تهران - ایرنا - یك نشریه آمریكایی با برشمردن پیشرفت های نظامی چین، ساخت موشك های فراصوت و ضدناو جدید را باعث برتری دریایی این كشور بر ناوهای نیروی دریایی آمریكا دانست.

تارنمای آمریكایی بیزینس اینسایدر نوشت: چین در حال ساخت جنگنده های نسل پنجم، موشك های فراصوت و زیردریایی های مجهز به موشك بالیستیك است. با این حال، خطر اصلی برای آمریكا را باید تلاش چین برای ساخت موشك های كروز ضدناو دانست.

'لایل گلداستاین' دانشیار مطالعات دریایی چین در دانشكده جنگ دریایی آمریكا، یادآوری می كند كه چینی ها به تازگی توانسته اند با بروزرسانی سامانه های جنگنده ها و دو نوع از موشك های كروز خود، بر توان آفند دریایی شان بیفزایند.

به گفته 'گلداستاین'، یكی از این دو موشك YJ-12 نام دارد كه سرعت آن 3 ماخ و برد آن 300 كیلومتر است. موشك دیگر، فروصوت است، YJ-100 نام دارد و بردِ آن تا 800 كیلومتر برآورد می شود.

ظاهرا چینی ها اكنون سرگرم ساخت موشك های ضدناوِ فراصوت با سرعت 6 ماخ هستند. اگر طرح های موشكی چین به بار بنشیند، نه تنها چین به قدرت بی چون و چرای دریاهای پیرامون خود تبدیل خواهد شد، بلكه توان مقابله با حضور نظامی آمریكا را نیز خواهد یافت.

گلداستاین یادآوری می كند كه ناوگان زیردریایی آمریكا در مقابل موشك های جدید چینی مصون خواهد بود و این تنها نقطه قوت ایالات متحده است.

آساق*5*9163*1579