تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۴:۲۸

تهران- ایرنا- امیر سلمان بن عبدالعزیز آل سعود 79 ساله كه بامداد جمعه در پی درگذشت عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی شد، ضمن داشتن مسند ولیعهدی، از سال 2012 وزیر دفاع این كشور هم بود.

به گزارش ایرنا، سلمان برادر ناتنی ملك عبدالله و بیست و پنجمین فرزند عبدالعزیز آل سعود بنیانگذار عربستان و برادر تنی ملك فهد(شاه سابق) و نایف و سلطان (دو ولیعهد سابق ملك عبدالله) است. مادر وی 'حصه بنت احمد السدیری' است.

امیر سلمان پیش از این ولیعهد سعودی و سه دوره حاكم ریاض بود و تصدی وزارت دفاع عربستان را نیز برعهده داشته است.

وی از مهمترین اركان خاندان سلطنتی عربستان سعودی به شمار می رود و یكی از افرادی است كه به آنها «هفت سدیری» گفته می‌شود؛ منظور همان فرزندان ذكور ملك عبد العزیز از همسرش 'حصه' هستند.

سلمان تحصیلات مقدماتی خود را در مدرسه امرا و شاهزادگان در ریاض سپری كرد. در 16 مارس 1954 هنگامی‌كه به نیابت برادر تنی خود 'نایف بن عبد العزیز' به امیری ریاض پایتخت عربستان رسید، وارد دنیای سیاست شد.

سلمان بن عبد العزیز مالك 10 درصد سهام مجموعه سعودی بازاریابی و تحقیقات است كه روزنامه فرامنطقه‌ای 'الشرق الاوسط' جزو تملك این مجموعه به شمار می رود.

وی با اینكه سهامی اندكی از این روزنامه را در اختیار دارد، اما از طریق پسرش 'فیصل' بر گرایش‌های فكری و سیاسی این روزنامه حاكم است.

سلمان تاكنون سه بار ازدواج كرده است. نخستین همسر وی 'سلطانة بنت تركی بن أحمد السدیری' بود كه فوت كرده و از او دارای 6 فرزند به نام‌های امیر فهد، امیر سلطان، امیر أحمد، امیر عبدالعزیز، امیر فیصل و شاهزاده حصه است.

همسر دوم سلمان 'فهده بنت فلاح بن سلطان' از خاندان 'آل حثلین' است كه از او نیز دارای 6 فرزند به نام‌های امیر محمد، امیر تركی، امیر خالد، امیر نایف، امیر بندر و امیر راكان است.

اما همسر سوم سلمان 'سارة بنت فیصل بن ضیدان أبو اثنین السبیعی' است كه وی را طلاق داده و امیر سعود تنها فرزند وی از این ازدواج است.

امیر سلمان در حالی به مسند پادشاهی عربستان رسیده كه با 79 سال سن، دارای مشكلات جسمانی است به طوری كه برخی گزارش‌ها نشان می دهد وی به دلیل بیماری قادر به اداره حكومت نیست.

**مترجمام**1480** 2023