تهران - ایرنا - همزمان با رشد صد درصدی بازار تولید و ارائه كتاب های صوتی در فضای دیجیتال در دو حوزه فرهنگی و اقتصادی در سال 2014 میلادی، كارشناسان بین المللی با استناد به الگوهای توسعه و موفقیت این فعالیت، ‌سال 2015 را سال انفجار تقاضا و فراگیری عرصه كتاب های صوتی پیش بینی كرده اند.

به گزارش خبرنگار كتاب و ادبیات ایرنا، همزمان با سرعت رو به رشد دنیای دیجیتال به ویژه در بخش مجازی (اینترنت)، جهانی بزرگ در اختیار علاقه مندان برای دستیابی به نوآوری های متعدد قرار گرفته است كه مطابق انتظار در این بین بار دیگر هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر، صف اول استفاده بهینه از بسترهای فضاهای دیجیتال را به خود اختصاص دادند.

از راه اندازی نمایشگاه ها و گالری های مجازی هنرهای تجسمی گرفته تا ورود آثار مكتوب از كتاب ها گرفته تا نشریات مختلف؛ هر چند عمر كتاب های دیجیتالی چندان دراز نیست اما تنها طی یك دهه اخیر ارائه كتاب های دیجیتالی 150 درصدی را تجربه كرده اند و در ادامه سیر تحول و توسعه كتاب های دیجیتال و با رونق گرفتن كتاب های صوتی (Audio Book)، بار دیگر علاقه مندان به این حوزه، دستاوری نو، تازه و بدیعی را تجربه خواهند كرد.

هر چند بسیاری تاریخ ورود كتاب های صوتی به بدنه فعالیت های مدرن فرهنگی در عصر دیجیتال را مربوط به سال 2005 میلادی می دانند اما برای نخستین بار در سال 2007 میلادی آماری متقن و حرفه ای از حضور این دست از كتاب ها در فضای مجازی رصد شد و نگاه كارشناسانه به این صنعت - هنر نوپا باعث شد تا توجه جهانیان به كتاب های صوتی از بخش اروپا و آمریكای شمالی به سراسر جهان تسری یابد.

برای اثبات این مدعا كافی است به اختلاف فاحش آمار كتاب های صوتی در سال 2007 میلادی تا سال 2014 نگاهی داشته باشیم تا متوجه رشد و فراگیری سرسام آور این شاخه از فعالیت های فرهنیگ در فضای دیجیتالی شویم.

بر همین اساس در حالی كه در سال 2007 میلادی تنها سه هزار 73 كتاب صوتی در فضای مجازی منتشر شده بود این آمار در سال 2012 میلادی به رقم 12 هزار عنوان رسید.

نكته جالب این آمار رشد دو برابری آن طی سال های 2013 و 2014 میلادی بود تا جایی كه در سال 2013 صنعت تولید كتاب ‌های صوتی و بازتاب آنها در فضای دیجیتال به 20 هزار عنوان و در سال 2014 به رقم حیرت آور 35 هزار عنوان كتاب صوتی رسید.

با توجه به آمار و گزارشی كه در سایت Audible به عنوان بزرگترین ناشر حوزه كتاب های صوتی در جهان بازتاب داده شده است تا پایان سال 2014میلادی گنجینه كتاب های صوتی موجود در فضای دیجیتال ارزشی بالغ بر 2.6 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است كه بی هیچ شك و تردیدی چنین سودی در بازار اینترنیت محصولات فرهنگی آن هم در بازه زمانی هفت ساله رتبه نخست را به خود اختصاص خواهد داد.

دقیقا به دلیل سودآوری و رونق كتاب های دیجیتالی و كتاب های صوتی دیجیتالی بوده كه تنها طی چهار سال اخیر شاهد حجم بالای حضور ناشران نامدار در بخش كتاب های دیجیتالی در جهان هستیم و با ادامه این روند در سال 2015 میلادی بدون شك شاهد انقلاب عظیمی در بازار كتاب های صوتی دیجیتال در جهان خواهیم بود.

همچنین باردیگر در تایید این ادعا می توان به مقاله روزنامه نیویورك تایمز اشاره كرد كه در سنجش رشد بازار كتاب های دیجیتال در شش ماهه نخست سال 2014 در قیاس با مدت مشابه شال قبل آن (2013 میلادی) از نرخ رشد 26 درصدی و در بازه زمانی شش ماهه دوم سال 2014 از رشد 28 درصدی خبر داده بود و دقیقا ادامه این روند كارشناسان را بر آن داشته تا برای بازار كتاب های صوتی در سال 2015 تصور انقلابی عظیم در زمینه فراگیری و فروش را داشته باشند.



** آلمان ركوردها را می شكند

در حالی كه بسیاری از كاربران فضای دیجیتال به ویژه علاقه مندان به كتاب های دیجیتل و كتاب های صوتی دیجیتال فكر می كنند كه بزرگترین بازار این كتاب ها را باید در آمریكا و انگلستان جستجو كرد اما آمار منتشر شده موسسه بین المللی (Allensbach) حكایت از آن دارد كه آلمان و مخاطبان آلمانی، داغ ترین بازار این دست از محصولات دیجیتالی حوزه فرهنگی را به خود اختصاص داده اند.

نكته جالب توجه در آمار این موسسه آن است كه آلمانی ها در این حوزه علاقه بیشتری به كتاب های صوتی نشان داده اند تا كتاب های دیجیتالی و تنها طی 12 ماه سال 2014 بیش از پنج میلیون آلمانی (هفت درصد جمعیت این كشور) اقدام به خرید حداقل یك كتاب صوتی كرده اند.

همین بازار داغ و پرطرفدار است كه باعث شده تعداد ناشران كتاب های صوتی تنها در كشور آلمان طی سال 2014 میلادی رشد 21 درصدی را داشته باشد.



** نقش پرنگ كتابخانه ها

بسیاری از كارشناسان حوزه كتاب های دیجیتال و صوتی بر این اعتقاد هستند كه بیشترین سهم در جلب توجه مخاطبان به كتاب های صوتی و معرفی آثار خوش خوان در این زمینه را برخلاف تصور عموم كه بر عهده تبلیغات دیجیتالی می دانند؛ كتابخانه ها برعهده داشتند.

كارشناسان با تاكید بر این مساله كه كتابخانه های بزرگ و شناخته شده جهان در تعامل با كمپانی های بین المللی و بزرگ تولید كتاب های صوتی جهان چون (Cloud Library)، (3M)، (Baker & Taylor)، (Hoopla) و (Overdive) با تجهیز سیستم های خود به آخرین فن آوری های نسخه كتاب های صوتی و به روز رسانی لیست كتاب های خود برای انبوه مخاطبان شان نقش پررنگی در ترویج كتاب های صوتی میان علاقه مندان به حوزه كتاب و كتابخوانی داشتند.

طبق آمر روزنامه نیویورك تایمز، بیش از 95 درصد كتابخانه های آمریكا به سیستم های به روز و مجهز كتاب های صوتی مجهز شده اند و همین كتابخانه ها در ترویج و تبلیغ این دست از كتاب ها در بین طرفداران «یار مهربان» نقش مهمی در فراگیری كتاب های صوتی در جهان داشته اند.



** تاكید بر شراكت و تعامل

نكته بعدی در امر سوددهی و پرفروش بودن آثار كتاب های صوتی در گرو تجارت موفق توام با شراكت و تعامل تولید كنندگان كتاب های صوتی ناشران و توزیع كنندگان این آثار است.

به طوری كه بسیاری از شركت های بزرگ تولید كننده كتاب های صوتی علاوه بر آنكه در انتخاب صدای راویان كتاب ها به سراغ افرادی می روند كه صدای خوب و رسایی دارند اغلب این دست از افراد را از میان ستاره ها و چهره های مطرح عرصه هنر به ویژه سینما و تئاتر انتخاب می كنند و درست به دلیل سرمایه گذاری بالای كه در این عرصه دارند در بخش توزیع سعی می كنند تا از شركت های دیگری به عنوان ضلع سوم این مثلث استفاده كنند.

بر این اساس است كه تنها در كاتولوگ سال 2014 میلادی این شركت ها اسامی بیش از پنجاه هزار كتاب صوتی از آثار موفق این شاخه فرهنگی به عنوان آثار دسته اول برای ارائه ذكر شده است.

البته در این زمینه استثناء هایی مثل كمپانی (Overdrive) هم وجود دارد كه خود به نوعی خلاقیت به شمار می رود چرا كه این كمپانی با تاسیس یك استودیوی حرفه ای صدابرداری كار تولید كتاب های صوتی را نیز خود و با سلیقه متخصصان اش انجام می دهد و توانسته با توجه به كم كردن هزینه اجازه استودیوها و كارهای ضبط و صدابرداری و میكس و مسترینگ به سود بیشتری از رقبا دست پیدا كند.



** راز های موفقیت

هر چند در هر تجارت و كسب و كاری رمز موفقیت به عنوان یكی از اصول كاری و حرفه ای هیچ گاه بازتاب داده نمی شود اما شركت های تولید كننده كتاب های صوتی با توجه به رشد و سود هنگفتی كه تنها طی پنج الی هفت سال اخیر به آن دست یافته اند بر این قاعده اقتصادی نیز خط قرمز كشیده اند و رازهای توفیق خود را بارها و بارها به زبان ها و شیوه های مختلف بازگو كرده اند.

به عنوان مثال در گزارشی كه در سایت Audible منتشر شده است، «تامی مارسر» از مدیران بخش بازگانی شركت (3M) كه یكی از غول های بزرگ تولید كننده كتاب های صوتی در جهان به شمار می رود درباره دلایل توفیق این شركت گفته است: همواره با مشتریان خود در ارتباط هستیم و سعی می كنیم تمامی نقدها و نظرات آنها را در آثارمان لحاظ كنیم و حتی با ایجاد تغییرات كتاب های ویرایش شده صوتی را برای آنها ارسال می كنیم و همین امر باعث ایجاد اعتماد فراوانی میان مشتریان با ما شده است.

وی همچنین سال 2015 را سال بسیار پررونق برای كتاب های صوتی دانسته و افزوده: بدون شك و با استقبالی كه در سال 2014 میلادی صورت گرفت و همچنین رشد اقتصادی مطلوب بسیاری از كشورها طی سال گذشته بعد از چند سال ركود و بحران، بدون شك شاهد انفجار و انقلابی در امر تقاضا از سوی مشتریان كتاب های صوتی در جهان خواهیم بود.

همچنین كمپانی (Hoopla) دیگر شركت بزرگ تولید كننده كتاب های صوتی در جهان كه تنها طی سه سال اخیر (از زمان افتتاح تا امروز) رشدی 120 درصدی را در زمینه اقتصادی تجربه كرده است علاوه بر امضاء قرارداد با 100 كتابخانه بزرگ در سراسر جهان لیستی منتشر كرده است كه طی آن 13 هزار كتاب صوتی آرشیو خود را در اختیار علاقه مندان قرارداده و قول داده در سال 2015 میلادی هر ماه، هزار عنوان كتاب به این لیست اضافه خواهد كرد.

این شركت همچنین تاكید كرده برای نصب یا به روزرسانی سیستم های كتاب های صوتی در كتابخانه ها تنها هزینه سخت افزاری را دریافت می كند و به هیچ وجه هزینه اضافی برای نصب و یا دستمزد كارگردان را از كتابخانه ها نخواهد گرفت و خود به پرداخت این هزینه ها اقدام خواهد كرد.

ذكر این نكته الزامی است كه كمپانی (Hoopla) علاوه بر تمامی این خدمات تنها به ازای افزوده شده یك كاربر جدید به سیستم كتابخانه ها اقدام به دریافت سود آثار فروش رفته می كند كه این سیستم فروش تا پایان سال 2014 انحصارا در اختیار این شركت بود؛ اما ورود برخی دیگر شركت های توزیع كننده كتاب های صوتی با استفاده از این الگو برای كسب درآمد، كار را برای شركت مبدع این شیوه اقتصادی در سال جاری میلادی (2015) سخت تر خواهد كرد.

در ادامه نقل قول های مدیران شركت های موفق تولید كننده كتاب های صوتی صحبت های «شرمن هامن» مدیر بخش بازرگانی نشر «خانه نگوئن» (پنگوئن هاوس) با اعلام تاكید و تصدیق خبر حضور شركت های متعدد تولید و توزیع كننده كتاب های صوتی در سال 2015 از رشد 45 درصدی فروش محصولات صوتی این شركت در سال 2014 میلادی خبر داده است.



** تقلید از توفیق كتاب های صوتی

بی هیچ شك و تردیدی كمپانی (Audible) قدرت بلامنازع و یكه تاز بازار كتاب های صوتی در جهان است و لیست 180هزار عددی كتاب های صوتی این كمپانی نشان دهنده قدرت آن در این عرصه اقتصادی و فرهنگی است.

همین مساله باعث شده تا با استفاده از توفیق كتاب های صوتی دست به خلاقیت های بزرگی در زمینه تولید محصولات صوتی دیجیتالی برای مخاطبان گوناگون این محصولات در دستور كار قرار داشته باشد.

طیق اعلامیه و اطلاعیه ای كه سایت این كمپانی آن را بازتاب داده است مخاطبان متوجه شده اند كه (Audible) در سال 2015 میلادی قصد دارد تا نشریات و رزنامه ها را نیز به شكل صوتی در فضای اینترنتی (مجازی) توزیع كند و به همین دیل قراردادهای متعددی با شركت های كوچك و بزرگ صدابرداری، گویندگان و همچنین ناشران و مدیران مسئول روزنامه های معتبر جهان در همین روزهای ابتدایی سال 2015 میلادی منعقد كرده است.

بر اساس این گزارش می توان به سادگی به این نتیجه رسید كه سال 2015 میلادی سال انفجار بازار تقاضای كتاب های صوتی در جهان خواهد بود و موفقیت این الگو در عرصه بین المللی می تواند سرلوحه كار فعالان حوزه كتاب های صوتی در كشورمان نیز قرار بگیرد و آرام آرام با استناد به این موفیقت ها علاوه بر تولید آثار استنادار، شرایط عرضه آنها را در بازار بین المللی در سال 2015 میلادی فراهم كنند.

از: امین خرمی

فراهنگ**9266**1601**