طرح شهاب عنوان طرحي است كه شناسايي نامحسوس و هدايت استعدادهاي برتر دانش آموزان را در دستور كار دارد و از ابتداي سال تحصيلي جاري در برخي مدارس ابتدايي كشور از جمله منطقه چهار آموزش و پرورش شيراز در حال اجرا است.
به گزارش سه شنبه ايرنا به نقل از اداره اطلاع رساني و روابط عمومي آموزش و پرورش فارس، محمد نستوه در سفر به شيراز، اين طرح را برنامه اي فرابخشي خواند و گفت: اين طرح زير نظر معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و با حمايت بنياد ملي نخبگان اجرا مي شود، از اين رو معلمان بايد به طور دقيق به اجراي آن توجه كنند.
اين مقام مسوول اظهار كرد: طرح ملي شهاب در حال حاضر براي دانش آموزان پايه چهارم ابتدايي و در هر يك از 32 اداره كل استاني آموزش و پرورش كشور، در يك منطقه آموزشي در حال اجرا است.
معاون مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان وزارت آموزش و پرورش گفت: از آنجا كه شناسايي و هدايت استعدادهاي دانشآموزان از ديرباز دغدغه متوليان آموزشي كشور به حساب ميآمد طرحي با عنوان شهاب كه تدوين آن به سال 86 برميگردد در دستور كار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت.
وي گفت:در طرح شهاب از نظام شناسايي عادلانهاي براي محك استعدادهاي دانشآموزان استفاده ميشود.
نستوه افزود: جامعيت از ديگر ويژگيهاي اين طرح است واطلاعات حاصل از اين طرح ميتواند به فرايند انتخاب رشته تحصيلي و شغلي دانشآموزان كمك شاياني كند.
به گفته وي، معلمان در قالب طرح شهاب، دانش آموزان برتر كلاس خود در دوره ابتدايي را شناسايي مي كنند و با ورود دانش آموزان به دوره متوسطه، آنها به رشته هاي تحصيلي هدايت مي شوند.
معاون مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان وزارت آموزش و پرورش افزود: اجراي پرشتاب اين طرح و برطرف كردن نقاط ضعف آن مي تواند در شناسايي، استمرار و كيفيت بخشي به استعدادهاي برتر كمك كند.
معاون مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان ادامه داد: شناسايي، هدايت و حمايت آموزشي، تربيت استعدادهاي برتر از دوران ابتدايي تا پايان دوران متوسطه، پرورش استعدادهاي برتر و سرآمد، ايجاد ساز و كارهاي مناسب براي رشد و بالندگي علمي، اجتماعي و معنوي دانش آموزان، تربيتي مبتني بر تعاليم حيات بخش اسلام و حمايت تربيتي و معنوي از دانش آموزان استعدادهاي برتر از جمله اهداف طرح ملي شهاب است.
نستوه اظهاركرد: مطالعات خوبي بر روي اين طرح صورت گرفته است و يك تيم پژوهشي در حال ارزشيابي حين اجراي اين طرح است.
مديركل آموزش و پرورش فارس نيز در اين باره گفت: طرح شهاب در 108 كلاس درس در مقطع چهارم ابتدايي و در 33 آموزشگاه ناحيه 4 آموزش و پرورش شيراز به صورت آزمايشي در حال اجرا است.
حميدرضا آذري افزود: به دليل اهميت اين طرح و قبل از اجرايي شدن آن 185 معلم، 117 معاون آموزشي و 130 مدير، دوره هاي آموزشي لازم را گذرانده اند كه البته اين آموزش ها ادامه دارد.
مديركل آموزش و پرورش فارس گفت: طرح شهاب در مقطع كنوني براي چهار هزار و 800 دانش آموز پايه چهارم ابتدايي به صورت آزمايشي در حال اجرا است و پيش بيني مي شود كه سال آينده يك پايه ديگر و احتمالا يك ناحيه ديگر آموزشي عرصه اجراي اين طرح شوند.
آذري ادامه داد: در طرح شهاب استعداد دانش آموزان در هشت حوزه كلامي، رياضي، هنري، فضايي، حركتي، اجتماعي، علوم تجربي و فرهنگ ديني بر اساس چك ليست هايي كه از قبل تهيه شده به صورت غيرمحسوس سنجيده مي شوند.
اداره كل آموزش و پرورش فارس و بنياد نخبگان استان فارس سوم آذرماه امسال تفاهم نامه اي براي اجراي طرح شهاب در استان فارس امضا كردند.
مديركل آموزش و پرورش فارس در حاشيه امضاي اين تفاهم نامه از احتمال حذف تدريجي مدارس تيزهوشان با اجراي طرح شهاب سخن گفت.
آذري در پاسخ به سووالي گفت: شخصا با وجود مدارس خاص اعم از تيزهوشان، نمونه مردمي، شاهد، امين و ... مخالف هستم و معتقدم فرايند آموزش بايد در يك جامعه آماري شامل دانش آموزان با استعدادهاي مختلف شكل گيرد.
وي ادامه داد: با اجراي طرح شهاب، زمينه اي فراهم خواهد شد كه به سوي برچيدن مدارس تيزهوشان و ... پيش برويم و البته اين موضوع بدان معنا نيست كه 10 سال ديگر، مدرسه تيزهوشان نخواهيم داشت؛ بلكه اصلاح روند گذشته فرايندي زمان بر است. ك/1
2026 / 1876
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰
شيراز- ايرنا- معاون مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس ارزيابي هاي صورت گرفته، فارس يكي از استان هاي برتر كشور در زمينه اجراي آزمايشي طرح شهاب در مدارس است.