تهران - ایرنا - پایگاه اینترنتی 24 امارات گزارش داد: 'ملك سلمان' و 'باراك اوباما' در دیدار اخیرشان از هر دری سخن گفتند، اما در نهایت 'ایران' موضوع اصلی سخنان پادشاه جدید عربستان سعودی و رییس جمهور آمریكا بود.

سایت خبری '24' امارات امروز (چهارشنبه) در گزارشی خبری به نقل از یك مسوول آمریكایی كه همراه اوباما به عربستان سفر كرده، از سلسله مباحث رییس جمهور آمریكا با شاهزاده سلمان پادشاه تازه به تخت نشسته عربستان خبر داد كه ظاهرا به نشست گلایه از اوج گیری نقش ایران در منطقه بیشتر شبیه بوده است.

ابراز ناراحتی های پادشاه جدید سعودی در نشست با اوباما و هیات همراه كه همگی از بزرگان كنگره و مسوولین بودند گویا تمامی نداشت و بیشتر شبیه قصه هزار و یك شب بود.

ناگفته های كهنه ای از سالها قبل در این نشست مطرح شد، از كوتاهی آمریكایی ها در حمایت از 'حسنی مبارك' رییس جمهوری مصر و عدم جلوگیری از سقوط وی گرفته تا اوضاع متشنج خاورمیانه، خوشحالی دو كشور از همپالكی برای كاهش قیمت نفت علیه برخی كشورهای منطقه، اوج گیری سیطره حوثی ها در یمن، تحولات عراق و نگرانی از پیشرفت گفت وگوهای هسته ای با ایران، همه و همه از جمله نگرانی های پادشاه جدید این كشور در دیدار چند ساعته با اوباما بود.

این گزارش به نقل از مسوول آمریكایی كه نامش فاش نشد، می افزاید: شاهزاده سلمان بطور آشكار و بدون ملاحظه از پیشرفت گفت وگوهای هسته ای بین ایران و آمریكا ابراز نگرانی كرد و گفته كه عربستان به عنوان یك قدرت مذهبی در منطقه خاورمیانه از نزدیك شدن موضع بین آمریكا و ایران به عنوان رقیب سرسخت عربستان، بشدت نگران است.

پادشاه عربستان همچنین به آمریكایی ها در مورد استمرار سیاست نفتی مبنی بر كاهش قیمت نفت به آنها اطمینان داد و گفت كه عربستان به عنوان بزرگترین تولید كننده نفت در جهان نقش خود را بخوبی ایفا خواهد كرد و هیچ كس نمی تواند موضع عربستان را تغییر دهد.

این گزارش اضافه كرد: سقوط دولت یمن و سیطره گروه شیعی حوثی ها بر این كشور نیز از جمله نگرانی های پادشاه عربستان بود كه می تواند نفوذ و موقعیت دولت عربستان را كاهش دهد.

به گزارش این پایگاه خبری اماراتی، عربستان كه از برخی سیاست های دولت آمریكا در منطقه خاورمیانه كاسه صبرش به سر آمده، از كوتاهی دولت اوباما در ادامه تلاش برای بركناری نظام 'بشار اسد' در سوریه انتقاد كرد.

پادشاهان عربستانی معتقدند كه دولت آمریكا جلو سقوط دولت حسنی مبارك رییس جمهوری مصر را نگرفت و به نوعی موجب حقارت و خواری همپیمانان عرب شده است.

در دیدار پادشاه جدید سعودی با اوباما كه در راس هیاتی 30 نفره متشكل از مسوولان بلندپایه دولتی و نمایندگاه جمهوریخواه با نفوذ آمریكایی به این كشور سفر كرده است، بزرگان خاندان آل سعود از جمله شاهراده 'مقرن' ولیعهد و نیز شاهزاده 'محمد بن نایف' جانشین ولیعهد این كشور و برخی وزیران و نیز همسر اوباما حضور داشتند.

عربستان یكی از شریكان استراتژیك دولت آمریكا در پیشبرد اهداف منطقه ای محسوب می شود كه در بیشتر مسایل منطقه ای اشتراك مساعی و نظر دارند از جمله مشاركت دایمی دو كشور در جبهه مبارزه با گروه تروریستی داعش كه عربستان و امارات و قطر از جمله كشورهایی بودند كه از این گروه حمایت مالی و تسلیحاتی می كردند، اما اكنون در جبهه مبارزه با آن صف آرایی كرده اند.

پیشبرد سیاست نفتی آمریكا در كاهش قیمت نفت توسط عربستان برای ضربه زدن به اقتصاد برخی كشورهای رقیب مانند دولت روسیه از دیگر همكاری های بین دو كشور بود كه نظام بازار فروش نفت را در منطقه برهم زد.

می گویند پادشاه جدید عربستان به بیماری آلزایمر مبتلا است و حتی نام برخی فرزندان خود را هم به یاد نمی آورد، اما این كه چگونه توانسته این همه مواضع مهم را در گفت وگوها مطرح كند، خود مساله ای دیگر است.

**خاورم*1653**7074**1566