مهاباد - ايرنا - رييس اداره حفاظت محيط زيست مهاباد گفت: در طرح سرشماري زمستاني پرندگان بيش از 26 هزار قطعه پرنده از 28 گونه آبزي و كنار آبزي در تالاب ها و منابع آبي اين شهرستان سرشماري شدند.

كامران حسيني روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين سرشماري در تالاب‌هاي كاني برازان، قوپي باباعلي، قره قشلاق، گروس، سواحل جنوبي پارك ملي درياچه اروميه، سد يوسف‌كند و سد مهاباد صورت گرفته است.

وي اضافه كرد: در اين سرشماري كه با حضور كارشناسان اداره نظارت بر حيات وحش محيط زيست آذربايجان غربي و محيط بانان اين اداره صورت گرفت، بيشترين تعداد مربوط به گونه ها، خوتكا با بيش از هشت هزار قطعه، اردك سرسبز با شش هزار قطعه و غاز خاكستري با سه هزار و 500 قطعه هستند.

وي با اشاره به ساير گونه‌هاي سرشماري شده در تالاب‌هاي مهاباد، اظهار كرد: كاكي ارمني، فلامينگو، مرگوس سفيد، پليكان خاكستري، فيلوش، باكلان كوچك و بزرگ، خروس كولي، اردك بلوطي، آبچليك تالابي و پرستوي دريايي بال سفيد نيز در سرشماري مشاهده و تعدادشان به ثبت رسيده است.

رييس اداره حفاظت محيط زيست مهاباد ادامه داد: وضعيت مناسب آب و هوايي منطقه و شرايط مناسب تالاب هاي اين شهرستان به ويژه تالاب بين المللي كاني برازان باعث افزايش چشمگير شمار پرندگان در تالاب هاي اين شهرستان در اين فصل شده است.

حسيني گفت: يخ بستن قسمت هاي زيادي از تالاب كاني برازان و تجمع پرندگان در كلوني هاي چند هزار قطعه اي سرشماري پرندگان را در اين تالاب با مشكل مواجه كرده بود.

وي با اشاره به اينكه طرح سرشماري زمستانه پرندگان آبزي و كنار آبزي در سطح زيستگاههاي تالابي جنوب آذربايجان غربي از 21 ديماه شروع شده، افزود: اين طرح 21 تا 23 دي ماه در مهاباد، 24 تا 26 همين ماه در نقده، در روزهاي 27 و 28 دي ماه در مياندوآب، در روز 29 دي ماه در بوكان و روزهاي 30 دي و يكم بهمن در شاهين دژ ادامه دارد .

حسيني افزود: بررسي آخرين وضعيت پرندگان و زيستگاه هاي آنها و همچنين سنجش تاثيرگذاري اقدامات اداره حفاظت محيط زيست در خصوص يگان حفاظت، زهكشي و احياي تالاب ها در اين منطقه در خصوص افزايش و تنوع گونه ها از اهداف برگزاري اين سرشماري هستند.

وي اضافه كرد: براي آگاهي از تنوع و تعداد پرندگان، سرشماري پرندگان در طول سال در دو مرحله سرشماري تابستانه و زمستانه در زيستگاه ها انجام مي شود.

وي اظهار كرد: پس از جمع بندي و تكميل فرم هاي مربوطه نتايج اين سرشماري به منظور آناليز و جمع بندي نهايي به سازمان حفاظت محيط زيست ارسال مي شود.

آذربايجان غربي با دارا بودن بيش از 180 گونه از انواع پرندگان آبزي و كنار آبزي و بيش از 30 تالاب دائمي و فصلي يكي از مهمترين مكان هاي مهاجرت و زيست انواع پرندگان است.

7512/584/8136