'حسن حسینی' روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اتاقهای بازرگانی در توسعه كارآفرینی از طریق توسعه تجارت بویژه صادرات غیرنفتی نقشی بسیار اثرگذار دارند.
وی بیان كرد: در بیشتر كشورها یكی از وظایف اصلی اتاقهای بازرگانی و بازرگانان ، گشودن دروازههای بازارهای خارجی برای كالاهای تولید شده در داخل است.
وی اظهار كرد: هر بازرگان نماینده ای است كه كالاهای تولید شده در كشور خود را به دیگر كشورها عرضه می كند؛ امری كه البته در ایران با تمام كوشش ها چندان محقق نشده است.
حسینی گفت: این در حالی است كه هر قدر اتاق های بازرگانی به عنوان یك نهاد توسعه گرا وظایف، تكالیف و مسئولیت هایشان را توسعه فضای كسب و كار و كار آفرینی بهتر انجام دهند باری از دوش دولتها برداشته خواهد شد.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اتاق بازرگانی كارآفرین را نیاز امروز اقتصاد كشور دانست و گفت: نقش اتاق های بازرگانی در توسعه كارآفرینی از طریق توسعه تجارت و بویژه صادرات غیر نفتی بسیار اثر گذار است.
وی افزود: در شرایط كنونی اقتصاد ایران، حضور بخش خصوصی در عرصه های مختلف اقتصادی بسیار حایز اهمیت است لذا فعال تر شدن اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی كه مسئولیت خطیر سیاست گذاری و شتاب دادن به رشد شاخص های توسعه اقتصادی و رونق كسب و كارهای داخلی را برعهده دارند، ضروری است.
وی بیان كرد: بیش از پنج قرن در جهان و بیش از یك قرن در كشور از عمر اتاق های بازرگانی می گذرد و امروزه این نهاد برای بیشتر فعالان اقتصادی نامی آشنا است.
این فعال اقتصادی گفت: اهمیت فراوان بخش خصوصی در تصمیم گیری و مشاركت فعالانه در اتاقهای بازرگانی ، پارلمان بخش خصوصی رابه موقعیتی رسانده كه می توانند نقش بسیار فعالی درسطح اقتصادی و توسعه بازرگانی داشته باشد.
وی افزود: مهم ترین رسالت اتاق بازرگانی استفاده حداكثری از امكانات و مزیت های نسبی موجود در كشور برای رشد و توسعه اقتصادی و كسب درآمدهای ارزی از محل صادرات محصولات تولید شده در داخل است.
وی ادامه داد: رسالت دوم اتاق بازرگانی این است كه با برداشتن موانع و توانمندكردن ارتباطات بین المللی، شرایط را برای بازرگانانی كه وظیفه خطیر بازاریابی محصولات داخلی در بازارهای خارج از ایران دارند را مهیا كرده و امكان توسعه تولید و گسترش كار آفرینی را با رشد صادرات كالا و خدمات ایرانی فراهم آورد.
حسینی بیان كرد: در شرایط حاكم بر اقتصاد كشور و نیز ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی نقش پارلمان بخش خصوصی برای تحقق این سیاستها بسیار حائز اهمیت است ؛ نقشی كه با اتخاذ تمهیدات لازم باید پررنگتر از گذشته شود تا با عزم فراگیر بتوان مراحل توسعه كشور را در شرایط سخت كنونی پشت سر گذاشت و وارد اقتصاد سالم با نشانه های شفافیت، رقابت پذیری و عدالت محور شد.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اتاق بازرگانی و صنایع، معادن و كشاورزی با پشتوانه منابع كارشناسی توانمند و متعهد خود باید طرحی نو دراندازد و به این مساله مهم و اساسی با تدبیر و دوراندیشی بپردازد.
حسینی افزود: اتاق بازرگانی به عنوان یك تشكل فراگیر بخش خصوصی و نهاد غیر دولتی كه متولی توسعه فعالیت های مولد اقتصادی و ایجاد فضای امن و مساعد برای كسب و كار كارآفرینان است باید بدنبال شناسایی و احصای چالش های فضای تولیدی باشد.
وی بیان كرد: اتاق بازرگانی باید برای رفع موانع از طریق اصلاح فرآیندهای حاكمیتی و قوانین و مقررات و رویه ها، و نهایتاً هماهنگ كننده فرآیند تولید تا تجارت و روابط تولیدی بین همه بخش های اقتصادی باشد.
وی اظهار امیدواری كرد اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در دوره جدید خود با توسعه توانمندی ها و تحكیم جایگاه خود به عنوان یك نهاد غیر دولتی، دانایی محور و فراگیر بتواند به افزایش تاثیرگذاری حضور فعالان اقتصادی در عرصه های اقتصادی كشور كمك و با بكار گیری راهبردهای مناسب سهم خود را در توسعه و بالندگی اقتصاد كشور ادا كند.
وی گفت: بدون شك این مهم به وقوع نمیپیوندد مگر آن كه دولت، بخش خصوصی و تشكلهای صنفی و صنعتی با تدوین برنامه هایی مشخص و كارآمد در كنار همدیگر قرار گرفته و در برنامه ریزی و پیاده سازی اهداف توسعه اقتصادی بر پایه تولید بدون برتری جویی بر یكدیگر مشاركت داشته باشند.
7489/1211
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۶
مشهد - ایرنا - رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: یكی از راهكارهای مهم نفت زدایی از اقتصاد ایران و نیز رفع چالش های موجود و به عبارتی درمان اقتصاد بیمار ایران، 'كارآفرینی' است.