مشهد - ايرنا - موزه معماري شادياخ در نيشابور روز سه شنبه طي مراسمي به مناسبت گراميداشت دهه فجر بازگشايي شد.

به گزارش روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي، مدير كل اداره مزبور در اين مراسم گفت: شادياخ محوطه باستاني بسيار مهمي در جنوب شرقي نيشابور است كه مربوط به قرن سوم تا هفتم هجري مي باشد.

رجبعلي لباف خانيكي افزود: طي شش فصل حفاري آثار معماري و اشياي بسيار زيبايي در اين منطقه كشف شده و بر فراز يافته هاي باستان شناسي، پوشش فلزي احداث شده بود كه در جريان طوفاني كه در بهار سال جاري به وقوع پيوست در هم پيچيد و غير قابل استفاده شد.

وي اظهار كرد: اين اداره كل با همكاري شهرداري نيشابور براي مرمت و بازگشايي اين موزه با هزينه يك ميليارد و 500 ميليون ريال حفاظ محكم تري بر فراز آن استوار كرد.

لباف خانيكي گفت: اين اقدامات باعث شد تا سايت موزه بار ديگر بازگشايي شود.

وي افزود: شادياخ در صورتي كه به صورت كامل خاكبرداري شود بزرگترين و كامل ترين موزه معماري خواهد شد و ماندگاري گردشگران در نيشابور را افزايش خواهد داد.

وي گفت: كاوش شادياخ مستلزم مالكيت اراضي شادياخ است كه اين امر مساعدت و همكاري شهرداري، شوراي اسلامي شهر، فرمانداري و مالكين زمين ها را مي طلبد.

استان خراسان رضوي حدود 1500 اثر تاريخي، فرهنگي و معنوي ثبت شده در فهرست آثار ملي دارد و داراي بيش از 10 هزار اثر تاريخي قابل شناسايي مي باشد./1

7496 / 6053