تهران - ایرنا - مدیر 'سازمان دیده بان حقوق بشر' گفت: 'محمد بن نایف' وزیر كشور عربستان، رهبری اقدامات سركوبگرانه علیه مخالفان در این كشور را برعهده دارد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه اینترنتی شبكه تلویزیونی 'نبأ'، 'كنت راس' مدیر این سازمان در صفحه شخصی خود در 'توییتر' ضمن اعلام این مطلب افزود: به نظر می رسد شدت برخورد 'ملك سلمان' شاه جدید عربستان با گروه 'اخوان المسلمین' در مقایسه با 'ملك عبدالله' شاه متوفی بسیار كمتر است. این مطلب خبر بدی برای 'عبدالفتاح السیسی' رییس جمهوری مصر محسوب می شود.

از سوی دیگر، 'دیوید هرست' نویسنده انگلیسی در پایگاه اینترنتی 'هافینگتون پست' در مقاله ای با عنوان 'كودتا در قصر' نوشت: ملك سلمان بن عبدالعزیز به سرعت در صدد اصلاح عملكرد شاه سابق برآمد و محمد بن نایف وزیر كشور را به عنوان جانشین ولیعهد منصوب كرد ، در حالیكه ملك عبدالله مایل بود فرزندش 'متعب' را به این پست بگمارد.

همچنین شاه جدید عربستان 'خالد التویجری' رییس دیوان پادشاهی را از كار بركنار كرد و 'محمد بن سلمان' فرزند 35 ساله خویش را جانشین او كرد.

هرست خاطرنشان كرد : سرنگون شدن التویجری رییس سابق دیوان پادشاهی بر فهرست طولانی دوستان خارجی اش یعنی 'محمد بن زاید' ولیعهد امارات و عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر تاثیر منفی خواهد گذاشت .

به گفته هرست، مشاوران ملك سلمان با یك سیاستمدار لیبرال مخالف دولت مصر ارتباط دارند و با یك وكیل مخالف دولت قاهره، نشست جداگانه ای ترتیب دادند . هر چند این دو عضو اخوان المسلمین نیستند، اما با آنها ارتباط كاری دارند .

هرست اینگونه نتیجه گیری می كند كه به قدرت رسیدن سلمان بن عبدالعزیز و تغییرات انجام گرفته از سوی وی به ضرر مصر و امارات تمام شده است .

خاورم ** 1487 **1651