تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱

ساری - ایرنا - قوهای مهاجری كه زمین های غرقابی منطقه ازباران فریدونكنار و سرخ رود در استان مازندران را برای زمستان گذرانی انتخاب كردند، اكنون به علت كمبود غذای طبیعی و فضای اندك، خطر افتادن در دام های پهن شده در اراضی شالیزاری یا در تیر رس قرار گرفتن شكارچیان غیر مجاز، آنان را به شدت تهدید می كند.

اراضی شالیزاری منطقه سرخ رود و تالاب ازباران به دلیل غرقاب بودن هر ساله محل فرود هزاران قطعه قوی مهاجری است كه برای زمستان گذرانی به این منطقه مهاجرت می كنند.

به نظر می رسد با كم بودن فضا و غذای ناكافی، این پرندگان وحشی مناطق دیگری را برای زمستان گذرانی انتخاب كنند كه بسیار ناامن خواهد بود.

درحالی قوهای فریادكش با چنین مشكلی مواجه شدند كه روز به روز مهاجرت این پرندگان به منطقه سرخ رود و تالاب ازباران در حال افزایش است.

نماینده سازمان های مردم مازندران در گفت و گو با ایرنا كمبود غذا برای قوهای مهاجر در تالاب سرخ رود و تالاب ازباران را جدی دانست و تاكید كرد كه این پرندگان زیبا برای ادامه زمستان گذرانی در منطقه به غذای كمكی نیاز دارند.

به گزارش ایرنا، هر چند شمار زیادی از شهروندان هنگام دیدن قوهای فریادكش به همراه خود ذرت و گندم می آورند، اما با توجه به اراضی كم و تعداد زیاد قوها، این مقدار غذای اهدایی اندك است.

قوها با داشتن پاهای ظریف و وزن سنگین باید تا سینه در آب باشند، اما این موقیعت با توجه به مساحت اراضی غرقابی برای قوهای مهاجر در سرخ رود مهیا نیست.

قوهای مهاجر حداكثر تا بیستم بهمن میهمان طبیعت مازندران هستند و اگر مردم و دوستداران حیات وحش كمك های خود را ارایه كنند، قوها بدون تحمل گرسنگی ادامه حیات خواهند داد.

علی فلاح افزود: سازمان مردم نهاد مازندران یكی از تشكل های فعال محیط زیست را در این منطقه مستقر كرد و آماده دریافت كمك های مردم است.

وی ادامه داد: مهمترین دغدغه این سازمان در زمان حاضر در منطقه سرخ رود تامین غذا برای قوهای مهاجر است و این آمادگی وجود دارد تا گندم و ذرت اهدایی مردم را جمع آوری كرده و به منطقه فریدونكنار و سرخ رود ارسال كنیم.

پرنده نگری یكی از شاخه های صنعت گردشگری است و با ایجاد محیط امن و افزایش این فضاها در مازندران كه می تواند زمینه حضور پرندگان وحشی را در سال های آینده تداوم ببخشد، فرصتی اقتصادی در گردشگری محسوب می شود.

مازندران با داشتن شرایط آب و هوایی مناسب هر ساله میزبان بیش از یك میلیون قطعه پرندگان در تالاب ها و آب بندان ها است.

به همین منظور مراسم ذرت پاشی برای قوهای مهاجر تالاب ازباران فریدونكنار روز یكشنبه با حضور معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران، مسوولان استانی و شهرستان، نمایندگان سازمانهای مردم نهاد و علاقمندان به محیط زیست برگزار شد.

در این مراسم 'علیرضا یونسی' معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران اظهار كرد: مردم، مسوولان و محیط زیست استان باید دركنار هم برای حفاظت از پرندگان مهاجر گام بردارند و زمانی كه اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست و تشكل های مردم نهاد پاسخگوی نیازهای زیست محیطی نباشند سایر دستگاهها از جمله استانداری از آنان حمایت می نماید.

591/2585/608

سید رضا هاشمی