تهران - ایرنا - سیمرغ های سی و سومین جشنواره فیلم فجر در بخش های فیلمبرداری و تدوین به سه فیلم «مزارشریف»،‌ «دوران عاشقی» و «عصریخبندان» اهدا شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر هم اكنون (چهارشنبه شب) با حضور مشاور رییس جمهوری در امور فرهنگی، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزرای تعاون ، كار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی ، جمعی از مسئولان و دست اندركاران حوزه سینما در برج میلاد تهران درحال برگزاری است.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری سی و سومین جشنواره فیلم فجر به علیرضا زرین دست برای فیلمبرداری فیلم «مزارشریف» و علیرضا برازنده فیلمبردار فیلم «دوران عاشقی» اهدا شد.

همچنین سیمرغ بلورین بهترین تدوین این دوره از جشنواره فیلم فجر به نیما جعفری جوزانی برای فیلم «عصریخبندان» رسید.

«دوران عاشقی» آنچنان كه از نامش پیدا است عاشقانه ای بر بستر حوادث و اتفاقات اجتماعی و البته اقتصادی زمانه خاص است كه چون «چهل سالگی» آخرین فیلم رئیسیان قبل از این اثر باز هم قهرمان زنی را به عنوان عنصر پیش برنده داستان فیلم خود در نظر گرفته بود.

زنی كه در عین داشتن شغل وكالت ترجیح می دهد در داستان عاطفی گرفتار شده در آن برخی از حقایق و مسائل موجود را نمی بیند و همین ندیدن ها در حقیقت گره های اصلی فیلم رئیسان را تشكیل می دهد.

فیلم «مزار شریف» اثری در بازتاب یكی از تلخ ترین حوادث تاریخ معاصر كشورمان بود كه در مرداد ماه سال 1377 در پی حمله به كنسولگری ایران در شهر مزار شریف افغانستان - كشته شدن تمامی اعضای كنسولگری جز یكی از آنها – به وقوع پیوست .

الله مدد شاهسوند تنها بازمانده آن حادثه تلخ كه در حقیقت راوی داستان است و اطلاعات آن را در اختیار حسن برزیده كارگردان این فیلم و منوچهر شاهسواری تهیه كننده قرار داده است نقش بسیار موثری در ساخت این اثر به واسطه داده هایش برعهده داشت و تلاش های شهید صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) اكران این فیلم را برای جامعه خبری كشورمان با جذابیت های خاصی رو به رو كرده بود.

«عصر یخبندان» روایت دو آسیب توام و موجود در جامعه یعنی مساله مواد مخدر آزمایشگاهی و تاثیر آن در لرزان شدن تعهد خانوادگی زنان و مردان گرفتار این آسیب را در مواجهه با مخاطب قرار داده بود اما شدت بازتاب تلخی های این فیلم و عدم حضور كورسو نور امیدی در این آسیب ها تا حدی لحن فیلم را تلخ كرده بود كه برخلاف عموم مخاطبان كه به این فیلم آرای بالایی را اختصاص دادند اما اهالی رسانه، منتقدان و هنرمندان تا حدی زبان تلخ این اثر كیایی را به چالش می كشیدند.

فراهنگ**9266**9252**1933