به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت، فرهاد مجللی با بیان اینكه سالانه ایران دو تا سه نمایشگاه در شهرهای هرات، كابل و افغانستان برگزار میكند، افزود: با توجه به پتانسیلهای مختلفی كه در ایران وجود دارد، ما نمایشگاههای اختصاصی را برای معرفی این ظرفیتها برپا میكنیم و در این نمایشگاه معمولا 90 شركت ایرانی حضور دارند كه بیشترین سهم مربوط به گروه مصالح ساختمانی و مواد غذایی است و آخرین نمایشگاه نیز 28 بهمن تا اول اسفند 93در این كشور برپا می شود.
وی در پاسخ به این پرسش كه حجم صادرات ایران به افغانستان چقدر است، تاكید كرد: ما سالانه دو میلیارد و پانصد میلیون دلار به افغانستان صادرات داریم. سهم بازار افغانستان از واردات همه كشورها نزدیك به 10 میلیارد دلار است كه اگر صادرات ایران را از این رقم كم كنیم، به عدد 5.7 میلیارد دلار میرسیم.
این كارشناس تجارت خارجی سازمان توسعه تجارت گفت: ما با افغانستان مرز مشترك و زبان مشترك داریم، از طرفی حضور مردم این كشور در ایران طی سالهای گذشته باعث شده كه نزدیكی فرهنگی هم با هم داشته باشیم. از نظر من میتوانیم سهم ایران را از بازار وارداتی افغانستان به پنج تا شش میلیارد دلار برسانیم.
مجللی با بیان اینكه افغانستان مسیر تولید را طی میكند، تاكید كرد: بازار افغانستان پیش از این یك بازار مصرفی بوده، اما اخیرا میبینیم كه به سمت تولید محصول و كالا پیش میرود، به طور مثال در گذشته افغانستان همه كالاهای مورد نیاز را در زمینه دارو وارد میكرد، اما اكنون توانسته 8 درصد از نیازهای دارویی خود را تولید و 92 درصد را از طریق سایر كشورها تامین كند.
وی با بیان اینكه افغانستان در زمینه تولید نوشابه امروز خودكفا شده است، تاكید كرد: در بحث مواد غذایی از جمله نوشابه، امروز 63 كارخانه در افغانستان احداث شدهاند كه این محصول را تولید میكنند. پیش از این همه نیاز مردم افغانستان در رابطه با مصرف نوشابه توسط ایران تامین میشد.
وی اظهار داشت: افغانستان یك كشور مصرفی بود كه امروز به سمت تولید حركت میكند، بنابراین باید ما به خوبی از این بازار استفاده كنیم، ما میتوانیم نسبت به احداث واحدهای تولیدی با كمك شركتهای افغانی، جایگاه خودمان را در بازار این كشور تثبیت كنیم.
مجللی با اشاره به اینكه برگزاری نمایشگاه اختصاصی كمك شایانی به افزایش سهم ایران در بازار افغانستان میكند، تصریح كرد: اگر پیش از برپایی نمایشگاه تركیب كالاهای مورد نیاز كشور مربوطه را شناسایی كنیم و حجم بیشتر نمایشگاه را به این مهم اختصاص دهیم، به نتایج بهتری میرسیم.
این كارشناس تجارت خارجی سازمان توسعه تجارت با اشاره به مسئله ناامنی در افغانستان، گفت: مسئله ناامنی در افغانستان ذهن تجار را مشغول كرده اما زمانی كه آنها در این كشور حضور پیدا میكنند، به این نتیجه میرسند كه ناامنی به آن شكلی كه مطرح میشود، در افغانستان وجود ندارد و ما میتوانیم حضور كمرنگ تجار ایرانی را در این كشور پررنگ تر كنیم.
مجللی در پایان با مقایسه بازار افغانستان در مقابل عراق اظهار داشت: در افغانستان بحث زیارت و تورهای تفریحی وجود ندارد و همین مسئله موجب شده كه این كشور در حاشیه قرار بگیرد، اما عراق با توجه به وجود اماكن مذهبی، علیرغم همه ناامنیهایی كه در آن وجود دارد، با حضور بیشتر تجار ایرانی روبرو شده است. معتقدم موقعیت افغانستان نسبت به عراق و پاكستان بهتر است، اما بازار این كشور در حاشیه قرار گرفته است.
اقتصام(1)1108**1558
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۶
تهران - ایرنا - مسئول امور تجاری افغانستان در سازمان توسعه تجارت گفت: سهم ایران از صادرات و بازار افغانستان سالانه حدود دو میلیارد و پانصد میلیون دلار است كه میتوان آن را به بیش از پنج تا شش میلیارد دلار افزایش داد.