به گزارش ایرنا، رییس سازمان هواپیمایی كشوری در این كنفرانس علمی با اشاره به اهمیت این صنعت گفت: صنعت اویونیك در دو حوزه نظامی و غیر نظامی كاربرد و كارایی دارد.
« علیرضا جهانگیریان» با بیان اینكه رشد سریع فناوری این صنعت قابل توجه است، اظهار كرد: قابلیت اطمینان و تضمین ایمنی اولویت اصلی این صنعت بویژه در بخش غیرنظامی است.
وی خاطر نشان كرد: هواپیماهای مورد استفاده در اروپا و آمریكا مجهز به سیستمهای خاص اویونیك است اما هواپیماهای كشورمان هنوز این فناوری را ندارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه كرد: بزودی هواپیماهای قدیمی كشورمان مجهز به سامانههای اویونیك مطابق استاندارهای سازمان هوایی بین المللی ایكائو خواهد شد.
دبیر این كنفرانس و سرپرست پژوهشكده اویونیك دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با اشاره به محورهای كنفرانس و صنعت اویونیك اضافه كرد: مخابرات، ناوبری، كنترل و ساخت سامانه های مرتبط در دو بخش نرم افزار و سخت افزار از مهمترین محورهای این صنعت است.
وحید غفاری نیا خاطر نشان كرد: 102 مقاله به این كنفرانس ارائه شد كه 61 مقاله آن شفاهی بود كه در دو روز نشست این كنفرانس ارائه و بررسی تخصصی می شود.
وی با بیان اینكه اویونیك همان تجهیزات برق و الكترونیك سیستم ها و عملگرهای رایانه ای منصوب در هواپیماهاست، ادامه داد: 30 تا 60 درصد هزینه تمام شده یك هواپیما مربوط به همین تجهیزات است.
وی با بیان اینكه پیشرفته ترین فناوری های كامپیوتر و برق در اویونیك استفاده می شود، گفت: در كشورمان در دو بخش برق و رایانه پیشرفت خوبی داشته ایم اما در اویونیك از این دانش استفاده چندانی نبرده ایم.
عضو هیات علمی دانشكده برق و كامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان هدف از برپایی این كنفرانس را آشنایی و شناخت هر چه بیشتر دانشجویان و نخبگان با صنعت اویونیك و نیازمندی های آن عنوان كرد و افزود: تنها این دانشگاه و دانشگاه وابسته به سازمان هواپیمایی كشوری در مقطع كارشناسی ارشد در رشته اویونیك پذیرش دانشجو دارند.
غفاری نیا در باره دیگر كاربردهای این صنعت هوایی و نوین اضافه كرد: این فناوری در بخش هایی مانند ناوبری، نمایشگرها و هدایت انواع پهپاد و هواپیما كاربرد دارد و برای برخی وسایل دیگر مثل زیردریایی هم می توان از آن استفاده كرد.
رییس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در ادامه این همایش گفت: فعالیت اولیه در بخش هوایی كشور از سال 63 با موشك ضد تانك آغاز شد و در سال 67 در بخش رادارهای هوایی ادامه یافت.
« منوچهر منطقی» با اشاره به اهمیت اویونیك و راهكارهای توسعه آن تصریح كرد: ایران در بخش الكترونیك توانمند است اما از نظر زیرساخت در این قسمت غفلت شده و ضعیف هستیم.
وی گفت: مهمترین طرح صنایع هوایی ایران ساخت هواپیمای 150 نفره است اما طرح های مهم دیگری همچون ساخت پهپادهای مدرن و پیشرفته نظامی و تحقیقاتی در دستور كار مجموعه هوا فضای كشورمان است.
در اولین روز این كنفرانس تحقیقاتی و علمی مباحث مرتبط با صنایع هوافضا، صنایع هوایی و آخرین دستاوردهای برق و الكترونیك هوانوردی صنعت اویونیك توسط اساتید دانشگاهی، خلبانان مجرب و مسوولان مربوط بررسی شد.
اویونیك یا الكترونیك هواپیما، مربوط به كنترل سیستمهای الكترونیكی هواپیما مانند سیستم جهت یابی و رادار و جنگ الكترونیك است.
7147/ 6508
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۷
اصفهان- ایرنا- دومین كنفرانس ملی اویونیك (Iranian Conference on Avionics Systems) روز سه شنبه در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز به كار كرد.