مسكو-ايرنا-دميتري مدوديف نخست وزير روسيه نسبت به حذف روسيه از سامانه مالي بين المللي سويفت به غرب و آمريكا هشدار داد.

به گزارش ايرنا،مدوديف روز سه شنبه در يك نشست اقتصادي گفت: اگر روسيه را از سامانه مالي سويفت حذف كنند،روسيه حتما پاسخ خواهد داد.

وي ادامه داد: پاسخ روسيه ممكن است اقتصادي يا در عرصه هاي ديگر باشد.

روسيه در روزهاي اخير غرب را از حذف اين كشور از سامانه مالي سويفت برحذر داشت.

آندره كوستين رييس بانك دولتي 'ونش تورگ بانك' از بزرگترين بانك هاي روسيه در همايش جهاني داووس به آمريكا هشدار داد، در صورت كنار گذاشتن روسيه از سامانه سويفت، مسكو روابط با واشنگتن را قطع خواهد كرد.

كوستين كه از افراد نزديك به پوتين است، افزود: مي خواهم تاكيد كنم اگر روسيه از سامانه سويفت حذف شود روابط روسيه و آمريكا به شدت تيره خواهد شد.يك روز پس از اين واقعه ، سفير آمريكا بايد مسكو را ترك كند و سفير روسيه در واشنگتن هم به كشور خود باز گردد.

نخست وزير روسيه در ادامه سخنان خود در مورد كاهش رتبه اعتباري روسيه از سوي موسسه آمريكايي استاندارد 'ندپورز'گفت: كاهش اعتبار روسيه از سوي موسسات اعتباري به ابزاري براي اعمال فشار تبديل شده است.

وي افزود: در ابتدا گروهي از كشورها، كشوري را تحريم مي كنند و سپس بر اساس نتايج اقتصادي كه رصد مي شود رتبه اعتباري كشور هدف را كاهش مي دهند و در مورد روسيه اين رويكرد را شاهد هستيم.

مدوديف با طرح اين سوال كه آيا اين رويكردي سياسي نيست، گفت: بديهي است كه اين گونه رفتار سياسي است و هدف آن اعمال بر كشور مورد تحريم براي پذيرفتن سياست هاي كشورهاي تحريم كننده است.

وي ادامه داد: البته اين مشكلات را پشت سر خواهيم گذاشت و آن را حل خواهيم كرد اما نكته منفي اين است كه اين گونه اقدامات موجب بدتر شدن اوضاع كشور و كل جهان مي شود.

موسسه اعتبارسنجي آمريكايي استاندارد اندپورز روز دوشنبه در بيانيه اي اعلام كرد ،يك درجه ديگر از رتبه اعتباري روسيه كاسته تا اقتصاد اين كشور وارد گروه اقتصادهاي 'نا امن' شود.

بر اساس بيانيه استاندارد اندپورز، اين موسسه اعتبار سنجي رتبه اعتباري روسيه را به 'b.b مثبت' كاهش داد.

بيانيه اين موسسه اعتبارسنجي در توجيه اين اقدام تصريح مي كند كه دليل اين كاهش رتبه عدم انعطاف پذيري پولي و نابساماني جريان نقدينگي در كنار كاهش انتظارها از رشد اقتصادي روسيه است.

اروپام*5*391 **1917