ياسوج- ايرنا- با وجود ظرفيت بالاي كهگيلويه و بويراحمد در زمينه توليد محصولات زراعي، باغي، دامي و شيلات، كمبود صنايع تبديلي و تكميلي كشاورزي در استان سبب شده تا بخش كشاورزي از رونق مطلوبي برخوردار نباشد.

توليد سالانه بيش از 250 هزار تن انواع محصول باغي، بيش از 12 هزار تن ماهي، بيش از 50 هزار تن ذرت،800تن زيتون و 500 تن دانه روغني كلزا تنها بخش از ظرفيت بخش كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد است.

اما برغم اين ظرفيت ها، كهگيلويه و بويراحمد حتي از وجود يك كارخانه تبديل محصولات كشاورزي محروم است كه اين موضوع موجب شده تا كشاورزان اين استان سهم ناچيزي از توليدات خود داشته باشند.

صنايع تبديلي و تكميلي به دليل اهميتي كه در توسعه پايدار بخش كشاورزي و ايجاد اشتغال، كاهش ضايعات، افزايش ارزش افزوده و افزايش صادرات غيرنفتي دارند از جايگاه ويژه اي برخوردار بوده و در واقع به عنوان حلقه تكميل كننده زنجيره توليد و ارزش افزوده محصول محسوب مي شوند.

ميزان توليد سالانه سيب در كهگيلويه و بويراحمد بالغ بر 80 هزار تن است كه كمتر از 20درصد آن در داخل استان مصرف و بقيه به خارج استان صادر مي شود اما چند ماه بعد سيب شب عيد استان از ديگر استانها تامين مي شد و اين در حالي است كه سيب سي سخت و كاكان در كشور بي نظير است.

اين قصه در مورد پرتقال هم صادق است و به رغم اينكه سالانه 35 هزار تن مركبات در شهرستانهاي گرمسيري استان همچون گچساران و باشت توليد مي شود، اما پرتقال شب عيد استان از ديگر استانها مي آيد.

هر چند امسال براي نخستين بار سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد اقدام به خريد ميوه شب عيد كل كشور كرده است، اما نبود صنايع تبديلي و سردخانه در كهگيلويه و بويراحمد موجب شده تا سالانه هزاران تن ميوه مرغوب كشاورزان اين استان به قيمت ناچيز به دست دلالان سپرده مي شود.

رييس سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد علت ناتواني در خريد تمامي محصولات كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد را نبود صنايع تبديلي و حتي سردخانه در اين استان اعلام كرد.

جعفرگوهرگاني گفت: اين استان فاقد صنعت سورتينگ ( جداكننده )است و با توجه به اينكه سايز ميوه ها براي خريد بايد يكسان باشد، اين خود عاملي در عدم خريد محصولات استان بوده است.

وي بيان كرد: نبود سرمايه گذار بخش خصوصي كه اقدام به خريد و ذخيره سازي ميوه كند هم از ديگر مشكلات در اين بخش است.

گوهرگاني اظهار كرد: بيش از يك هزار و 200 تن سيب از سوي خود باغداران در سردخانه استان ذخيره سازي شده است.

وي با بيان اينكه از سرمايه گذاران بخش خصوصي براي ايجاد اين زيرساختها حمايت مي شود، مي گويد: اين استان مي تواند تا بيش از 100 ميليارد تومان با ارائه طرح از محل صندوق توسعه ملي تسهيلات دريافت كند.

اين تنها باغدران نيستند كه در نبود سردخانه، صنايع تبديلي و بازار ميوه و تره بار ضرر مي كنند بلكه مصرف كنندگان هم از اين زيان بي نصيب نيستند.

به دليل نبود مكان مناسب براي نگهداري ميوه، محصولات استان با قيمت پايين به استانهاي همجوار صادر مي شود و تنها دو ماه بعد همان محصول با قيمتي چند برابر از ميادين ميوه اين استانها خريداري شده و در بازار كهگيلويه و بويراحمد به فروش مي رسد.

معاون عمراني استاندار كهگيلويه و بويراحمد نيز گفت: نبود صنايع تبديلي و تكميلي مهمترين مانع توسعه بخش كشاورزي اين استان است.

پژمان نيك اقبالي افزود: در صورت توسعه نيافتن بخش كشاورزي و بي توجهي به ساخت سردخانه و صنايع تبديلي سالانه بيش از نيمي از محصولات زراعي و باغي اين استان به صورت خام و با قيمت هاي پايين از استان خارج مي شود.

وي بيان كرد: سخت گيري هاي بي مورد بانك هاي عامل كهگيلويه و بويراحمد براي پرداخت تسهيلات لازم در زمينه راه اندازي سردخانه ها و صنايع تبديلي از جمله مشكلات اساسي سرمايه گذاران و متقاضيان در بخش كشاورزي استان است.

نيك اقبالي اظهار كرد: زيرساخت هاي لازم براي توسعه باغباني، شيلات، زنبورداري و ساير طرح هاي مهم بخش كشاورزي در كهگيلويه و بويراحمد فراهم است كه با توجه به همكاري بانك هاي عامل و اعطاي تسهيلات مورد نياز به متقاضيان شاهد رونق بخشيدن اين بخش در استان خواهيم بود.

دسترنج كشاورزان كهگيلويه و بويراحمدي در حالي به هدر مي رود كه سه سردخانه با ظرفيت مجموع سه هزار و 600 تن وجود دارد و تنها كارخانه توليد آبميوه در اين استان سالهاست كه تعطيل است.

رييس سازمان صنعت،معدن و تجارت كهگيلويه و بويراحمد هم به سرمايه گذاري بخش خصوصي در احداث سردخانه ها اشاره كرد و گفت: در اين استان بخش خصوصي توانمند در امر ايجاد سردخانه و كشاورزي وجود ندارد.

داريوش ديوديده ˈ افزود: در صورتي كه بخش خصوصي مايل به سرمايه گذاري در زمينه ايجاد صنايع تبديلي در اين استان باشد زمينه و امكانات مورد نياز را فراهم خواهيم كرد.

وي نبود رغبت بخش خصوصي براي احداث صنايع تبديلي را از ديگر دلايل كمبود زيرساخت ها در كهگيلويه و بويراحمد دانست.

مدير صنايع جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد از صدور مجوز براي بيست و يك واحد سردخانه اي در اين استان با ظرفيت 64 هزار تن خبر داد و افزود: كمبود اعتبار عامل اصلي ناتواني سرمايه گذاران براي احداث سردخانه در اين استان است.

سيدعلي عوض‌زاده افزود: يك سردخانه دو هزار تني كه متعلق به تعاوني روستايي است در ياسوج، يك سردخانه يكهزار تني در بخش خصوصي در كاكان، يك واحد سردخانه يكهزار تني در دهدشت، يك سردخانه در شهرك صنعتي فرودگاه در شرف بهره برداري است .

وي گفت: به طور كلي يكي از مشكلاتي كه در كهگيلويه و بويراحمد در زمينه ايجاد واحد هاي مختلف از جمله سردخانه ها وجود دارد اين است كه با يك ديد اقتصادي به آنها نگاه نمي شود.

عوض زاده اظهار كرد: ايجاد، توسعه و حمايت از صنايع تبديلي و تكميلي محصولات كشاورزي فسادپذير ،توسعه صادرات، هدفمند كردن سرمايه گذاري و بازنگري در رويه صدور جوازهاي تاسيس، تسريع در تكميل طرح هاي نيمه تمام و توليد محصولات فرآوري شده سالم و مغذي از جمله اولويت هاي اين بخش به شمار مي روند.

مسوولان اجرايي براي استقبال از بخش خصوصي و ايجاد واحدها صنايع تبديلي از طريق پرداخت تسهيلات و با لحاظ برخوداري از مزاياي سرمايه گذاري در مناطق محروم اعلام آمادگي دارند.

نبود صنايع تبديلي محصولات كشاورزي در كهگيلويه و بويراحمد در حالي است كه اين استان داراي بيش از 40 هزار هكتار باغ است.

7529/671/ 605