پكن - ايرنا - دولت چين در تلاش است با معرفي مدل جديد هواپيماي مسافري دو موتوره توربيني خود، ضمن جذب مشتريان جديد، يك سوم بازار هواپيماهاي توربيني دو موتوره دنيا را بدست آورد.

صنعت هواپيماسازي در كشور پهناور چين در سال هاي اخير رشد قابل ملاحظه اي داشته است و اين كشور توانست با توليد انواع هواپيماهاي كوچك و بزرگ به رقيبي جديد براي كشورهاي صاحب نام در صنعت هوانوردي تبديل شود.

يك مقام ارشد صنعت هواپيمايي چين روز سه شنبه از توليد نوع جديد از هواپيماي مسافري دو موتوره با نام خبر داد و گفت: چين با ساخت اين نوع از هواپيماها تلاش دارد يك سوم بازار هواپيماهاي دو موتوره توربيني دنيا را بدست‌ آورد.

«دونگ جيان هونگ» مدير بخش طراحي اين هواپيما در گفت ‌و گو با روزنامه چاينا ديلي افزود: انتظار مي‌ رود پرواز هواپيماي جديد دو موتوره توربيني در نيمه نخست سال 2017 آغاز شود و اين هواپيماها تا سال 2019 تحويل مشتريان شود.

وي خاطر نشان كرد: شركت هواپيمايي چيني قرار است ساليانه 50 عدد از اين هواپيما‌ها را توليد كند.

دونگ تاكيد كرد: وقتي كه اين هواپيما‌ها وارد بازار شوند، در 10 سال، 30 درصد از بازار جهاني هواپيماهاي مسافري دو موتوره توربيني را بدست مي آورد.

وي در باره مزيت نسبي اين هواپيما نسبت به مدل‌هاي قديمي تر گفت: هزينه ‌هاي توليد و نگهداري هواپيماي جديد به مراتب كمتر بوده و در آن از فناوري‌ هاي دوستدار محيط زيست استفاده شده است.

دونگ خاطر نشان كرد: اين هواپيما فعلا در مرحله اخذ مجوز‌هاي لازم سازمان ‌هاي چيني است و پس از آن براي ورود به بازار كشور‌هاي غربي، نيازمند اخذ مجوز سازمان هواپيمايي فدرال آمريكا خواهد بود.

وي تاكيد كرد كه در صنعت هواپيمايي مدرن دنيا، اخذ مجوزهاي ايمني براي هواپيماها، سخت‌ ترين كار است.

اين مقام چيني گفت كه هدف نخست، تسلط بر بازار‌ كشورهاي آسيايي، آفريقايي و آمريكاي جنوبي است چرا كه اين كشور‌ها سابقا از مشتريان محصولات هوايي ساخت چين بوده‌ اند.

وي، دو هواپيماي مسافري ساخت مشترك كشور‌هاي ايتاليا و فرانسه و هواپيمايي ساخت كانادا را از رقباي اصلي اين هواپيماي چيني دانست.

به گفته دونگ، در حال حاضر 50 درصد از بازار هواپيماهاي دو موتوره توربيني دنيا در اختيار هواپيماي مسافري ساخت مشترك كشورهاي ايتاليا و فرانسه و 40 درصد آن در اختيار هواپيماي توليدي كانادا است.

شركت صنايع هواپيمايي چين، ساخت هواپيماي جديد را از دسامبر 2013 آغاز كرد تا جايگزين هواپيماي قديمي تر ساخت دهه 90 ميلادي خود كند.

دونگ افزود: اين هواپيما در هر پرواز قادر است 86 مسافر را حمل كند و سرعتش تا 637 كيلومتر در ساعت مي رسد.

وي يادآور شد هواپيماي مسافري چيني از سيستم كنترل از راه دور بهره مي ‌برد كه براي نخستين بار روي چنين هواپيمايي نصب شده است.

به گفته اين مقام صنعت هواپيمايي چين، هواپيماي جديد كه «MA700» نام دارد، با توجه به اين مزايا و همچنين هزينه‌ هاي سوخت كمتر در مقايسه با نمونه ‌هاي مشابه خود قادر است 30 درصد از بازار‌هاي جهاني را از آن خود كند.

«پانگ ژنگ» رييس بخش توسعه هواپيما‌هاي مسافري چين نيز در سخناني گفت: هزينه ‌هاي بالاي سوخت، شركت ‌هاي مسافري را تحت فشار قرار داده و آنها را به خريد هواپيماهاي توربيني سوق داده است.

چين همچنين مهر ماه امسال اعلام كرد كه مراحل ساخت نخستين هواپيماي مسافري بزرگ خود با عنوان «سي 919» را در مرحله مونتاژ بدنه دارد.

قطعات اين هواپيما كه گنجايش 158 تا 174 سرنشين را دارد، توسط شركت هايي چون گروه صنعت هواپيمايي چين و گروه صنعتي هواپيمايي «هونگ دو» ساخته شده و شركت ساخت هواپيماي بازرگاني چين آن را مونتاژ مي كند.

موتور جديد با مصرف كم، سر و صداي پايين، ايجاد آلاينده كمتر و قابليت دوام پرواز بيشتر، از ويژگي هاي اين هواپيما اعلام شده است.

اين هواپيما براي مسافت هاي كوتاه و متوسط طراحي شده و 38.9 متر طول و 35.8 متر عرض دارد.

انتشار خبر توليد نوعي هواپيماي سبك خورشيدي در اوايل آذر ماه، جديدترين دستاورد مربوط به صنعت هوانوردي چين در سال جاري بود كه كارشناسان هوافضاي اين كشور بر اساس توجه ويژه دولت به داشتن هواي پاك و استفاده از انرژي خورشيدي، از توليد اين نوع هواپيما خبر داده بودند.

آساق*231*1597**1545