سمنان - ايرنا - مسئول اجرايي انتقال آب درياي خزر به استان سمنان كمبود آب را بزرگترين عامل محدودكننده رشد و توسعه شهرهاي حاشيه كوير مركزي ايران دانست و گفت: توسعه همه جانبه استان سمنان با اجراي طرح انتقال آب درياي خزر ميسر مي شود.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومي سپاه قائم (عج) استان سمنان 'احمد ربيعي' در نشست شوراي انديشه و همفكري سازمان بسيج مهندسين اين استان افزود: با اجراي طرح عظيم انتقال آب درياي خزر علاوه بر حل مشكل كم آبي، دستيابي به اهداف كلان چشم انداز 20 ساله توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي استان سمنان ميسر مي‌شود در غير اين صورت اين استان با كمبود شديد آب در آينده نزديك مواجه خواهد شد.

وي افزود: با عنايت به شرايط اقليمي كشور، سرزمين پهناور ايران جزء مناطق خشك و نيمه خشك محسوب مي‌شود، كمبود منابع آبي و توزيع ناموزن جريان‌هاي سطحي آب در اين مناطق، محدوديت‌هايي را براي استفاده از اين عنصر حياتي به وجود آورده است.

مسئول اجرايي انتقال آب درياي خزر به استان سمنان اظهار داشت: حل مشكل كمبود منابع آبي در حوزه هاي كم آب كشور از جمله كوير مركزي از اصلي‌ترين سياست‌هاي دولت است و بهترين راهكار براي كاهش تنش‌هاي آبي و كاهش چالش‌هاي منطقه اعم از جلوگيري از مهاجرت بي‌رويه به استان‌هاي همجوار، رفع مشكلات اجتماعي، ايجاد اشتغال و ... استفاده از منابع آبي غيرمتعارف به عنوان يكي از روش‌هاي تأمين آب مورد نياز براي مصارف شرب و صنعت است.

ربيعي در خصوص آغاز پروژه انتقال آب درياي خزر به استان سمنان افزود: يكي از راهكارهاي تأمين كمبود آب، علاوه بر اعمال مديريت جدي بر نحوه مصرف منابع آبي، استفاده از آبهاي غيرمتعارف است.



* نمك زدايي سالانه 200 ميليون مترمكعب از آب درياي خزر



وي با اشاره به اهداف طرح خاطرنشان كرد: نمك‌زدائي 200 ميليون مترمكعب آب از درياي خزر در سال و انتقال آن به شهرهاي فلات مركزي در استان سمنان و تأمين آب شرب و صنعت شهرهاي حوزه فلات مركزي ايران با استفاده از توان آب‌هاي غير متعارف موجود، تحقق اهداف سند چشم انداز 20 ساله، توسعه صنايع و معادن موجود در منطقه و رشد اشتغال در نواحي هدف و همچنين رشد و توسعه اقتصادي شهرهاي حاشيه كوير است.

اين مسئول با اشاره به موقعيت و جانمايي طرح انتقال آب درياي خزر به استان سمنان خاطرنشان كرد: اين طرح به صورت دو خط لوله به طول 160 كيلومتر از سواحل درياي خزر مجاورت نيروگاه نكا آغاز شده و پس از عبور از شاليزارها و مناطق جنگلي در استان مازندران در مسير خط لوله نكا - ري امتداد يافته و از منطقه دوآب وارد منطقه خطيركوه در استان سمنان شده و در نهايت با عبور از تونل چشمه روزيه در حوالي شهر شهميرزاد به دو شاخه تبديل شده كه يك خط لوله به سمت دامغان و شاهرود به طول 172 كيلومتر و ديگري به سمت سمنان و گرمسار به طول 132 كيلومتر كشيده مي‌شود.

ربيعي تصريح كرد: به عنوان نخستين پروژه انتقال آب ازدرياي خزر و بزرگترين طرح استفاده از آب غير متعارف در كشور است كه گستردگي محدوده اجراي طرح به لحاظ فاصله حدود 200 كيلومتر و تنوع موضوعي و عملياتي در بخش‌هاي تشكيل دهنده طرح شامل آب‌گيري، نمك‌زدايي، دفع پساب خطوط انتقال لوله، تونلها، ايستگاه‌هاي پمپاژ، نحوه تأمين برق، نيروگاه‌هاي برق آبي است.



* اثرات زيست محيطي انتقال آب خزر در دست بررسي است



وي با بيان اينكه اثرات زيست محيطي طرح مورد مطالعه قرار گرفته است، گفت: در اين خصوص مطالعات ارزيابي اثرات زيست محيطي طرح انتقال آب حوزه درياي خزر به فلات مركزي در چارچوب قرارداد خدمات مهندسي به شركت مهندسي مشاور مهاب قدس ابلاغ شد.

اين مسئول اجرايي گفت: هدف از مطالعه حاضر شناسايي اثرات شاخص طرح بر محيط زيست دريايي، ساحلي و خشكي و ارائه راهكارهاي كاهش اثرات منفي در قالب برنامه مديريت زيست محيطي است كه در ادامه با بهره‌گيري از چكيده نتايج مطالعات زيست‌محيطي مذكور، آثار پروژه در مراحل ساختماني و بهره‌برداري بر محيط دريا، ساحل و خشكي بيان شده و راهكارهاي متناسب براي رفع مشكل پيشنهاد مي‌شود.

ربيعي افزود: اجزاي اصلي طرح حاضر شامل سيستم آبگير و تخليه پساب واقع در محيط دريايي، سيستم آب شيرين‌كن در محيط ساحلي و خط انتقال آب در محيط خشكي است و براساس برنامه‌ريزي اوليه، آب دريا از ساحل گهرباران در 6 كيلومتري غرب نيروگاه نكا به ميزان هفت مترمكعب بر ثانيه برداشت شده و پس از شيرين‌سازي به روش اسمز معكوس، با احداث دو خط لوله به قطر يك هزار و 400 ميليمتر در كنار خط موجود انتقال نفت، آب تصفيه شده در هشت مرحله تا ارتفاع سه هزار و 312 متري پمپاژ شده و به صورت ثقلي به حوضه فلات مركزي در استان سمنان انتقال مي‌يابد.

وي گفت:‌ طول اين خط انتقال تا خروجي چشمه روزيه 155 كيلومتر بوده بر اين اساس محدوده طرح با هيچيك از مناطق چهارگانه تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست تداخل ندارد.

اين مسئول اجرايي با اشاره به محيط دريايي، محيط ساحلي و محيط خشكي خاطرنشان كرد: در محيط دريايي، مهمترين فعاليتي از طرح كه اثرات منفي كليدي در خصوص آن قابل پيش بيني است، برداشت آب از دريا و تخليه پساب شور ناشي از فرآيند شيرين سازي آب به دريا است.

ربيعي گفت: به منظور رعايت ضوابط سازمان حفاظت محيط زيست احداث نازل‌هاي تخليه كننده دهگانه با زاويه 60 درجه، پيشنهاد شده است و در محيط ساحلي، شاخص‌ترين اثر، توليد گازهاي آلاينده ناشي از تأمين انرژي تأسيسات آب شيرين كن است كه بهينه‌سازي مصرف انرژي را ضروري مي‌سازد.

وي بيان كرد: به منظور پايش انتشار گازهاي آلاينده سه ايستگاه پايش در اطراف تاسيسات آب شيرين‌كن پيشنهاد شده است و در محدوده خشكي، عمده اثرات مربوط به كاهش امنيت گونه‌هاي جانوري و تخريب محدود جنگل در طول مسير خط انتقال به ويژه در فاز ساختماني است.

مسئول اجرايي انتقال آب درياي خزر به استان سمنان گفت: به طور كلي اثرات طرح در محيط خشكي در مقايسه با محيط دريايي به دليل وجود مسير خط لوله انتقال گاز نكا - ري محدودتر است، به منظور جبران خسارت وارده به اراضي جنگلي، پهنه‌اي با وسعت پنج برابر سطح تخريب يافته، براي جنگل‌كاري و احياء در مجاورت منطقه حفاظت شده اساس پيشنهاد شده است.ك/1

599