تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۲

تهران- ايرنا- «مردم بايد آثار فناوري نانو را در زندگي خود ببينند» و «تل ‌آويو ديگر آرامش نخواهد داشت» عنوان هاي مهمي است كه در صفحه نخست روزنامه «رسالت» در شماره روز يكشنبه مشاهده مي شود.

اين روزنامه تيتر يك را به سخنان رهبر معظم انقلاب مبني بر اينكه مردم بايد آثار فناوري نانو را در زندگي خود ببينند، اختصاص داد. حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح شنبه از نمايشگاه دستاوردهاي فناوري نانو در حسينيه امام خميني (ره) به مدت «يك ‌ساعت‎ و نيم» بازديد كردند و از نزديك در جريان تلاش‌ها و پيشرفت‌هاي علمي دانشمندان و محققان جوان كشور در فناوري نانو قرار گرفتند. رهبر انقلاب، لازمه تداوم پيشرفتها را، «حفظ عوامل پيشرفت» بيان كردند و در ادامه به تبيين عوامل پيشرفت‌هاي علمي به‌ويژه در صنعت نانو پرداختند.ايشان، «برنامه‌ريزي دقيق»، «ثبات در مديريت» و «فرهنگ سازي و گفتمان سازي به منظور شناسايي و بروز استعدادهاي برتر» را از جمله عوامل حفظ پيشرفتهاي صنعت نانو برشمردند و تأكيد كردند: يكي ديگر از مهمترين عوامل استمرار پيشرفتها، اين است كه اجازه ندهيد انگيزه‌هاي سياسي به درون فضاهاي علمي و تحقيقاتي نفوذ كند. ايشان با اشاره به ضرورت «هدايت محصولات و دستاوردهاي فناوري نانو به سمت تجاري‌سازي، و بازار مصرف، و توليد ثروت»، خاطرنشان كردند: يكي از عوامل مهم تضمين تداوم پيشرفتها در صنعت نانو اين است كه مردم، آثار كار علمي و تحقيقاتي شما را در محيط زندگي خود مشاهده كنند.

روزنامه رسالت با انعكاس موضوع تل ‌آويو ديگر آرامش نخواهد داشت، نوشت: سخنراني قاطعانه و محكم سيد حسن نصرالله در مراسم بزرگداشت شهداي قنيطره، بار ديگر ناتواني و ضعف رژيم اشغالگر قدس در برابر رزمندگان مقاومت را به نمايش گذاشت. ناتواني و ضعفي كه روز به روز تشديد مي شود. رسانه هاي رژيم صهيونيستي با دقت آميخته به ترس و وحشت، سخنراني دبير كل حزب الله لبنان را پوشش دادند.

علوم اسلامي بايد بومي و اسلامي شود، تيتر ديگر اين روزنامه است. حسن روحاني رييس جمهوري در هفتمين جشنواره بين اللملي جشنواره فارابي گفت: بايد مسير گفت و شنود توام با دلسوزي در دانشگاه ها پيرامون مسايل كشور نهادينه شود زيرا براي ادامه راه ، توسعه و پايداري انقلاب به كمك علوم انساني نيازمنديم. دانش مرز ندارد و هر جا علم است، ما زانو مي‌زنيم. اگر در چين، هند، اروپا و آمريكا باشد، زانو مي‌زنيم و هر كجا پيدايش كنيم، دنبالش مي‌رويم.وي با بيان اينكه علوم در جامعه ما به درستي تبيين نشده است، گفت: ما مي‌خواهيم علوم انساني و اجتماعي را اسلامي كنيم. مگر علوم اجتماعي و همين جامعه‌شناسي يكي از پايه‌گذاران آن ابن خلدون نبوده است؟ معنايش چيست؟ معنايش مداخله ما در علم است؟ يعني دولت مي‌خواهد در اين مداخله كند؟ آيا مقصود اين است؟ اگر اين است، ضرر مي‌كنيم. آيا مقصود اين است كه دانشگاه‌ها استقلال علمي نداشته باشند؟ يعني امر و نهي در دانشگاه باشد؟ ما كه در علم، كور باش و دور باش نداريم. علم و دانش، محيط آزاد مي‌خواهد.وي با اشاره به كتاب «خدمات متقابل اسلام و ايران» شهيد مطهري، گفت: يكي از كتاب‌هاي ارزشمند شهيد مطهري همين بود و يك عالمي همان زمان مي‌گفت چرا همچين اصطلاحي را به كار برده است. آيا اسلام قابل مقايسه با ايران است كه من به او گفتم، گفته است خدمات متقابل و نگفته است كه وزن آنها يكي است. اين خدمات متقابلي كه شهيد مطهري فرمود، خدمات متقابل اسلام و ايران. ما مي‌توانيم همان را عاريه بگيريم براي علوم انساني و بگوييم خدمات متقابل بين علوم انساني، اسلامي و بومي ما و آنچه امروز در دنياي علوم اسلامي وجود دارد و اگر ما اين تعبير را به وام بگيريم، آيا ضرر مي‌كنيم؟

روزنامه رسالت با بازتاب سخنان محمود حجتي وزير جهاد كشاورزي مبني بر اينكه نيازي به واردات شكر و برنج نداريم، نوشت: براساس مصوبه دولت، در حال حاضر مسئول شركت بازرگاني دولتي، وزارت جهاد كشاروزي است.حجتي در پاسخ به پرسشي مبني بر واردات شكر و برنج افزود: فعلا هيچ نيازي به واردات شكر و برنج نداريم اما اينكه عده‌اي همچنان به دنبال واردات هستند، به دليل آن است كه طبيعتشان اين است و ما وظيفه خودمان را انجام مي‌دهيم. ما هر روز موجودي و واردات شكر به كشور را كنترل مي‌كنيم اما نكته مهم آن است كه نبايد قيمت محصول خارجي از محصول داخلي ارزان تر باشد، ضمن اينكه ما در حال مديريت اين مسئله هستيم و در اين زمينه اجازه واردات آزاد شكر را ديگر نمي‌دهيم. درباره حل مشكلات كارخانجات توليدكننده شكر نيز مجوزي از شوراي اقتصاد دريافت كرديم كه كارخانجات به هر ميزان كه توليد داشتند، در صورت امكان بتوانند واردات انجام دهند و مابه‌التفاوت قيمت داخلي و خارجي را معاف شوند تا فاصله توليد داخل و خارج حفظ شود.وي با اشاره به تنظيم بازار شب عيد، گفت: براي تامين ميوه شب عيد هيچ نگراني وجود ندارد، چرا كه توليد و همچنين ذخيره‌سازي ميوه شب عيد بويژه مركبات به اندازه كافي انجام شده است.

**9128**