تهران – ایرنا – دولت بحرین روز دوشنبه تایید كرد كه از ادامه فعالیت شبكه خبری ماهواره ای 'العرب'به مالكیت شاهزاده عربستانی، اندك زمانی پس از راه اندازی آن، جلوگیری كرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از منامه، سازمان امور اطلاع رسانی بحرین در بیانیه ای كه در رسانه های دولتی منتشر شد، افزود كه علت توقف فعالیت این شبكه خبری به مالكیت شاهزاده 'الولید' میلیاردر سعودی و از اقوام نزدیك شاهزاده سلمان پادشاه تازه آن، تلاش ناكافی برای مبارزه با تندروی و تروریسم بوده است.

این بیانیه نخستین اظهارنظر رسمی دولت بحرین در باره تعطیلی شبكه جدید العرب در نخستین روز پخش برنامه، در پی مصاحبه با یك سیاستمدار مخالف دولت این كشور به شمار می رود.

سازمان امور اطلاع رسانی بحرین افزود كه العرب، مجوز ضروری برای آغاز پخش برنامه از دولت این كشور دریافت نكرده است.

این در حالیست كه شبكه العرب هفته گذشته علت توقف پخش برنامه خود را دلایل فنی ذكر كرده بود.

سازمان امور اطلاع رسانی بحرین در بیانه خود همچنین العرب را به عدم تطابق با معیارهای توافقنامه های اجرایی منطقه ای و بین المللی با توجه تلاش ها به منظور ریشه كن كردن و سركوب موج افراطی گری و تروریسم در سراسر منطقه و جهان متهم كرده است.

این شبكه در مدت كوتاهی پخش برنامه های خود، گفت و گویی را با 'خلیل المرزوق' شخصیت بارز جنبش 'الوفاق' گروه اصلی مخالف دولت بحرین، پخش كرد.

این در حالیست كه در بیانیه روز دوشنبه سازمان امور اطلاع رسانی بحرین، هرگونه قصد برای سركوب آزادی بیان، تكذیب شده است.

این بیانیه می افزاید كه تصمیم برای تعطیل كردن فعالیت العرب، تاثیری بر اصول آزادی رسانه ای نداشته و كاملا بر اساس تعهدات دولت بحرین برای تضمین گوناگونی و بی طرفی رسانه ای در این كشور پادشاهی حوزه خلیج فارس است.

نیروهای امنیتی بحرین در ماه دسامبر 'شیخ علی سلمان' رهبر جنبش الوفاق را به اتهام تحریك به تغییر حكومت این كشور از طریق اعمال زور، بازداشت كرده است، در حالی كه وی چنین اتهامی را تكذیب می كند.

جنبش الوفاق، شركت در انتخابات پارلمانی سال گذشته (2014) بحرین را به علت ترجیح داده شدن اقلیت سنی بر اكثریت شیعه این كشور، تحریم كرد.

حكومت 'آل خلیفه' بحرین روابط نزدیك امنیتی و سیاسی با نظام سعودی دارد، به گونه ای كه دولت سعودی در سال 2011 نیروهای نظامی خود برای حمایت از نیروهای امنیتی بحرین برای سركوب قیام مردم، به این كشور اعزام كرد.

الولید در سال 2012 در پی قیام در برخی كشورهای عربی تحت سلطه حاكمان مستبد، به شبكه خبری 'سی ان ان' گفت كه وی قصد راه اندازی شبكه ای را برای پركردن خلا وجود یك شبكه عمل گراتر و منطقی تر دارد كه واقعا نقطه نظرهای میانه را منتشر كند.

خاورم**1486**1095