اروميه - ايرنا - فرماندار خوي گفت: مبادله هاي مرزي، نقش مهمي در ارتقاي روابط تجاري بين ايران و تركيه دارند و بايد تمركز بيشتري بر اين مبادلات داشته باشيم.

«حسين سيواني» روز چهارشنبه در نشست با استاندار« وان » تركيه كه در مرز رازي خوي برگزرشد با تاكيد بر تحقق اهداف دو كشور در راستاي توسعه روابط اقتصادي دو طرف به 30 ميليارد دلار افزود: اين توسعه از طريق روابط و تبادلات مرزي امكان پذير مي شود كه يكي از اين مبادي، پايانه مرز رازي است.

وي اضافه كرد: ما در توسعه مبادلات تجاري از مرز رازي جدي هستيم و در آينده نزديك شاهد انجام عمليات اجرايي جاده خوي - رازي خواهيم بود و در صورت رضايت طرف ترك مي توانيم در اين طرح اقدامات مشاركتي انجام دهيم.

وي اظهار كرد: گام اول ما براي رفع موانع و نواقص مرز رازي، آغاز ساخت 12 كيلومتر جاده سه بانده از سمت مرز رازي تا روستاي حبش در ماه هاي آينده است و علاوه بر آن پيمانكار احداث چهار پل غير همسطح جاده قطور كه يكي از موانع جدي ترانزيت كالاست، مشخص شده و به زودي عمليات اجرايي آن مي شود.

سيواني با اشاره به اينكه براي رفع موانع و نواقص گمركي و تردد مسافرين اقدامات موثري انجام گرفته است، ادامه داد: در اين راستا درب ورود و خروج مشترك مسافرين را جدا كرده و براي تسهيل ورود و خروج مسافران دو طرف، دو درب مجزا تعبيه شده است.

فرماندار خوي گفت: عمليات اجرايي تاسيسات پايانه اي پبشرفته و مناسب در مرز رازي پس از فصل سرما آغاز مي شود كه در حدود چهار و نيم هكتار براي تاسيسات اجباري پايانه از جمله ساختمان اداري گمرك پايانه تخصيص يافته و هشت هكتار نيز فضاي اختياري با هدف تامين نيازمندي هاي مسافران و گردشگران از جمله هتل، پمپ بنزين و فروشگاه در نظر گرفته شده است.

استاندار وان تركيه هم در اين نشست مناسبات ايران و تركيه را ديرينه و دوستانه خواند و افزود: تجارت در منطقه مرهون احداث پايانه ترانزيتي در مرز است و بايد همه اين اقدامات از جمله جاده و پايانه ترانزيت به صورت استاندارد طراحي شود تا بتوان تبادلات مرزي را انجام داد.

«آيدين نزيه دوغان» اضافه كرد: طرف ترك از مرز كاپي كوي تا شهر وان، اقدام به احداث جاده دوطرفه كرده و آن را به اتمام رسانده است.

وي اظهار كرد: اراده هاي سياسي در راستاي بهبود روابط ايران و تركيه وجود دارد و اميدواريم در اين راستا اقداماتي در سال 2015 عملي شود.

مرز رازي سومين مرز رسمي كشور ايران با كشور تركيه در آذربايجان غربي است كه در 65 كيلومتري غرب شهرستان خوي قرار دارد.

7128/8136 / 1539