تهران - ایرنا - موزه عبرت عصر چهارشنبه - 22 بهمن 93 در سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مجری ویژه برنامه ای پیروزی انقلاب اسلامی بود و با برگزاری این جشن، بار دیگر برظلم تلخ ستم شاهی ساواك مهر پایان زد.

به گزارش خبرنگارسیاسی ایرنا، موزه عبرت واقع در ساختمانی در باغ ملی تهران یا همان زندان كمیته مشترك ضد خرابكاری در زمان حكومت پهلوی كه اكنون موزه عبرت نام گرفته است امروز میزبان بازدید كنندگان زیادی بود، همانهایی كه همیشه در صحنه هستند، همان آدم هایی كه امروز باردیگر به صحنه آمده بودند.

بودند در میان آنها كسانی كه خود زمانی در بند حصار این شكنجه گاه بودند و با عنایت خداوند و به بركت پیروزی انقلاب اسلامی طعم دوباره آزادی را چشیده بودند.

آدم هایی كه هنوز باور نداشتند كه سالهایی در این مكان سرد با شكنجه های طولانی روز را به شب رسانده اند و هنوز زنده اند.

این مراسم مردمی با اجرای خواننده مشهور ایرانی ' گلریز' با پخش زنده چند آهنگ انقلابی كه یادآور خاطرات دوران پیروزی انقلاب و سرنگون شدن رژیم پهلوی بود آغاز شد و برگزاری مسابقه ای فرهنگی ویژه پیروزی انقلاب اسلامی و برگزاری چند سوال و پرسش از حضار و اهدای جوایزی به برندگان این مسابقه به پایان رسید.

موزه عبرت كه دردورانی زندان زنان وپس از آن زندان كمیته مشترك ضد خرابكاری نام داشت پس از انقلاب 1357 بازداشتگاه توحید نام گرفت و سرانجام در سال 1381 به موزه تبدیل شد.

این زندان در دوران محمد رضا پهلوی از سوی سازمانها مختلف امنیتی و انتظامی خصوصاً ساواك و كمیته مشترك ضدخرابكاری جهت بازداشت و شكنجه زندانیان سیاسی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

شاید توصیف این زندان كه با خود تاریخی تاریك را به همراه دارد كار ساده ای نباشد اما اكنون به تاریخ خانه ای بدل شده است كه بازدید آن حقایق زیادی را روشن می سازد.

زندانی بی روح ، سرد با دیوارهای بلند آجری اما پر از حقایق تلخ كه شهدای زیادی را در دوران حكومت پهلوی به خود دیده است.

زندانی كه فضایی دایره‌ای با حوضچه ای كروی محوطه اصلی آن را تشكیل می دهد. در این مكان پاگردهایی پوشیده شده از محافظ های آهنی به چشم می خورد كه تا بلندای آسمان كشیده شده است. این محوطه به تمامی راهروها ، سلول های زندانیان و حتی اتاق های شكنجه در سه طبقه ختم می‌شود.

در ورودی موزه پس از اتاق مدیر زندان، اتاق نگهداری البسه به چشم می خورد در این مكان است لباس و كلیه لوزام زندانیان در این قسمت تحویل گرفته می‌شده است.

اتاق شكنجه اتاق دیگری است كه زندانیان برای بازجویی و شكنجه با دستگاههای مختلف شكنجه به آن اتاق منتقل می شدند كه هنوز نیز این ابزارآلات برای تماشای بازدیدكنندگان موجود است.

اتاق زیر 8 یا اتاق 'تمشیت' هم اتاقی است كه در این اتاق از شوك برقی برای شكنجه زندانیان استفاده می‌شده‌است.

در این زندان آویزان كردن از سقف، دستبند قپانی، آویزان كردن صلیبی، شوك الكتریكی، آپولو، سوزاندن نقاط حساس بدن با فندك و شعله شمع، قفس هیتردار، صندلی هیتر دار، باتوم برقی، شلاق با كابل برقی از متداولترین شكنجه‌های ماموران شكنجه این كمیته بوده است كه هنوز نیز آثارو بقایای ابزارآلات این شكنجه ها در این مكان موجود است و برای بازدید به نمایش گذارده شده است.

موزه عبرت اكنون گویای همه خاطرات تلخ ساواك و ظلم دوران ستم شاهی به مردم بی دفاع انقلابی است.

خاطراتی كه هیچگاه از اذهان نخواهد رفت. شاید باید گفت این زندان قتلگاه بی گناهانی است كه بی دفاع به شهادت رسیده اند. شهدایی كه هنوز عكس ها و پلاك ها و دست خط های آنها را می توان بعد از گذشت 37 سال از پیروزی انقلاب هنوز در این مكان رویت كرد.

یادشان گرامی و نامشان جاودان.

سیام/ 9136