تهران - ایرنا - مدیرعامل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان یكی از وظایف این كانون را ماندگار كردن دستاوردهای انقلاب با هنرمندی و ظرافت های خاص برای كودكان و نوجوانان كشور دانست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ،علیرضا حاجیان زاده روز دوشنبه در نشست خبری كمیته كودك و نوجوان ستاد دهه فجر گفت: دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی با تربیت صحیح نسلی صورت می گیرد كه هرچند در انقلاب حضور نداشت ولی امروز طلایه دار انقلاب اسلامی است.

وی افزود: كمیته كودك و نوجوان ستاد دهه فجر با همكاری كانون پرورش فكری كودك و نوجوان، معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی، معاونت فرهنگی كمیته امداد امام خمینی(ره)، گروه كودك و نوجوان رادیو ایران، گروه كودك سیما (شبكه دو) و انتشارات مدرسه وابسته به وزارت آموزش و پرورش اقدام به تشكیل دبیرخانه و برنامه ریزی برای برنامه های جشن های انقلاب در دو بخش ستادی و استانی كرد.

حاجیان زاده یكی از برنامه های كمیته كودك و نوجوان را حضور در مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و تجدید پیمان با آن حضرت در ششم بهمن اعلام كرد و افزود: در ایام الله دهه فجر چند كتابخانه و مركز فرهنگی و كانون زبان افتتاح می شود.



* برگزاری هفدهمین جشنواره كتاب كودك و نوجوان

حاجیان زاده گفت: هفدهمین جشنواره كتاب كودك و نوجوان از شنبه 18 بهمن روز «انقلاب اسلامی، توسعه فرهنگی، عدالت و تمدن اسلامی» در مركز آفرینش های فرهنگی و هنری آغاز به كار می كند و تا جمعه 24 بهمن ادامه خواهد داشت و در این جشنواره نمایشگاهی از جدیدترین آثار كودكان و نوجوانان به نمایش درمی آید و میزگردهای تخصصی نیز برگزار خواهد شد.

وی تعداد آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره را بالغ بر هزار و 30 اثر از 77 ناشر، نویسنده و تصویرگر اعلام كرد و گفت: آثار منتشر شده در 10 بخش داستان تالیف خردسال و كودك، داستان تالیف نوجوان، داستان ترجمه، علمی آموزشی، شعر، دینی، بازنویسی، زندگی نامه، نمایش نامه و تصویرگری و كتاب سازی است.



* برگزاری جشنواره بین المللی قصه گویی

مسوول كمیته كودك و نوجوان ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی از نقش قصه گویی و فرهنگ قصه گویی در فرهنگ شفاهی ملت ها سخن گفت و افزود: هفدهمین جشنواره بین المللی قصه گویی از 17 بهمن در كرمانشاه آغاز می شود و علاوه بر معرفی قصه گویان برتر استان ها از 10 قصه گوی بین المللی تجلیل می شود.



* رونمایی از پنج فیلم كوتاه داستانی و پویانمایی

حاجیان زاده در ادامه گفت: در ایام الله دهه فجر پنج فیلم كوتاه داستانی و پویانمایی از تولیدات جدید امور سینمایی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان در مركز آفرینش های فرهنگی و هنری تهران به نمایش درمی آید.

این مقام مسوول همچنین از رونمایی لوح فشرده قصه صوتی «كدو رسید به خانه» خبر داد و گفت: این لوح فشرده كاری از واحد موسیقی كانون است كه در فروشگاه های محصولات فرهنگ و هنری ارائه می شود.



* انتشار 13 عنوان كتاب الكترونیك و بریل

مدیرعامل كانون پرورش فكری كودك و نوجوان گفت: به مناسبت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب 13 عنوان كتاب از سوی انتشارات كانون به صورت الكترونیك و به خط بریل وارد بازار نشر می شود.

وی افزود: تاكنون 70 كتاب به خط بریل از سوی كانون پرورش برای كودكان و نوجوانان نابینا منتشر شده و در سرتاسر كشور در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

حاجیان زاده همچنین از نمایش «آهای تو دیگه كی هستی؟» و «خرس آركانسا» در ایام دهه فجر خبر داد و گفت: كانون پرورش همچنین در بازار بین المللی فیلم در كشور فرانسه شركت خواهد كرد و فرصت می یابد تا در كنار دیگر تولید كنندگان فیلم های كودك و نوجوان سراسر جهان، تولیدات سینمایی خود را به جهانیان معرفی كند.

به گفته حاجیان زاده، بازار فیلم كلرموند فراند فرانسه بزرگترین بازار فیلم كوتاه جهان است كه از 13 تا 17 بهمن (دوم تا ششم فوریه) برگزار می شود.



*برگزاری مسابقه های اینترنتی

وی در ادامه از برگزاری مسابقه اینترنتی «كلام پیروز» با محوریت پیروزی، جهاد و عدالت سخن گفت و افزود: این مسابقه از 12 بهمن در سایت مسابقات كانون فعال می شود و با توجه به این كه هر سال بیش از 10 هزار كودك و نوجوان در این مسابقات شركت می كنند، پیش بینی استقبال از این مسابقات را داریم.

برپایی نمایشگاه های كتاب در سراسر كشور، برپایی نمایشگاه های كتاب های انقلابی و تصویرگری كتاب های انقلابی در مركز آفرینش های فرهنگی و هنری و برگزاری 900 مراسم جشن و شادی در مراكز فرهنگی هنری كانون كشور از برنامه هایی است كه به گفته حاجیان زاده در ایام الله دهه فجر اجرا می شود.

حاجیان زاده همچنین به اجرای برنامه های این كمیته برای گرامیداشت سالروز ورود تاریخی امام خمینی(ره) به میهن و برگزاری برنامه حاملان قرآن توسط اعضای مراكز كانون استان تهران اشاره كرد و گفت: جشنواره قرآنی كودك و نوجوان در ایام دهه فجر انقلاب اسالمی در استان های كشور برگزار می شود.

وی در پایان به برگزاری برنامه های دهه فجر با همكاری كمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی، انتشارات مدرسه و صدا و سیما اشاره كرد و گفت: بزرگداشت روز فناوری فضایی با همكاری سازمان فضایی و پژوهشكده های مربوطه به مناسبت روز فناوری فضایی در كانون استان البرز با اجرای برنامه های ویژه همچون كارگاه آموزشی در ایام دهه فجر برگزار می شود.

فراهنگ**1003**1601**