توسعه اقتصاد دريا محور در هرمزگان كه 900 كيلومتر از مرزهاي آبي جنوب كشور در سواحل مكران و خليج فارس ( با جزاير 14گانه به 1400كيلومتر مي رسد) به آن تعلق دارد بيشتراز ساير استان هاي ساحلي محقق وشدني است.
معاون اول رييس جمهوري دوشنبه هفته گذشته در جلسه شوراي اداري هرمزگان طي سخناني با تاكيد بر توسعه اقتصاد دريا محور از پايتخت اقتصادي به عنوان بهترين تعبير استفاده شده براي اين استان نام برد.
اسحاق جهانگيري با بيان اين كه قلب اقتصادي كشور دراين استان مي تپد و مهم ترين واحدهاي صنعتي كشور نيز دراينجا مستقر هستند از هرمزگان به عنوان بهترين نقطه براي كمك به توسعه اقتصادي كشور نام برد.
به گفته وي سواحل مكران گنجي فراموش شده بود كه پس ازتذكر رهبر معظم انقلاب، دولت تدبير و اميد آن را به عنوان يك محور سرلوحه كارهاي خود قرار داد.
معاون اول رييس جمهوري تاكيد كرد: بايستي با برنامه هاي منسجم از جمله فعاليت هاي شيلاتي، ايجاد صنايع انرژي بر و همچنين فعاليت هاي تجاري در قالب مناطق آزاد و مناطق ويژه اقتصادي نسبت به عمران و آباداني مناطق ساحلي اين استان به خصوص سواحل مكران اقدام كرد.
جهانگيري ادامه داد: بايد با ايجاد زير ساخت هاي لازم و توسعه مراكز ذكر شده و همچنين توجه به عمران جزاير چهارده گانه زمينه هاي لازم را براي ايجاد كانون هاي جمعيتي در نوار ساحلي هرمزگان آماده كنيم.
مديران از وجود صنايع وابسته به آب فراوان از جمله فولاد، نيروگاه برق، پالايشگاه نفت و گاز و كشتي سازي به عنوان مهم ترين پيش نيازهاي توسعه اقتصاد دريا محور نام برده و مي گويند: هرمزگان نسبت به مناطق ديگر مزيت هاي بيشتري دارد.
معاون برنامه ريزي استانداري هرمزگان از مجتمع بندري شهيد رجايي با فعاليت 700شركت (بخش خصوصي) به عنوان بزرگ ترين بندر كانتينري كشور با ظرفيت فعلي دو ميليون و 500 هزار تي اي يو كانتينر، پالايشگاه بندرعباس و پالايشگاه در حال ساخت ستاره خليج فارس، صنايع فولادي، كشتي سازي، صنايع فراساحل خليج فارس و همچنين توليد شمش آلومينيوم از جمله مزيت هاي اين استان نام برد.
صالح دريانورد از اشتغال به عنوان محوري ترين نياز براي اسكان هرچه بيشتر جمعيت در نوار ساحلي اين استان ياد كرد و گفت: لازمه آن ايجاد زيرساخت هايي با اشتغالزايي بالا است.
نماينده مردم بندرعباس، حاجي آباد، قشم، خمير و ابوموسي در مجلس شوراي اسلامي نيز از توسعه متوازن به عنوان مهم ترين پيش نياز توسعه اقتصادي دريا محور در هرمزگان نام برد.
محمد عاشوري افزود: اگر مجموعه مزيت ها را برشماريد در واقع خواهيد ديد هيچ كم و كاستي براي توسعه پايداردرهرمزگان وجود ندارد اما همه آنها در بندرعباس متمركز شده اند در حالي كه مناطق شرقي، غربي و شمال اين استان با مشكلات فراواني روبرو هستند.
اين نماينده مجلس ابراز داشت: در توسعه اقتصاد دريا محور بايد همه نقاط اين استان با توجه به ظرفيت هايشان مورد توجه قرار گيرند.
عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي هرمزگان را قلب تپنده اقتصادي كشور دانست و گفت: با مشاهده اتفاقات اقتصادي رخ داده در اين استان در خواهيم يافت انتظار مورد نظر مردم در خصوص توزيع متوازن امكانات منطقي است.
استاندارهرمزگان داشتن برنامه، پشتكار، مديريت قوي و همراهي مردم(سرمايه گذاران) را به عنوان اسباب لازم براي ايجاد رونق و آباداني عنوان كرد و گفت: خوشبختانه هرمزگان همه اينها را دارد.
جاسم جادري به اشاره به درپيش بودن همايش بين المللي توسعه سرمايه گذاري هرمزگان ابراز داشت: مقدمات كار براي جذب سرمايه گذاران خارجي به خصوص هرمزگاني هاي مقيم خارج از كشور براي سرمايه گذاري دراين استان درحال فراهم شدن است.
وي از جمله اين مقدمات به موافقت دولت تدبير و اميد با منطقه آزاد صنعتي و تجاري جاسك، ايجاد دومين پايانه صادرات نفت خام كشورپس از خارك درسواحل اين شهرستان، توسعه واحدهاي فولادي استان در سواحل ميناب و سيريك و همچنين از سرگيري فعاليت منطقه انرژي برپارسيان( گاوبندي) اشاره كرد.
رييس شوراي تامين هرمزگان ازعمران جزاير، توسعه فعاليت هاي بندري و گمركي بندرلنگه و همچنين ايجاد بازارچه هاي مرزي با فعال كردن شركت هاي تعاوني مرزنشينان بعنوان ديگر برنامه هاي اقتصادي دريا محور براي توسعه غرب اين استان ذكركرد.
هرچند شعارتوسعه اقتصاد دريا محور، بدون داشتن صنايع محوري و پيشرو در بخش دريايي كشور تقريبا بسيار سخت است اما وجود زيرساخت هايي ازقبيل كشتي سازي وصنايع فراساحل (ايزوايكو) با منطقه ويژه اقتصادي اختصاصي و ديگر امكانات مي تواند پذيراي چندين هزارنيروي انساني باشد.
با توجه به اينكه اشتغال يكي ازمحوري ترين و ابتدايي ترين نيازها براي اسكان مردم در نوار ساحلي محسوب مي شود توسعه فعاليت هاي شيلاتي شامل سايت هاي پرورش ميگو، توليد ماهي در قفس، پرورش ميگوي مولد و توليد لارو ميگو و همچنين صيد فانوس ماهيان و فعال كردن صنايع وابسته به آن، با توجه به زير ساخت هاي موجود در هرمزگان مي تواند بيشترين توجيه را داشته باشد.
از آنجايي كه درآستانه تهيه و تدوين قانون برنامه ششم توسعه اقتصادي قرارداريم با توجه به تاكيد رهبرمعظم انقلاب در خصوص توسعه اقتصاد دريا محور و توجه ويژه به عمران سواحل مكران، مي طلبد دراين زمينه اقدامات وسيع تري صورت پذيرد.
در اجراي تهيه طرح هاي لازم براي توسعه اقتصاد دريا محور از هم اكنون بايستي نسبت به ايجاد امكانات و ارائه تكاليف براي دستگاههاي مختلف و مرتبط اقدام كرد.
نماينده ولي فقيه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس از توسعه اقتصادي دريا محور به عنوان يك ضرورت ملي نام برد و گفت: بايد ازطريق فعاليت هاي مختلف ازجمله ايجاد صنايع مرتبط زمينه استقرار جمعيت را در سواحل جنوبي كشور فراهم كرد.
آيت الله غلامعلي نعيم آبادي اضافه كرد: دولت بايستي به سواحل هرمزگان بعنوان منبعي خدادادي براي توسعه همه جانبه بنگرد و جايي درتوسعه اقتصادي كشور براي آن در نظر گيرد.
وي ادامه داد: اگر كشور پنج منبع و موتورمحركه اقتصادي داشته باشد قطعا سه مورد آن در هرمزگان وجود دارد كه از جمله آنها مي توان به سواحل بكرمكران و خليج فارس، تنگه هرمز و جزاير چهارده گانه و همچنين مجتمع بندري كانتينري شهيد رجايي، صنايع فولادي و پالايشگاهي و بخش گردشگري اشاره كرد.
نماينده مردم هرمزگان در مجلس خبرگان رهبري با تشريح توانايي هاي اين استان گفت: در صورتيكه ديدگاه برنامه نويسان و برنامه ريزان به اقتصاد دريا محور باشد، اين خطه با ظرفيت هاي طبيعي، مهم و ارزشمندي كه دارد مي تواند به عنوان موتور محركه اقتصاد كشورعمل كند.
مهم ترين مساله اين است كه ما جايي زندگي مي كنيم كه مي تواند نيرو محركه و به تعبيري ساده هيزم زيرديگ اقتصاد كشور باشد، بايد نگاهمان به اقتصاد دريا محور باشد تا بهتر بتوانيم از اين امتيازات و توانايي هاي منحصر بفرد اما مغفول مانده و استفاده نشده دربرنامه ريزي ها استفاده كنيم.
كشوري كه صادرات و قيمت نفت خام آن در بازارهاي جهاني دچار وضعيت آشفته اي است و تحريم هاي ظالمانه نيز فشارهايي را بر آن وارد آورده، اقتصاد دريامحور مي تواند عامل حركت خوبي براي پيشبرد اهداف آن باشد.
هفت منطقه ويژه اقتصادي دو منطقه آزاد تجاري فعال و يك منطقه آزاد صنعتي تجاري مصوب به همراه صنايع فولاد، آلومينيوم، گاز و نفت، شيلات و گردشگري تنها بعنوان بخشي از توانمندي هاي اين استان در ارتباط با فعاليت هاي اقتصادي دريا محور محسوب مي شود.
به اينها مي توان جاسك را نيز اضافه كرد زيرا موقعيت طبيعي آن به گونه اي است كه در طول درياي عمان و خليج فارس تنها جايي كه خطوط كشتيراني بين المللي كمترين فاصله را با سرزمين اصلي پيدا مي كنند همين سواحل جاسك است.
بندر جاسك كمترين فاصله را با خطوط كشتيراني بين المللي دارد به طوري كه شناورها براي تردد در آب هاي درياي عمان بايد به سواحل ايران نزديك شوند كه اين يك امتياز محسوب مي شود و به همين دليل منطقه آزاد تجاري صنعتي جاسك يكي از مناسب ترين انتخاب هاي كشور باشد.ك/4
512/668 گزارش از رضا گيلاني
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۰
بندرعباس - ايرنا - موضوع توسعه اقتصاد دريا محور به قدري حائز اهميت است كه مدتي گفتمان غالب مديران ارشد، مياني كشور و حتي استاني شد به طوري كه در سخنراني ها و مصاحبه معاون اول رييس جمهوري و هيات همراهش در سفر به بندرعباس، بارها به عنوان يك راهبرد تكرار و مورد تاكيد قرار گرفت.