تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷

تهران - ايرنا - سايت خبري ديپلماسي ايراني مي نويسد :منابع رسانه اي اعلام كردند كه عربستان سعودي با مشاركت در پيمان بين المللي مبارزه با داعش تلاش دارد جاسوس هايي را از سوي خود در ميان داعش در عراق و سوريه مستقر كند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، منابع آگاه مي گويند كه رياض بعد از آن كه داعش تلاش كرد عمليات خود را از سوريه به عراق منتقل كند و شمال و غرب اين كشور را در ماه اگوست به كنترل خود در آورد، سعي مي كند در صفوف اين شبكه شكاف ايجاد كند.

امير محمد بن نايف، وزير كشور عربستان كه از افراد قدرتمند امنيتي عربستان محسوب مي شود و به موجب اين توانايي توانست منصب جانشيني وليعهد را آسان تر بگيرد، تلاش دارد از طريق دستگاه هاي امنيتي خود در كشور در ميان شبكه داعش نفوذ كرده و جلوي طرح هاي اين شبكه در آينده را بگيرد.

انتظار مي رود عربستان بتواند با توجه به تلاش هاي جامعه جهاني در شكست داعش عمليات تازه اي را عليه اين شبكه تروريستي رقم بزند.

عربستان اين تحركات را به اطلاع طرف هاي انگليسي نيز رسانده كه به موجب آن ديويد كامرون، نخست وزير انگليس نيز در دفاع از رياض گفت كه تبادل اطلاعات امنيتي گسترده اي ميان كشورش با عربستان در جريان است كه اين اطلاعات توانسته جان صدها شهروند انگليسي را از عمليات تروريستي در داخل بريتانيا نجات دهد.

كامرون اين اظهارات را در پاسخ به انتقادهايي كه به وي در مجلس عوام بر سر نيمه برافراشتن پرچم انگليس بعد از مرگ ملك عبدالله وارد شد، بيان كرد و گفت: «روابط ما با عربستان در اموري مثل تحقق صلح در خاورميانه بسيار ساده است اما ارتباطات اصلي ما در رابطه با مبارزه با تروريسم است كه در اين زمينه ارتباطات گسترده اي با يكديگر داريم.»

تلاش براي نفوذ در ميان داعش زماني از سوي عربستان آغاز شد كه اين شبكه برنامه هايي را براي حمله به خاك اين كشور تدارك ديد و تهديد كرد كه به زودي به عربستان حمله خواهد كرد و اين كشور را به زير پرچم خود در خواهد آورد. بعد از اين تهديدها بود كه عربستان 30 هزار نيروي خود در مرزهاي شمالي خود مستقر كرد. همچنين گزارش هايي نسبت به وقوع درگيري هاي متعدد ميان داعش با ارتش عربستان و كشته شدن تعدادي سرباز و افسر عربستان در مناطق مرزي نيز گزارش شد.

منصور التركي، سخنگوي رسمي وزارت كشور عربستان در گفت وگو با روزنامه 'تايمز' لندن در اين باره گفت: «ما نياز فوري به همكاري هاي امنيتي براي مبارزه با اين تهديد هستيم. مرزهاي ما ايمن هستند اما ما بايد خيلي زودتر از آن كه داعش تصميم به تحركي به طرف خاك كشورمان بگيرد، آگاه شويم و عليه آن وارد عمل شويم.»

از زماني كه داعش بخش گسترده اي از اراضي سوريه و عراق را به اشغال خود در آورده دستگاه هاي امنيتي عربي و غربي نتوانسته اند بر سرزمين هايي كه تحت كنترل اين شبكه تروريستي است، نفوذ كنند. بسياري مي گويند كه ساختار داعش به اندازه اي پيچيده است كه امكان نفوذ در آن بسيار سخت و دشوار است.

تركي در اين باره گفت: «رهبران داعش بر شخصيت ها و تحركات افراد خود استيلاي كامل دارند و اين كار را براي شكاف در اين شبكه بسيار سخت مي كند. تا كنون هيچ كس نتوانسته است اقدام هاي بعدي داعش را پيش بيني كند.»

اين در حالي است كه تا كنون بيش از 2500 شهروند عربستاني خاك كشورشان را ترك كرده تا به صف داعش بپيوندند و اين مساله باعث نگراني شديد دستگاه هاي امنيتي عربستان شده است. مساله اي كه سبب شده است تا ارتباطات اطلاعاتي عربستان با همتايان غربي اش از ترس احتمال بازگشت دوباره آنها به كشورشان افزايش يابد.

علي المزيد، نويسنده عربستاني در اين باره به العرب گفت: «عربستان فقط به هماهنگي هاي امنيتي اكتفا نمي كند بلكه تلاش هاي تازه اي را براي نزديك شدن به گروه هاي تروريستي از طريق تبادل اطلاعات و عقد توافقات دو جانبه گوناگون با سازمان ملل و ده ها كشور اتحاديه اروپا آغاز كرده است.»

وي در ادامه گفت: «رياض خيلي سريع با بسياري از كشورها در راس آنها ايالات متحده و بريتانيا براي تبادل اطلاعات و انجام عمليات مشترك وارد عمل شده و مجموعه اي از توافق نامه هاي مشترك را از سال 2003 كه عمليات مبارزه با تروريسم در امريكا آغاز شده، امضا كرده است.»

عربستان با تغييراتي كه در سطح وزرا هفته گذشته انجام داد نگراني خود را از فعاليت گروه هاي تروريستي به خوبي نشان داد. دولت اين كشور به دستور پادشاه اقدام به جابه جايي مهمي كرد كه مهمترين آن نوسازي كميته هاي سياسي و امنيتي تحت اشراف امير محمد بن نايف بود كه در خلال يك دهه گذشته تجربه هاي بالايي را در مبارزه با تروريسم كسب كرده است.

منبع /تحريريه ديپلماسي ايراني/11

اول **