يزد - ايرنا - دبير نظام مهندسي ساختمان ميبد گفت: اولين گام در مسير اجراي شناسنامه فني و ملكي آگاهي يافتن مالكين از مزاياي اين شناسنامه است كه هنگام خريد و فرش ملك بايد ارايه شود.

'محمدحسين صباغي' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: شناسنامه فني و ملكي سندي است كه حاوي اطلاعات فني و ملكي ساختمان بوده و توسط سازمان نظام مهندسي استان صادر مي شود.

وي در خصوص مزاياي شناسنامه فني و ملكي افزود: اين شناسنامه در كليه نقل و انتقالات ساختماني همراه با نقشه هايي چون ساخت تحويل خريداران مي شود تا از مشخصات ساختمان خريد شده مطلع شوند.

اين مسوول خاطرنشان كرد: در اين سند مشخصات ابعادي ملك و ساختمان همچنين مشخصات طراحان، ناظران، مجريان و پرسنل فني اجراي ساختمان درج و همچنين اطلاعات كاملي از نوع مصالح، اسكلت ساختمان و تجهيزات نصب شده در ساختمان با مشخصات لازم ثبت مي شود.

اين استاد دانشگاه در خصوص اهميت شناسنامه فني و ملكي گفت: ساختمان با داشتن شناسنامه فني و ملكي خريدار از كيفيت ساختمان و نحوه اجراي آن مطلع مي گردند و محل دقيق تاسيسات ساختماني مشخص است تا در صورت نياز احتمالي به تعمير تاسيسات مالك مجبور به تخريب نشود.

وي افزود: از آنجايي كه شناسنامه فني و ملكي مي بايست توسط مجري يا مالك تكميل و به تاييد سازمان نظام مهندسي برسد هم اكنون از مجريان ذيصلاح كمتر استفاده مي شود كه توان علمي كافي براي تكميل اسناد اوليه شناسنام فني و ملكي در شهرستان وجود ندارد.

به گفته دبير نظام مهندسي ساختمان ميبد، در اين راستا مهندسين عضو سازمان، شهرداري و ساير ارگانهاي مرتبط در زمان صدور پروانه در جهت اطلاع رساني و برگزاري دوره هاي توجيهي براي مالكان اقدام مي كنند. ك/3

7548/616