پكن - ایرنا - چین اعلام كرد كه آماده است برای مقابله با گروه های تروریستی تركستان شرقی با سایر كشورها همكاری داشته باشد.

به گزارش ایرنا، خشونت ها و عملیات تروریستی در استان سین كیانگ در شمال غرب چین طی 20 ماه گذشته بیش از 400 كشته داشت و پكن این تحركات تروریستی را به گروههای تجزیه طلب تركستان شرقی نسبت می دهد.

چین می گوید كه برخی افراد در این منطقه خواستار تجزیه سین كیانگ از خاك این كشور هستند و به همین خاطر آماده همكاری با سایر كشورها بویژه كشورهای هم مرز با این منطقه جهت مقابله با گروه های یاد شده است.

«هونگ لی» سخنگوی وزارت خارجه چین روز گذشته - پنجشنبه - رسما به خبرنگاران اعلام كرد كه پكن خواهان گسترش همكاری ضد تروریسم با كشورهای دیگر در برخورد با گروههای تجزیه طلب «تركستان شرقی» است.

اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه چین پس از آن صورت می گیرد كه ماموران امنیتی این كشور 23 دی ماه جاری، 10 تبعه ترك را به اتهام جعل پاسپورت و كمك به مظنونان حملات تروریستی در استان سین كیانگ دستگیر كردند.

وی در این خصوص گفت: اكنون استان سین كیانگ با تهدیدات نیروهای تروریستی به ویژه «تركستان شرقی» رو به روست و این تهدیدات نه تنها امنیت و ثبات چین را مورد تهدید قرار داده بلكه به صلح و ثبات جامعه بین المللی نیز آسیب رسانده است.

«هونگ» اظهار كرد كه مقابله با تروریسم به هر شكل ممكن، وظیفه مشترك جامعه بین المللی است و همه كشورهای باید در مبارزه با این پدیده مشاركت جدی داشته باشند.

سخنان سخنگوی وزارت امور خارج چین، اولین موضع رسمی این كشور پس از دستیگری 10 تبعه ترك كه گفته می شد تلاش داشتند با فراهم كردن پاسپورت های جعلی، چند مظنون حملات تروریستی تحت تعقیب را از كشور خارج كنند، محسوب می شود.

هنوز سفارت تركیه در پكن، واكنشی به انتشار این خبر نشان نداده است.

آساق**1597** 1917