تهران-ایرنا- روزنامه آمریكایی 'نیویورك تایمز' امروز (چهارشنبه) گزارش داد عربستان سعودی قصد دارد با توسل به مشوق های اقتصادی از جمله كاهش تولید نفت بر 'ولادیمیر پوتین' رییس جمهوری روسیه برای قطع حمایت از سوریه فشار آورد.

این روزنامه با استناد به گفته مقامات آمریكایی و سعودی نوشت: گفته می شود مقامات سعودی مشوق های اقتصادی به سران مسكو در ازای امتیازدهی روسیه بر سر بحران داخلی سوریه داده اند.

عربستان سعودی و روسیه مذاكرات زیادی طی چند ماه قبل در این مورد برگزار كردند كه هنوز به موفقیتی منجر نشده است.

معلوم نیست مقامات ریاض چقدر صراحتا موضوع نفت را به بحران سوریه در مذاكرات مرتبط كرده اند اما مقامات سعودی می گویند به دلیل توانایی خود برای كاهش عرضه نفت و احتمال افزایش قیمت نفت با پیشنهاد برای كاهش تولید می توانند روی پوتین اعمال نفوذ كنند. آنهم در شرایطی كه روسیه با مشكلات فراوان اقتصادی روبروست.

یك دیپلمات سعودی گفت: اگر نفت بتواند برای سوریه صلح بیاورد، به نظر من عربستان برای رسیدن به این توافق تلاش می كند.

مقامات سعودی بارها آشكارا گفته اند قیمت نفت به دلیل افزایش عرضه كاهش یافته است و اصرار دارند عربستان اجازه نمی دهد اولویت های ژئوپلیتیكی بر مسائل اقتصادی این كشور تاثیر گذارد. در همان حال باور دارند كاهش قیمت نفت منافع دیپلماتیك زیاد راهبردی از جمله مذاكره برای بركناری دولت 'بشار اسد' رییس جمهوری سوریه دارد.

بر اساس این گزارش سوریه یكی از مهم ترین موضوعات مطرح شده در مذاكرات هیات سعودی بود كه در نوامبر (آبان/آذر) به مسكو رفته بودند.

یك مقام دولت 'باراك اوباما' رییس جمهوری آمریكا گفت كه گفت وگوی صریحی بین دو كشور طی چند ماه قبل برقرار بوده است.

البته معلوم نیست آیا مرگ ملك عبدالله، پادشاه عربستان، دو هفته قبل چه تاثیری در ادامه مذاكرات خواهد داشت.

این در حالی است كه در دیدار 'سعود الفیصل' وزیر امور خارجه عربستان سعودی با 'سرگئی لاوروف' همتای روس وی در ماه نوامبر (آبان/آذر) لاوروف تاكید كرد امور سیاسی بین الملل نباید نقشی در كاهش قیمت نفت داشته باشد.

وی گفت: ما با همكاران سعودی موافق هستیم كه بازار نفت باید بر اساس عرضه و تقاضا به ثبات برسد و نباید تلاش در عرصه سیاست بین الملل یا ژئوپلیتیك جهانی بر آن تاثیر گذارد.

با اینهمه تحلیلگران روس معتقدند پوتین تسلیم هیچ معامله ای برای حمایت نكردن از بشار اسد نخواهد شد.

'آنگلا استنت' كارشناس مسائل روسیه در مدرسه امور خارجی 'جرج تاون' گفت: این تغییر بسیار عمده است و به نظر من اصلا ممكن نخواهد بود.

اروپام**9157** 1337