تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴

تهران- ايرنا- روزنامه «شرق» در گزارشي با عنوان «اعتراض دلواپسان به لالايي مادران» نوشته است: موضوع زنان خواننده بار ديگر بحث مجلس شد. از يك‌سو وزارت ارشاد مي‌گويد آلبوم «تو را‌‌ اي كهن بوم و بر دوست دارم» براساس ضوابط قانوني مجوز گرفته و از سوي ديگر انتشار خبرهايي مبني‌بر تك‌خواني يك زن در اين اثر، واكنش نمايندگان مجلس را به‌دنبال داشته است.

آلبوم «تو را ‌‌اي كهن بوم و بر دوست دارم» سه‌شنبه هفته گذشته رونمايي شد اما در چندروز گذشته بحث بر سر اينكه يك خواننده زن در آن تك‌خواني داشته است، موجب بروز حواشي‌اي براي اين اثر شده. در تازه‌ترين واكنش‌ها دونفر از نمايندگان مجلس موضع خود را در اين مورد ابراز كرده‌اند.

نصرالله پژمان‌فر، عضو كميسيون فرهنگي مجلس درباره اين آلبوم به «نسيم» گفت: «خبر انتشار اين آلبوم موسيقي به كميسيون فرهنگي رسيده و قرار شده است اين موضوع در كميسيون مطرح و در چندروز آينده راجع به آن تصميم‌گيري شود.»

«احمد سالك» رييس كميسيون فرهنگي مجلس نيز در پاسخ به سوال «نسيم» درباره تك‌خواني بانوان گفت: «در وهله اول بايد بگويم كه همه مسوولان نظام جمهوري‌ اسلامي موظف به دفاع از مجموع ارزش‌هاي اسلام و انقلاب‌ اسلامي هستند كه در حوزه فرهنگ، وزارت ارشاد پيشگام است. متاسفانه شاهد هستيم كه گاهي تك‌خواني و همخواني در كشور انجام مي‌شود كه اين مساله نگران‌كننده‌اي است؛ از اين‌رو وزارت ارشاد موظف به نظارت بيشتر در اين خصوص بوده و بايد بيشتر به برگزاري كنسرت‌ها و بخش آلبوم‌هاي موسيقي توجه كند.»

رييس كميسيون فرهنگي مجلس با بيان اينكه طبيعتا در صورت وجود تخلف در اين زمينه كميسيون از ابزارهاي نظارتي خود استفاده مي‌كند، تصريح كرد: «به ‌طور مثال سال گذشته كنسرت همخواني در قزوين برگزار شد كه بلافاصله در اين زمينه اقدام كرديم. اگر قرار به تك‌خواني بانوان باشد، كميسيون فرهنگي از ابزارهاي خود استفاده خواهد كرد.»

يك ‌روز پيش از اين نيز آيت‌الله سيدمحمد‌علي علوي‌گرگاني در ديدار با اعضاي كنگره شهداي دانشجوي استان قم، با اشاره به اينكه زنان ايراني داراي شخصيت و مقام والايي هستند، عنوان كرد: «نبايد اجازه دهيم زنان ايراني ‌بازيچه دشمنان شوند و از همين‌رو نبايد اجازه آواز و تك‌خواني به زنان در كشور داده شود. زنان ايراني داراي عزت و احترام هستند و از همين‌رو بايد عزت و حريم هر منزلي حفظ شود تا بتوانيم در مسير حفظ ولايت و انقلاب فعاليت كنيم.»

اين سخنان درحالي مطرح مي‌شود كه دفتر موسيقي وزارت ارشاد در متني كه ديروز براي رسانه‌ها ارسال كرد، نوشت: «براساس ضوابط موجود كه از بدو تاسيس دفتر موسيقي تاكنون به آن عمل شده است، هيچ‌گونه منع قانوني‌اي براي صدور مجوز آثاري كه همخواني زن و مرد دارند، وجود ندارد و پس از طي مراحل قانوني طبق روال مجوز انتشار براي اينگونه آثار نيز صادر مي‌شود. بنابر اين اثر مذكور به دفعات در واحد تطبيق بررسي شده و بر اساس مستندات موجود در پرونده پس از اصلاحات موردنظر دفتر موسيقي، نمونه نهايي با رعايت تمامي ضوابط و مقررات، به‌درستي و صحت اجازه انتشار دريافت كرده است.»

در همين حال پيروز ارجمند، در گفت‌وگويي كه ١١بهمن با «شرق» انجام داد، از درست‌ نبودن خبرهايي كه در مورد تك‌خواني خواننده زن در اين آلبوم منتشر شده، خبر داد: «براساس ضوابط دفتر موسيقي، تنها به تك‌خواني زنان در كنسرت‌هاي زنان مجوز داده مي‌شود و غيراز اين به‌هيچ‌وجه به تك‌خواني زنان مجوز نمي‌دهيم. همخواني زنان از ابتداي انقلاب مرسوم بوده و حتي مراحل تطبيق اين اثر نيز انجام شده بود و اين موضوع مربوط به امروز نيست و در دولت‌هاي قبلي هم اجرا شده است.»

حسين نوش‌آبادي، معاون پارلماني و سخنگوي وزارت ارشاد اسلامي نيز ١١بهمن درخصوص آلبوم «تو را‌ اي كهن‌بوم وبر دوست دارم» گفت: «اين آلبوم تك‌خواني خانم نيست، بلكه همخواني است و پس از بررسي‌هاي لازم موفق به اخذ مجوزهاي لازم از وزارت ارشاد شده است. مجوز اين آلبوم قانوني صادر شده و در چارچوب ضوابط و مقررات ارشاد بررسي و مجوز دريافت كرده و ادعاي تك‌خواني صحت ندارد.»



* مراحل قانوني را گذرانديم

نوشين طافي كه به همراه محسن كرامتي در آلبوم «تو را ‌‌اي كهن‌بوم و بر دوست دارم» همخواني كرده است، در مورد صحت تك‌خواني در اين اثر به «شرق» گفت: «صحبت‌هايي كه در مورد تك‌خواني من منتشر شده، شايعه و حاشيه‌سازي است و صحت ندارد. من در اين اثر با محسن كرامتي كه استاد من بوده، همكاري كرده‌ام.»

او با بيان اينكه پنج ‌سال صرف تهيه اين آلبوم شده است، در مورد طولاني‌شدن اين روند گفت: «اين مساله خيلي عادي است. در بسياري از آثار هنري به‌دليل وسواس براي بهتر شدن كيفيت موسيقي كه من و آهنگساز آن آقاي پيمان خازني داشتيم، توليد آلبوم كمي طول كشيد.»

طافي سپس به دلايل ايجاد چنين حاشيه‌هايي اشاره كرد: «هيچ توضيحي براي انتشار چنين خبري ندارم. البته معمولا آلبوم‌هايي كه زنان در آن فعاليت كرده‌اند، با حاشيه همراه هستند، اما نمي‌دانم چرا اين اتفاق در مورد آلبوم روي داده است درحالي كه ما همه مراحل قانوني را طي كرده‌ايم و اين كار، يك اثر دوصدايي است. ضمن اينكه اولين‌ بار نيست اين اتفاق مي‌افتد و خود من قبلا هم در كنسرت‌هايي حضور داشته‌ام كه به همخواني پرداخته‌ام.»

طافي در مورد ايجاد مشكل در دريافت مجوز گفت: «معمولا روند بررسي آلبوم‌هايي كه به شكل دوصدايي يا چندصدايي همراه با خواننده زن است، طولاني‌تر و كندتر از آلبوم‌هاي ديگر صورت مي‌گيرد اما ما به مشكلي برنخورديم و گذاشتيم آلبوم تمام مراحل قانوني را طي كند.»



* منعي براي اجراي لالايي‌هاي مادران نداريم.

البته توجه به خوانندگان زن معطوف به اين آلبوم نشده و اين حاشيه‌ها به سي‌امين دوره جشنواره موسيقي فجر هم رسيده. روابط‌عمومي جشنواره موسيقي فجر در توضيحي كه روز گذشته در اختيار رسانه‌ها قرار داد، در مورد خبري با عنوان « كنسرت تك‌خواني زن در جشنواره موسيقي فجر» در يكي از رسانه‌ها اعلام كرد: «جشنواره بين‌المللي موسيقي فجر كه امسال وارد سي‌امين سال برگزاري خود شده است، هرساله به مناسبت پيروزي انقلاب اسلامي طبق موازين جمهوري اسلامي ايران برگزار مي‌شود. امسال نيز همانند سال‌هاي قبل بخشي به اجراي گروه‌هاي موسيقي بانوان اختصاص يافته كه اين اجراها فقط مخصوص بانوان بوده است. اجراي سركار خانم پري ملكي كه در خبر آن رسانه به آن اشاره شده با گروه موسيقي «خنيا» است كه به‌صورت همخواني با آقاي فاروغ كسمايي و خانم نيكي شيرپيشه انجام مي‌شود و به هيچ‌عنوان به‌صورت تك‌خواني نيست.»

در ادامه مطلب روابط‌ عمومي جشنواره موسيقي عنوان شد: «در بخش ديگري از خبر مذكور به تك‌خواني خانم پروين بهمني در شب بزرگداشت اين بانوي پژوهشگر اشاره شده است. ايشان هم‌اكنون در بستر بيماري به‌سر مي‌برند. از سوي ديگر بايد اشاره كرد لالايي‌هاي مادران سرزمينمان همواره جزو رپرتوار ارزشي- بومي موسيقي كشورمان محسوب مي‌شود كه هيچ‌ منعي براي اجراي لالايي‌هاي مادران و پخش آنها وجود نداشته كه براي نمونه مي‌توان به پخش «لالايي» حضرت علي‌اصغر(ع) توسط «صديقه بحراني» در تيتراژ سريال مختارنامه اشاره كرد. از اين‌رو با توجه به انتشار بخشي از آن خبر در خصوص اجراي سركار خانم پروين بهمني خواننده موسيقي قشقايي، ضروري است يادآوري شود اين اجرا شامل «لالايي»خواني مادران قشقايي مي‌شود.»

اين اولين‌بار نيست كه موضوع زنان خواننده در مجلس مطرح مي‌شود. مهرماه سال گذشته علي جنتي، وزير ارشاد كه در مراسم رونمايي از نهج‌البلاغه مطلا حضور يافته بود، در پاسخ به خبرنگاران درباره تك‌خواني زنان گفت: «هركس در اظهارنظر شخصي خود در اين‌باره آزاد است اما حتي بين مراجع تقليد هم نظر واحدي در اين زمينه وجود ندارد. بعضي از مراجع تقليد گفته‌اند تك‌خواني خانم‌ها اگر موجب مفسده نباشد؛ ايرادي ندارد.»

البته اين سخنان تبعات بعدي را نيز در پي داشت و حتي موجب شد كه او به دليل همين اظهارنظر و پاره‌اي از مسايل مربوط به وزارت ارشاد، به نمايندگان مجلس پاسخ دهد و در نهايت هم يك كارت زرد از اين نهاد گرفت.

منبع: شرق

اول**1368**