پكن- ايرنا- تلاش‌هاي چين براي احياي جاده ابريشم زميني و دريايي، با اعلام آمادگي تعدادي از كشورها جهت مشاركت در اين طرح اقتصادي در حال نتيجه دادن است.

به گزارش ايرنا، چين پيشتر اعلام كرده بود به دليل اهميتي كه جاده ابريشم آبي و زميني براي آن كشور دارد، 40 ميليارد دلار براي احياي مجدد آن هزينه خواهد كرد و قصد دارد با ارايه كمك هاي مالي مورد نياز به كشورهاي حاشيه جاده ابريشم زميني و آبي، نخستين گام را در اين مسير بردارد.

«شي جين پينگ» رييس جمهوري چين يك ماه پيش، از همه كشورهاي آسيايي خواسته بود با توجه به تغييرات قابل توجه در اين قاره، در طرح احياي جاده ابريشم مشاركت داشته باشند.

«هه يافائي» معاون دفتر امور خارجي شوراي دولتي چين روز دوشنبه در سخناني اعلام كرد كه پروژه ساخت مناطق اقتصادي در مسير جاده ابريشم و همچنين ايجاد جاده ابريشم دريايي قرن 21 ، مورد استقبال 50 كشور قرار گرفته است.

وي با بيان اينكه كشورهاي بسياري در مسير اين جاده قرار گرفته اند، گفت: مجموع جمعيت اين كشورها به 4.4 ميليارد نفر مي رسد و درآمد اقتصادي ساليانه آنها افزون بر 2.2 تريليون دلار است.

«يافائي» تاكيد كرد: با توجه به ساختار صنعتي مكمل اين كشورها، كمربند اقتصادي جاده ابريشم پتانسيل هاي رشد بالايي دارد.

اين مقام چيني همچنين اعلام كرد كه با توجه به منابع ارزي دولت چين و استفاده مكرر از يوان در مبادلات تجاري با ساير كشورها، پكن مي تواند در كشورهاي مشاركت كننده در اين طرح، سرمايه گذاري كند.

وي افزود: كشورهاي متقاضي بايد در نخستين قدم درباره نحوه همكاري در اين پروژه به توافق رسيده و سپس همكاري خود را در حوزه زيرساخت ها، گردشگري، انرژي و سرمايه گذاري آغاز كنند.

«اونگ چونگ يي» مشاور سفير مالزي در پكن نيز اعلام كرد: اقدام چين براي احياي جاده ابريشم موجب همگرايي منطقه اي شده و فرصت هاي اقتصادي بي‌شماري را به وجود مي آورد.

دولت چين، اجراي طرح جاده ابريشم را يكي از آخرين تلاش هاي خود براي توسعه همكاري هاي صنعتي و زيرساخت هاي بازرگاني در اقتصاد قاره آسيا مي داند.

اين كشور به تازگي اجراي طرح ها و پروژه هاي زيربنايي و همچنين ايجاد مناطق ويژه اقتصادي در مسير اين جاده در محور شمال به جنوب را در دستور كار خود قرار داده است.

منطقه «كاشي» در استان «سين كيانگ» تازه ترين منطقه اي است كه با توسعه اقتصادي، به استقبال جاده ابريشم جديد چيني ها مي رود.

«كاشي»، نخستين «منطقه جامع ضمانت شده» و دومين منطقه ضمانت شده اقتصادي در سين كيانگ است كه تاكنون 15 شركت براي سرمايه گذاري در آنجا ثبت نام كرده اند.

طرح ديگر چين در توسعه جاده ابريشم، شامل احداث يك راه آهن تندروست كه «لانژو» در مركز را به «ارومچي» در سين كيانگ وصل خواهد كرد. اين راه آهن احتمالا به كشورهاي آسياي ميانه و حتي خاورميانه نيز وصل خواهد شد؛ يك راه آهن ديگر نيز با مسير كاملا متفاوت، «يونان» در چين را به ميانمار، ويتنام، لائوس و تايلند متصل مي كند.

همچنين در اين راستا چند شهر چين، داوطلب مشاركت در اين برنامه هستند. براي مثال «شنژو» در استان «هنان» از طرح عبور جاده ابريشم از «شيان» (مركز استان شانكسي) بهره مند خواهد شد و قرار است فرودگاه، راه آهن و ديگر زيرساخت هاي حمل و نقل خود را توسعه دهد تا به يكي از كانون هاي آمدوشد در چين تبديل شود.

مثال ديگر، روستاي «هورگوس» (قورعاس) در مرز قزاقستان است كه در سال 2014 مجوز تبديل به شهر را دريافت كرد و قرار است به منطقه ويژه اقتصادي تبديل شود. اين شهر، دروازه زمينيِ رو به آسياي ميانه خواهد بود.

در شمال نيز «منطقه جديد لانژو» در سال 2012 پروانه ساخت گرفت و قرار است به شهري فني و صنعتي با 500 هزار نفر جمعيت تبديل شود.

راه آهن تندروي «لانشين» كه «شينينگ» در «چينشاي» را به ارومچي در سين كيانگ وصل مي كند، بخشي از جاده ابريشم جديد محسوب مي شود.

در كنار جاده ابريشم زميني، «جاده ابريشم دريايي» به مسير حمل و نقل دريايي اي اطلاق مي شود كه به گواه منابع تاريخي چيني، قدمتي همزمان با اوايل دوره امپراطوري چين در حدود 200 سال قبل از ميلاد مسيح داشته و در دوره امپراطوري سونگ (در سال هاي 960 ميلادي تا 1279 ميلادي) و دوران حاكميت مغولان موسوم به عصر يوآن از 1271 ميلادي تا 1368 ميلادي تقويت شده است.

آساق*1*1597* 2023