به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدمحسن حسینی مقدم عصر چهارشنبه در گردهمایی مدیران متوسطه و فنی حرفه ای در گرگان افزود: هدف این است كه دانش آموزان هنرستان ها پس از طی دوره آموزشی و گرفتن مدرك دیپلم، به مهارت برسند.
وی اظهار كرد: اگر كشور نیاز به توسعه دارد، زمینه ساز توسعه اشتغال است و اشتغال به جز از طریق آموزش های هنرستانی به دست نمی آید.
وی سن 14 تا 17 سالگی را بهترین سن برای یادگیری حرفه و شغل دانست و افزود: با توجه به این كه 74 درصد از مشاغل كشور با دست انجام می شود لذا كار ما در آموزش های هنرستانی برقراری ارتباط بین مغز و دست است و دانش آموز ما باید پس از دیپلم اصطلاحا 'آچار به دست' باشد كه اگر چنین شود قطعا موفق بوده ایم.
حسینی مقدم با بیان این كه نباید این طور تصور كرد كه فقط دانش آموزان ضعیف را به سمت آموزش های هنرستانی هدایت كنیم افزود: باید اولیای مدارس و مشاوران تحصیلی دوره اول متوسطه و راهنمایی؛ برای یك بار هم كه شده به هنرستان ها بروند و فضای آموزشی، امكانات و تجهیزات را از نزدیك ببینند و با رشته های تحصیلی آن آشنا شوند و سپس دانش آموزان را به آموزش های هنرستانی آشنا كنند تا دانش آموزان بر اساس علاقه و استعداد جذب این آموزش ها شوند.
وی لزوم فرهنگ سازی والدین را نیز مورد تأكید قرار داد و با بیان این كه جامعه ما 'دانشگاه زده' است، گفت: بسیاری از خانواده ها از این كه فرزندانشان در هنرستان ها تحصیل كنند، بیم دارند و فكر می كنند آموزش هنرستانی آینده ای ندارد در حالی هدایت تحصیلی دانش آموزان باید بر اساس علاقه، استعداد، توانمندی و با توجه به امكانات آموزشی هر منطقه صورت گیرد.
مدیركل دفتر آموزش های فنی حرفه ای وزارت آموزش و پرورش افزود: در جشنواره خوارزمی، از 15 نفر برگزیده، هفت نفر از میان دانش آموزان هنرستان بودند و این نشان از توانایی این دانش آموزان است.
وی همچنین گفت: بر اساس شاخص های ارزشیابی شورای عالی آموزش و پرورش كه ابلاغ نیز شده است، باید طی پنج سال 48.26 درصد دانش آموزان دوره دوم متوسطه در هنرستان ها تحصیل كنند.
وی گفت: این شاخص اكنون 41 درصد است كه می بایست در آخرین سال برنامه پنجم توسعه یعنی در سال 94 به 46 درصد می سید كه بعید است ظرف این مدت كوتاه این شاخص عملی شود.
حسینی مقدم تصریح كرد: باید اولیای مدارس و خانواده ها را تشویق كرد و این فرهنگ را جا انداخت كه ما در نظام آموزش فنی حرفه ای و كاردانش به دنبال تربیت نیروی ماهر هستیم.
به گفته وی بر اساس استانداردها باید به ازای هر 12 كارگر ماهر، چهار تكنیسین و یك مهندس داشته باشیم در حالی كه الان چهار مهندس و یك تكنیسین داریم كه دقیقا مسئله برعكس است.
وی با بیان این كه ما از نظر فضای آموزشی، امكانات و نیروی انسانی مشكل داریم، اظهار كرد: در دو سه سال گذشته 20 تا 30 درصد اعتبار تجهیز هنرستان ها تخصیص می یافت اما امسال صد درصد این اعتبار اختصاص یافته كه در اختیار استان ها قرار گرفته تا در حد توان خود هنرستان ها را به امكانات آموزشی تجهیز كنند.
وی با بیان كه تبدیل فضای هنرستانی و تغییر كاربری آن ها ممنوع است افزود: با استقرار نظام 3- 3- 6، از این پس دبیرستان ها به جای چهار پایه، سه پایه تحصیلی خواهند داشت و لذا باید فضای اضافی دبیرستان ها به سمت رشته های هنرستان برده شود.
حسینی مقدم در باره تأمین نیروی انسانی نیز گفت: با توجه به این كه دانشگاه فرهنگیان نیروی آموزشی تربیت می كند باید بیش از گذشته، نگاهی هم به هنرستان ها داشته باشد و از بین نیروهای شاغل هم باید معلمان خوب و ورزیده به هنرستان ها هدایت شوند.
مدیركل دفتر آموزش های فنی حرفه ای وزارت آموزش و پرورش در پایان تعداد رشته های آموزش فنی حرفه ای را 43 رشته و شاخه كاردانش را 266 رشته ذكر كرد و افزود: هم اینك 760 هزار دانش آموز در هفت هزار و یكصد هنرستان تحصیل می كنند.
6159
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۲
گرگان - ایرنا - مدیركل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش گفت: نگاه ما به رشته های فنی حرفه ای و كاردانش؛ كارآمد شدن آموزش این رشته ها با توجه به نیاز بازار كار است.