شهركرد- ايرنا- مردم استان چهارمحال و بختياري با وجود داشتن منابع بكر و طبيعت خوب، امسال تنها 34 روز هواي پاك تنفس كردند.

استان چهارمحال و بختياري بدليل شرايط خاص توپوگرافي و قرار گرفتن آن در ارتفاعات، پيش از اين كمتر تحت تاثير آلودگي هوا قرار مي گرفت اما اين وضعيت در اين استان نيز تغيير كرده است.

چهار محال و بختياري بدليل ارتفاع بالا از سطح دريا و داشتن رودخانه هاي فراوان و جنگل هاي بلوط اجازه ورود به ريزگردها را نمي داد اما بدليل خشكسالي هاي اخير، هم اكنون ريزگردها ميهمان اين استان هستند.

مديركل حفاظت محيط زيست چهارمحال و بختياري گفت: از ابتداي امسال تاكنون مردم استان 34 روز هواي پاك،257 روز هواي سالم و 12روز هواي ناسالم را تنفس كردند.

'شهرام احمدي' روز دوشنبه همزمان با 'روز هواي پاك' با شعار 'دوباره آسمان آبي' در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس دستگاه هاي سنجش آلودگي، ميزان ذرات معلق در هوا بين 0 تا 50 هوا پاك، 50 تا 150هوا سالم، 150 تا 350 هوا ناسالم و 350 تا 430 هوا بسيار ناسالم است.

وي گفت: پديده ريزگردها، چالشي جدي براي سلامت هواي استان است و از نظر آلودگي هوا توسط صنايع، استان با مرز بحران فاصله زيادي دارد، اما با توجه به كاهش درجه حرارت، آلودگي هوا تشديد خواهد شد.

وي افزود: با توجه به خشكسالي هاي اخير، دشت هاي استان مهمترين كانون مولد ريزگردها محسوب مي شود.

احمدي اظهار كرد: در استان مي توان با مديريت منابع آب جلوي خشك شدن تالابها و افزايش گرد و غبار و ريزگردها را گرفت.

وي گفت: خروجي گاز و غبار از دودكش واحدهاي آلاينده يكي ديگر از مشكلات آلاينده هوا در استان است.

مديركل محيط زيست چهارمحال و بختياري گفت: امسال هشت مورد پايش اندازه گيري خروجي واحدهاي آلاينده گاز و غبار در استان انجام و به واحدهاي آلاينده تذكر داده شد.

احمدي از اجراي 11 مورد بازديد از مراكز فني خودروهاي سبك و سنگين در استان نيز خبر داد و گفت: هم اكنون هشت مركز معاينه خودروي سبك و سنگين در استان فعال است.

وي از اندازه گيري 47 مورد اگزوز خودروهاي مزايده اي در استان خبر داد و گفت: حفاظت از محيط زيست يك وظيفه همگاني است كه اين امر نياز به فرهنگ سازي دارد.

به گزارش ايرنا ،29دي بعنوان 'روز هواي پاك نامگذاري' شده است.

7360/543