تهران - ایرنا - مدیر اداره صادرات بانك مركزی از ممنوعیت عملیات صرافی در فضای مجازی خبر داد و گفت: براساس مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی ها كه در 29 دی ماه سالجاری ابلاغ شد، صرافی های دارای مجوز فعالیت معتبر از بانك مركزی تنها مجاز به انجام معاملات و خرید و فروش ارز هستند.

صمد كریمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با تاكید بر اینكه هرگونه عملیات صرافی در فضای مجازی و اینترنتی ممنوع است، تصریح كرد: البته صرافی ها در صورتی مجاز به خرید و فروش ارز هستند كه قبلا نسبت به اعلام همزمان نرخ خرید و فروش ارز در محل استقرار صرافی و یا تارنمای آن اقدام كرده باشد.

مدیر اداره صادرات بانك مركزی گفت: براساس دستورالعمل مذكور كه برای اولین بار توسط بانك مركزی اعلام شده به جزء صرافی های دارای مجوز فعالیت معتبر از بانك مركزی، اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر نمی توانند اقدام به خرید و فروش ارز و تسویه معاملات كنند.

كریمی ادامه داد: به عبارت دیگر خرید و فروش ارز توسط دلالان و سفته بازان مطابق با مقررات اعلامی ممنوع است

وی ادامه داد: براساس دستورالعمل مدكور كانون صرافان مكلف شده هریك ساعت یكبار میانگین موزون نرخ خرید و فروش را محاسبه و در تارنمای خود اعلام كند.

وی در پایان گفت: این امر توسط كانون صرافان در تعامل سازنده با بانك مركزی به صورت آزمایشی انجام شده و پس از نهایی شدن آن جهت اعلام عمومی در خصوص آن اطلاع رسانی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، طبق ماده 8 مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی ها، كانون صرافان مكلف است در محدوده زمانی مندرج در ماده (4) این مقررات هر یك ساعت یك بار میانگین موزون نرخ خرید صرافی ها و میانگین موزون نرخ فروش صرافی ها را محاسبه و در تارنمای خود اعلام نماید. نرخ های اعلام شده میانگین موزون معاملات انجام شده در یك ساعت است و شامل معاملات كل روز نمی گردد.

همچنین براساس ماده (9) آخرین نرخ محاسبه شده به شرح ماده (8) فوق، نرخ پایانی (Closing Rate) روز كاری خواهد بود.

ماده (10) نرخ شروع بازار (Opening Rate) در روز كاری بعد، نرخ پایانی بازار در روز كاری قبل با دامنه تغییرات 0.2 ± درصد خواهد بود.

ماده (11) كانون صرافان موظف است تا ساعت 11 هر روز میانگین موزون نرخ ارز روزانه كل خریدها و میانگین موزون نرخ ارز كل فروش ها در روز كاری قبل را محاسبه و در تارنمای خود قرار دهد.

تبصره: اطلاعات مربوط به نوع ارز، نرخ ارز و حجم معاملات انجام شده، از طریق سامانه سنا در اختیار كانون صرافان قرار خواهد گرفت.

گفتنی است، غلامعلی كامیاب معاون ارزی بانك مركزی در همین ارتباط گفته است: با تدوین و ابلاغ مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی ها، دخالت عوامل غیرمجاز در بازار ارز و نوسانات در این بازار كمتر می شود.

وی با بیان اینكه افرادی كه مجوز ندارند نباید در سایت ها اقدام به اعلام نرخهای بازار كنند، گفت: تاكنون برای اعلام نرخ ارز در بازار فرایند مشخصی وجود نداشت اما با مقررات جدید كانون صرافان باید هر ساعت نرخ متوسط موزون را اعلام كند و این نرخ ملاك معاملات می شود.

اقتصام(4) 9141**1558