كوالالامپور – ايرنا – مالزي روز جمعه از نخستين پهپاد آزمايشي خود كه به وسيله پژوهشگران دانشگاه صنعتي مالزي (يو.تي.ام) ساخته شده است، رونمايي كرد.

به گزارش ايرنا، اين هواپيماي بدون سرنشين كه 'يو.آ.وي' نام گرفته است، نخستين قدم مالزي براي دست يافتن به فناوري ساخت پهپاد محسوب مي شود.

سازمان نظارت دريايي مالزي سال گذشته از به كارگيري هواپيماهاي بدون سرنشين با هدف مقابله با جرائم، قاچاق و تجاوز به آب هايي دريايي اين كشور خبر داده بود.

روزنامه 'اتو سان' مالزي روز جمعه اعلام كرد كه پژوهشگران دانشگاه صنعتي اين كشور اكنون به فناوري اوليه توليد پهپاد دست يافته اند و پس از دو سال تلاش نخستين پهپاد آزمايشي را رونمايي كردند.

اين پهپاد به تجهيزات هوشمند، سيستم تعيين موقعيت جهاني (GPS) و سيستم هدايت گر خودكار براي پرواز در ارتفاعات و مختصات مشخص شده مجهز است.

كاربرد اوليه اين هواپيماي بدون سرنشين جمع آوري داده ها، نقشه برداري و نظارت بر فعاليت قاچاقچيان است.

هشت دانشجوي دكتراي دانشگاه صنعتي مالزي با همكاري چند شركت تحقيقاتي ديگر اين پهپاد اوليه مالزي را طراحي و ساخته اند.

اين پهپاد كه طول بال هاي آن بيش از دو متر است، حداكثر پنج پوند وزن دارد و قادر است دو ساعت در ارتفاع 400 متري از سطح زمين و در فاصله 20 كيلومتري و با سرعت 18 متر در ثانيه پرواز كند.

مالزي اميدوار است براي تكميل پهپاد آزمايشي خود از فناوري هاي نوين بهره ببرد و آن را فرصتي براي همكاري و استفاده از تجربه و تخصص سازمان هاي هوا فضاي كشورهاي ديگر مي داند.

مالزي سال گذشته اظهار اميدواري كرده بود تا سال 2020 به هواپيماهاي بدون سرنشين با بال ثابت و چرخشي به منظور اطمينان از نظارت بهتر بر آب هاي اين كشور دست يابد.

آساق**1611