پكن - ايرنا - وزارت خارجه چين، اعتراض مانيل به حمله گارد ساحلي چين به كشتي هاي فيليپيني را بي مورد دانست و تاكيد كرد اين اقدام در چارچوب قوانين بين المللي صورت گرفته است.

به گزارش ايرنا، وزارت امور خارجه فيليپين روز چهارشنبه به اقدام گارد ساحلي چين براي حمله به سه كشتي ماهيگيري اين كشور در نزديكي جزيره «هوان جيان» در درياي جنوب چين اعتراض كرده بود.

روزنامه چاينا ديلي گزارش داد، وزارت خارجه فيليپين با اعتراض به آسب ديدن كشتي هاي ماهيگيري، مدعي شده است نيروهاي گارد ساحلي چين با چنين رفتاري، جان شهروندان فيليپيني را به خطر مي اندازند.

«هونگ لي» يكي از سخنگويان وزرات خارجه چين در واكنش به اين اظهارات گفت: «جزيره هوان جيان يك بخش جدانشدني از سرزمين چين است. و كشتي هاي گارد ساحلي چين بايد براي تامين امنيت آن در آب هاي اين منطقه حضور داشته باشند.»

وي در تشريح چگونگي حادثه خاطرنشان كرد: تعدادي از كشتي هاي ماهيگيري فيليپيني در 29 ژانويه به طور غيرقانوني وارد آب هاي كم عمق اطراف جزيره هوان جيان شدند و از پيروي از دستورات گارد ساحلي چيني خودداري كردند.

اين سخنگوي وزارت خارجه چين اظهار داشت كه در پي اين اقدام، يك كشتي گارد ساحلي چين طبق قوانين براي دور كردن آنها، به سوي كشتي ها نزديك شد كه اين مسئله موجب گرديد كه برخورد كوچكي بين نيروي گارد ساحلي و يكي از كشتي هاي ماهيگري فيليپيني صورت گيرد.

هونگ در پايان از طرف فيليپيني خواست تا با اتخاذ تدابير لازم و آموزش ماهيگيران خود از وقوع حوادث مشابه جلوگيري كند.

فيليپين فروردين ماه امسال با طرح شكايت از چين در دادگاه بين المللي لاهه و ادعاي مالكيت بخشي از درياي جنوب چين، موضع پكن را در خصوص مالكيت اين سرزمين ها در سطح بين المللي به چالش كشيد.

پكن نيز با انتقاد از اين اقدام مانيل و طرح شكايت به دادگاه بين المللي، اعلام كرده است كه در مقابل اين پرونده پاسخگو نيست.

مناقشات مرزي چين و فيليپين معمولا با بروز مناقشه هاي كوچكي در درياي جنوب چين و يا اظهارات تحريك كننده مقامات هر يك از دو طرف سرباز مي كند.

نيروهاي گشت زني چيني همواره با كشتي هاي ماهيگيري فيليپيني در مناطق مورد اختلاف برخورد مي كنند.

منطقه اي كه مورد اختلاف چين و فيليپين مي باشد ناحيه در اطراف جزاير اسپارتلي و شوال اسكاربوروگ در درياي جنوب چين است.

اين مناطق همچنين مورد مناقشه كشور هاي مالزي، برونئي و ويتنام نيز هست.

درياي جنوب چين، دريايي حاشيه اي در بخشي از اقيانوس آرام است كه علاوه بر وجود منابع مهم غذايي و معدني در آن، اكتشافات ميادين بسيار غني نفت و گاز هم بر اهميت آن افزوده است.

چين و فيليپين در خصوص مالكيت بخشي از اراضي و جزاير در درياي جنوب چين و نزديك فيليپين اختلاف دارند و مانيل اخيرا با رد ادعاهاي پكن اختلافات دو كشور را تشديد كرده است.

آساق*231*1597* 1917