی این فاصله در میان باسوادان شهر و روستای شهرستان قشم از 17درصد در سال 65به 4.2درصد در سال 90 كاهش یافته است.

وی درباره میزان بی سوادی در شهرستان قشم هم گفت: در حال حاضر تعداد بی سوادان 10الی 49سال شهرستان قشم چهار هزار و 988 نفر است كه دوهزار و 491نفر آنها در بخش مركزی این شهرستان زندگی می كنند و سهم شهر درگهان از این رقم 580نفر است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان قشم همچنین افزون بر 93درصد جمعیت 10الی 49سال این شهرستان را باسواد خواند و گفت: شهرستان قشم از این لحاظ بعد از ابوموسی و بندرعباس در سطح استان هرمزگان رتبه سوم را داراست .

پوراشرف درباره میزان باسوادی در روستاهای این شهرستان نیز خاطرنشان كرد: با سوادترین روستای این شهرستان روستای لافت كهنه است كه 96درصد جمعیت آن باسواد هستند.

به گفته وی روستاهای كووه ای و گیاهدان نیز به ترتیب با 95درصد و 94.7درصد در رتبه های دوم و سوم باسوادی این شهرستان قرار دارند.

وی نرخ باسوادی را نیز در كل شهرستان قشم 91.1درصد اعلام كرد و گفت: این رقم در شهر قشم 92درصد و شهر درگهان 89درصد است.

افزون بر یك هزار و 149نفر فرهنگی شامل معلم و سایر كاركنان آموزش و پرورش شهرستان قشم در 106واحد آموزشی به تعلیم و تربیت افزون بر 18هزار دانش آموز در این شهرستان اشتغال دارند.ك/3

1871/668